Museoratikkaliikennettä Helsingissä!

Todella hieno asia, että Suomessa on tänään kääntynyt raitiotieliikenteen historiankirjoissa aivan uusi lehti! Ja matkustava yleisö otti heti uuden palvelun suosiollisesti vastaan.

Kiitoksia kiitoksista! Niitä sateli tänäänkin matkustajilta, eräs arviolta yli 75-vuotias rouva sanoi, että hänen pitkäaikainen haaveensa on nyt käynyt toteen, kun hän vielä kerran sai matkustaa kesävaunulla. Oli nuorempana kulkenut niillä paljonkin.

Tänään ei ylletty samanlaisiin matkustajamääriin kuin aloituspäivänä, mutta alkuiltapäivästä pari lähtöä ajettiin kuitenkin täysinä (pv:n osalta) ja olipa moottorivaunussakin enimmillään 7 matkustajaa.
 
Voi olla että talven jälkeen vaunu on aika roisissa kunnossa.

Niin se varmaan on säilytyshallista riippumatta. Tilaa tuskin on muualla kuin Koskelassa ellei sitten Vallilasta löytyisi joku raiteenperä, mutta en oikein usko. Kovin täyttä siellä on.

Pressuilla vaunua voisi vähän suojata talven aikana, mutta keväällä on kuitenkin edessä iso siivousoperaatio ennen kuin vaunu on käyttövalmis, joten luulen, ettei pressuista loppujen lopuksi olisi kovin paljon hyötyä. Pesu onkin sitten käsityötä, koska pesukadun läpi tuollaista vaunua ei voi ajaa.
 
Nyt kierros kestää vartin, tunnin aikana ehdittäneen vajaa kolme kierrosta riippuen lipunmyyntiin kuluvasta ajasta. Ja moottorivaunussa ei ole rahastajaa ollenkaan, vaan henkilökuntaa on 2 hlöä. Lipun hinta on 5 euroa, eli ei ihan halpa, ja siltikin on kovasti epävarmaa, katetaanko sillä kaikki kulut. Jos kierroksen pitäisi kestää esim. tunti ja henkilökuntaa tarvittaisiin yksi enemmän, niin lippu on sitten yli 20 euroa. Ei sellaista kukaan maksa (3 hengen perhe 60 e!), en minä ainakaan maksaisi :(
Kierroksen pituuteen liittyvä idea: jos ajettua kierrosta halutaan pidentää mutta pitää samalla hinna kurissa, yksi mahdollisuus voisi olla vaunuunnousupysäkkien määrän lisääminen ja matkan hinnoitteleminen ajettujen pysäkinvälien mukaan. Jos esim. ajetaan puolen tunnin lenkki ja pysäkkejä on kaksi, puoli kierrosta maksaisi 5 € ja koko kierros 10 €. En sitten tiedä kuinka reitti olisi käytännössä järjestettävissä jos näin haluttaisiin toimia.
 
Moi

Latasin YouTubeen sunnuntaina kuvaamani videon museoratikasta.

http://www.youtube.com/watch?v=7bGhY5nUUK0&fmt=18

Tästä tuli varsin pitkä video, mutta tuumin että 20v kuluttua on mukava katsella myös ympäristöä jota videossa hieman vilahtelee:smile:

Linkki vie ns.HQ versioon, mikäli yhteyden siirtonopeus ei riitä, painakaa HQ näppäintä ruudun alalaidassa jolloin näyttää huonommalla .. tai siis normaalilla YouTuubi laadulla (jostain syystä liikkuvassa kuvassa tulee tässä jonkun verran raidoitusta)
 
Hyvä video! Plussaa myös siitä, että edettiin linjaa myöden, eikä poukkoiltu sinne tänne.
 
Ei muuta kuin poltat muutaman kappaleen HD-laadulla kiekolle ja myyntiin kesävaunun rahastajalle. Minä tilaan heti ekan, sovitaan vain, milloin noudan!

Anteto
 
Tänään ei ylletty samanlaisiin matkustajamääriin kuin aloituspäivänä, mutta alkuiltapäivästä pari lähtöä ajettiin kuitenkin täysinä (pv:n osalta) ja olipa moottorivaunussakin enimmillään 7 matkustajaa.

Moottorivaunu kun tuntuu kulkevan jatkuvasti lähes tyhjänä, niin eikö sinne kannattaisi myydä vaikka puolet halvempia lippuja. Tai jos tämän toimenpiteen pelätään siirtävän maksavia asiakkaita kalliimmasta avovaunusta vetovaunuun, niin sitten peruslipun rinnalle voisi lanseerata hieman kalliimman lipun, jolla saisi matkustaa vielä toisen kierroksen - tällä kerralla vain moottorivaunussa.
 
Latasin YouTubeen sunnuntaina kuvaamani videon museoratikasta.

Video on todella mainio! Pidän siitä, että video seuraa museolinjan koko reittiä. Videossa on mielestäni myös onnistuneesti yhdistetty sisällä vaunussa kuvattua ja vaunun ulkopuolelta vaihtelevista kuvakulmista kuvattua materiaalia.

Toivottavasti mahdollisimman moni löytää sen Youtubesta! Iso kiitos!
 
Moottorivaunu kun tuntuu kulkevan jatkuvasti lähes tyhjänä, niin eikö sinne kannattaisi myydä vaikka puolet halvempia lippuja.

Tämä on hyvä idea. Käytännön hankaluutena on se, että jo nyt kaikki päätepysäkkiaika kuluu lippujen myyntiin – vaikka myynnissä on tasan yhtä lipputuotetta. Sen vuoksi ei ole erilaisia lastenlippuja ym eikä rahastaja voi myydä edes pinssejä, kun aika ei riittäisi. Se oli minulle yllätys, sillä tarkoitus oli myydä myös 157:n pinssejä sekä myöhemmin museovaunuaiheisia postikortteja.

Täytyy miettiä, miten tuon voisi ensi kesää ajatellen ratkaista kätevästi niin, että moottorivaunuun saisi houkuteltua matkustajia, mutta rahastus sujuisi kätevästi (esim. moottorivaunussa kaksi henkeä yhdellä lipulla tms).

Huomenna mitä todennäköisimmin nähdään myös se, minkä verran moottorivaunu houkuttelee sadesäällä ja tuleeko perävaunuun matkustajia lainkaan.

Tänään 15.8. jäi muuten viimeinen lähtö klo 17.00 ajamatta Helsinki City Marathonin vuoksi. Viimeinen lähtö klo 16.30 päättyi Senaatintorille, mistä ajettiin Koskelaan.
 
Kysyisin seuraavaa: Ajetaanko tänään 21.8 eli Taiteiden Yönä museoratikalla, ja jos ajetaan niin mihin aikaan ja missä?

t. Rainer
 
Puolustusvoimien järjestämän sotilasvala- ja kalustonäyttelytilaisuuden vuoksi Snellmaninkadun ja Aleksin raitiovaunuliikenne on poikkeusreiteillä lauantaina 29.8. noin klo 8.40-12.30.

Tämän johdosta museoliikenteen ensimmäinen vuoro ajetaan ko. päivänä vasta klo 12:40.
 
Takaisin
Ylös