NFC-siru ja matkakortti

Testasin muuten NFC-sirulla varustetulla älypuhelimellani ja tosiaan, puhelin lukee matkakortin, mutta ilmoittaa vain tagin olevan tyhjä. En uskaltanut alkaa kirjoittelemaan tagiin mitään, ties vaikka kortti ei enään toimisi sen jälkeen... :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
Vs: U-linjojen lukulaite

Kehittelin aikoinaan (siis ennen NFC:n yleistymistä kännyköissä) tällaista systeemiä, joka sittemmin jäi suunnittelupöydälleni. Piirsin ja suunnittelin tämän joskus vuonna 2006 tai 2007. Tarkoitukseni oli tehdä tosta vientituote, mutta tekniikka ajoi sittemmin idiksen ohi.

Alla kuvia rojektista, olkaatten guutten.
--
Matkakortti.jpg

--

Matkakortti 1.jpg

--

Matkakortti 2.jpg

--

Matkakortti 3.jpg

--

Matkakortti 4.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ymmärtääkseni sirullisissa pankkikorteissa ei ole NFC- tai mitään muutakaan radiotekniikkaa. Sirun kanssa viestiminen perustuu puhtaasti kortin pinnalla oleviin kontakteihin. Nykysirun muistikapasiteetin pitäisi kyllä riittää kortin toimimiseen myös matkakorttina.

Uudet esim. Visa-kortit käyttää NFC-sirua. Keskokin hyppäsi leikkiin mukaan, ja uusii tämän vuoden aikana asiakaspäätteet NFC-yhteensopiviksi. Oman havainnon mukaan Sellon K-Citymarketissa se on jo mahdollista.
 
Uudet esim. Visa-kortit käyttää NFC-sirua. Keskokin hyppäsi leikkiin mukaan, ja uusii tämän vuoden aikana asiakaspäätteet NFC-yhteensopiviksi. Oman havainnon mukaan Sellon K-Citymarketissa se on jo mahdollista.

Korjataas nyt tätä. Keskolla on omissa liikkeissään (mm. kaikki K-kaupat sekä Anttila/Kodin1) ollut jo nuo uudet Point Yomani -maksupäätteet vuosi pari käytössä, jotka ovat tukeneet NFC:tä koko ajan. Keskolla ei ole vain ollut mitään millä hyödyntää sitä. Nyttemmin on uudet etäluettavat K-Plussa kortit jotka hyödyntävät NFC:tä ja Yomanin NFC-lukua. Nuo Yomani -maksupäätteet ovat havaittu todella nopeiksi ja mm. osassa Hok-Elannon myymälöissä (esim. Elielin Alepa) ja R-kioskit ovat ottaneet samat käyttöön. K-citymarket Sellossakin on ollut nuo NFC:tä tukevat lukijat pitkään, K-citymarketit olivat muistaakseni ensimmäiset Keskon kaupat jotka ottivat nuo Yomanit käyttöön. Anttilan myymälöihin nuo tulivat kevään 2011 aikana.

Suomessa ei tietääkseni ole yhtään pankkia joka jakaisi noita NFC-teknologiaan perustuvia Visa -kortteja.
 
Viimeksi muokattu:
Lauri Andler on tehnyt sovelluksen "Matkakorttilukija", joka siis kirjaimellisesti lukee HSL:n matkakortteja. Sovellus löytyy Androidille Play-kaupasta, toimii NFC:llä varustetuissa puhelimissa.

Liitteenä kuvat mun kortin tiedoista.

Ekalla sivulla näkyy kortin arvo ja onko kautta vai ei. Toisella sivuilla näkyy matkat. Osa näköjään näkyy N/A:na ja esimerkiksi tuo alin arvolippu on todennäköisesti U-linjan bussisa ostettu. Ylin leimaus jossa lukee "Kausilippu, 1 henkilö 074, 2020" on kausilipun leimaus 74N:ssä. Ilmeisesti 2020 pitäisi tarkoittaa ajoneuvon numeroa, auto oli kylläkin VT 1220. En tiedä mistä tuo "5,60e" oli perään tullut, eli että olisi arvolippu ostettu vaikkei ole vaan kaudella matkustettu.

Mutta tärkein asia on että tämä toimii ja NFC-puhelimella pystyy lukea kortin HSL:n matkakortin. Pahvisia kertalippuja mulla ei ole joten niitä en voi testata, mutta luulisi kyllä että lukisi nekin.
Screenshot_2013-04-06-01-14-04.jpg Screenshot_2013-04-06-01-14-10.jpg Screenshot_2013-04-06-01-14-14.jpg Screenshot_2013-04-06-01-14-20.jpg
 
Ilmeisesti 2020 pitäisi tarkoittaa ajoneuvon numeroa, auto oli kylläkin VT 1220.

Magee sovellus, mutta, se epäilisin että tuo eka 2 tulee siitä että se on linja-auto ja loput 3 numeroa kylkinumerosta, minä menin eilen NF 114:sella, ja mulla lukee 2114.
 
epäilisin että tuo eka 2 tulee siitä että se on linja-auto ja loput 3 numeroa kylkinumerosta, minä menin eilen NF 114:sella, ja mulla lukee 2114.

Minä taas veikkaisin, että se on matkakorttijärjestelmään tallennetun 9-numeroisen ajoneuvonumeron viimeiset 4 numeroa. 9-numeroinen ajoneuvonumero muodostuu seuraavasti:
1: Bussityyppi (1=A, 2=B, 3=C, 4=D, 5=korkea 2-aks, 6=korkea nivel, 7=mini, 8=midi, 9=muu)
2: Istumapaikkaluokka (0=13-15 paikkaa, 1=16-19, 2=20-25, 3=26-33, 4=34-37, 5=38-42, 6=43-45, 7=46-50, 8=51-55, 9=muu)
3: Päästöluokka (0=Euro 0, 1=Euro 1, 2=Euro 2, 3=Euro 3, 4=Euro 3+, 5=Euro 4, 6=Euro 5, 7=EEV)
4: Rekisteröintineljännes (vuosineljännes, jolla auto on rekisteröity eli 1 - 4)
5-6: Rekisteröintivuosi (kahdella numerolla)
7-9: Auton kylkinumero (kolmella numerolla)
 
Minä taas veikkaisin, että se on matkakorttijärjestelmään tallennetun 9-numeroisen ajoneuvonumeron viimeiset 4 numeroa.

Hyvin mahdollista, ja loogista.

Eli viimeiset 4 numeroa tulisi rekisteröintivuoden viimesestä numerosta ja kolme vikaa kylkinumerosta.
 
Näyttää muuten todella mielenkiintoisia juttuja.. Kattelin pikkusiskon koululaislippua, näytti siellä jotkut kausileimaukset arvolippuina, yhdessä linjanumero oli 553 ja autonnumeron kohdalla 9552. Edellinen arvolippu oli ostettu 5.3.2013, vaihtoaikaa oli ollut 4261minuuttia... :lol: Todellisuudessa sekin oli ollut kausilipunleimaus... Mutta mun mielestä oleellisinta on että tuo näyttää ne tärkeimmät eli paljon arvoa ja kuinka pitkään kausi on voimassa. Jotkut eivät välttämättä pysy perässä kauden voimassaolosta, etenkään jos käyttää lähes aina pelkästään junia (+ratikoita) niin kuin minä.
 
Takaisin
Ylös