Nivelbussien historiaa Suomessa

Vs: Uudet bussit 2017

Lisätään:

UKH-463 / 1978 / Liikenne (Hakunilan Liikenne 201)
UKH-464 / 1978 / Liikenne (Hakunilan Liikenne 202)
Tämä innoitti muisteloihin näistä Vantaan ainoista nivelbusseista. :)

Nämä kaksi viihtyivät lähes poikkeuksetta linjan 740 (Rautatientori - Hakunila) ruuhkavuoroissa. Mutta olisiko ollut vuonna 1986(?) jokin VR:n lakko, jonka aikana nuo bussit (tai ainakin toinen niistä) olivat poikkeuksellisesti linjan 732 (Rautatientori - Havukoski) ruuhkavuoroissa.

Sellainen toisen käden tieto on, että kun Itäkeskuksen ostoskeskus laajeni lähes nykyiseen laajuuteensa 1990-luvun alkupuolella, niin viikonloppuisin näitä busseja näki myös linjalla 522 (Itäkeskus - Leppävaara).
 
Vs: Uudet bussit 2017

Sellainen toisen käden tieto on, että kun Itäkeskuksen ostoskeskus laajeni lähes nykyiseen laajuuteensa 1990-luvun alkupuolella, niin viikonloppuisin näitä busseja näki myös linjalla 522 (Itäkeskus - Leppävaara).

Pitää paikkaansa. Itse pääsin jomman Hakunilan nivelen kyytiin vasta 90-luvulla 522K:lla, vaikka olin ensimmäisen kerran bongannut moisen auton jo päiväkoti-ikäisenä 80-luvun puolivälissä. 522K:n lauantailiikenteessä näkyi myös STA:n uusimpia nivelbusseja sarjasta 193 - 197, jotka olivat lähes 12 vuotta uudempia kuin nuo Hakunilan Liikenteen nivelet. Itäkeskuksen laajennusosa valmistui syksyllä 1992 ja muistaakseni nuo Hakunilan Liikenteen 78-malliset nivelet poistuivat vuonna 1993, joten kovin pitkäaikaista tuo nivelbussien käyttö Sirolan Liikenteen vuoroissa 522K:lla ei liene ollut. Hakunilan Liikenne ja Sirolan Liikenne olivat siirtyneet Vantaan Liikenteen omistukseen syksyllä 1991 ja ilmeisesti samassa yhteydessä Sirolan Liikenteen bussit siirtyivät Pakilasta Hakunilan varikolle, jolloin tuollainen viikonloppuisin vailla käyttöä olleiden nivelbussien lainaaminen Sirolan puolelle onnistui helposti.
 
Hieman offtopic, mut onko muuten Volvo 8900:sta/8900LE:stä nykyään saatavilla myös nivelversio? 8700LE:stä ainakin oli nimellä 8700LEA, ja niitä saattaa hyvinkin löytyä jostain Ruotsista ja Norjasta.
 
Vs: Uudet bussit 2017

Itäkeskuksen laajennusosa valmistui syksyllä 1992 ja muistaakseni nuo Hakunilan Liikenteen 78-malliset nivelet poistuivat vuonna 1993, joten kovin pitkäaikaista tuo nivelbussien käyttö Sirolan Liikenteen vuoroissa 522K:lla ei liene ollut. Hakunilan Liikenne ja Sirolan Liikenne olivat siirtyneet Vantaan Liikenteen omistukseen syksyllä 1991 ja ilmeisesti samassa yhteydessä Sirolan Liikenteen bussit siirtyivät Pakilasta Hakunilan varikolle, jolloin tuollainen viikonloppuisin vailla käyttöä olleiden nivelbussien lainaaminen Sirolan puolelle onnistui helposti.
Joo, saattoi olla jopa kevät 1993, kun nuo Hakunilan Liikenteen nivelet poistuivat eli korkeintaan vain muutaman kuukauden kesti tuo viikonloppuinen käyttö.

Muistelen itsekin, että Pakilassa sijaitseva Sirolan Liikenteen varikko tyhjeni varsin lyhyessä ajassa tuon syksyn 1991 yrityskaupan jälkeen.

(Tämäkin hieman off-topicia, mutta menköön...)
 
Päivän (4.7.2020) HS kertoo nivelbusseista, nimenomaan Helsingin seudun nivelbusseista. Asia on ajankohtainen, ratkesihan juuri HSL:n kilpailun 51B tulokset, joissa on mukana kymmeniä sähkönivelbusseja. Jutun pohjalla on HSL:n aihetta käsittelevä historiankatsaus ja toisaalta juuri ratkennut tarjouskilpailu. HS:n jutussa on myös Nobinan Petri Aunon lyhyt haastattelu. Nobina on luonnollisesti kertonut suurvoitostaan omillakin uutispalstoillaan.

Painetun HS:n ykköskuva on otettu Erottajalla vuonna 1984. Silloin oltiin HKL:n osalta vasta testaamisvaiheessa, kuvassa näkyykin Mercedes-Benz / Ajokki HKL 2.
 
Ihan tarkka tuo HSL:n artikkeli (jonka pohjana Hesarin juttu on ollut) ei ole nivelbussien poistumisen suhteen. Westendin Linjan nivel ajoi vakkarina Helsingissä 21V:llä 16.2.2007 asti ja kävi senkin jälkeen vielä satunnaisesti tuurailemassa muilla Westendin Linjan linjoilla vielä pitkään. En ole varma, milloin se oli viimeisen kerran HSL-liikenteessä, mutta vielä 2010-luvun puolella siitä oli havaintoja ja se oli talossa vielä WL:n mennessä konkurssiin 2012.

P. Tyllilä Linjan nivel taas ajoi vakituiseen Etelä-Espoon seutulinjoilla kesäliikenteen 2009 loppuun asti.
 
Takaisin
Ylös