Vuonna 2017 loppuu sopimus. Aika selvää, että Niveliä jemmataan varasuunnitelmaksi, jos Variot poistetaan käytöstä nopeallakin aikataululla. Mitähän tarkoittaa "3-7 vuotta", Varioiden poistumisaika?
Viime Raitiossa kerrotaan, että jos Varioiden korjaaminen lopetetaan, ne hajoavat 4kk–4v kuluessa yksilöstä riippuen. Lehdessä valotetaan myös sitä, miten huoltosopimuksen päättyessä jatketaan eteenpäin. Vaihtoehtoja on useita, päätös tullee syksyn aikana.
Niveliä ei kannata romuttaa nyt, kun tilanne on monella tapaa avoin. Ja Variot on puolipakko säilyttää, jos ensi vuonna käy kuten toivon eli ne otetaan liikenteestä pois ja samalla tilataan (jo tänä vuonna) Artic-optio niitä korvaamaan.
Miksi sitten Variot sinne metrovarikolle? No siksi, että jos HKL aikoo käydä niistä oikeutta, niin pakkohan se on kyetä todistamaan, että ne painavat liikaa ja repeävät joka paikasta. Vaunut ovat siis todistuskappaleita oikeudenkäyntiä varten. Voi toki olla, ettei oikeudenkäyntejä tule, mutta niin kauan kun asiasta ei ole varmuutta, niin tallessa ne on pidettävä.
Olenko ymmärtänyt oikein, että Variotrammeja ei HKL itse omista, koska ei koskaan suostunut vastaanottamaan niitä? Näin ollenhan kannattaa kuluttaa valmistajan omistama kalusto ensin loppuun...
Kyllä HKL on ne vastaanottanut ja maksanut. Varmistin asian joskus silloisesta Raitioliikenneyksiköstä, kun huhuja asiasta liikkui niin paljon.
Tuleeko lähiaikoina paljonkin uusia Transtech MLRV01-vaunuja?
Nyt on tilattu 40 kpl. Jos Varioiden huoltosopimusta ei syksyllä jatketa, realisoidaan optio ja Variot korvataan Articeilla. Lisäksi Jokeria varten voidaan realisoida Artic-optio, jos HKL ostaa Jokerin kaluston. Samoin Laajasaloa varten on olemassa Artic-optio.