- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Ei ole sitten Tekniikka & Talous selvittää, mikä niistä Varioista niin huonoja tekee. Ei ne vaunut susia olisi, jos rata olisi kunnollista.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Variotramit ovat huonoja vaunuja ihan yleisestikin.
HErää sellainen kysymys, että jos vaunut ovat niin huonoja, eivät kelpaa Helsinkiin ja tuskin käyvät kaupaksikaan, niin miksi niille rakennetaan Koskelaan halli säilyttämistä varten? Miksei vain paalata?
Viime Raitiossa kerrotaan, että jos Varioiden korjaaminen lopetetaan, ne hajoavat 4kk–4v kuluessa yksilöstä riippuen. Lehdessä valotetaan myös sitä, miten huoltosopimuksen päättyessä jatketaan eteenpäin. Vaihtoehtoja on useita, päätös tullee syksyn aikana.
Niveliä ei kannata romuttaa nyt, kun tilanne on monella tapaa avoin. Ja Variot on puolipakko säilyttää, jos ensi vuonna käy kuten toivon eli ne otetaan liikenteestä pois ja samalla tilataan (jo tänä vuonna) Artic-optio niitä korvaamaan.
Miksi sitten Variot sinne metrovarikolle? No siksi, että jos HKL aikoo käydä niistä oikeutta, niin pakkohan se on kyetä todistamaan, että ne painavat liikaa ja repeävät joka paikasta. Vaunut ovat siis todistuskappaleita oikeudenkäyntiä varten. Voi toki olla, ettei oikeudenkäyntejä tule, mutta niin kauan kun asiasta ei ole varmuutta, niin tallessa ne on pidettävä.
Variotramit ovat huonoja vaunuja ihan yleisestikin.
Siis kertakaikkisen huonoja tosiaan, mutta hyvissä olosuhteissa kai ihan toimivia. Helsingin Varioissa on toki ollut muutakin huonoa kuin se, että ne eivät kestäneet infraa.
Jos jostain löytyisi tarpeeksi suora rata, kyllähän noita voisi vielä käyttää.
Käytännössä sitä on vaikea sanoa testaamatta - varsinkin näin amatööripohjalta.
En ole pitkään aikaan nähnyt muita rullakilpisiä vaunuja kuin numeron #44. Onko se nyt viimeinen, jota ei ole varastoitu?
Kaupallisen liikenteen päätyttyä osa NRV1-vaunuista jatkoi koulutuskäytössä. Sekin vaihe on nyttemmin päättynyt. Tästä 40 vaunun sarjasta tietenkin 10 kpl ehdittiin jo vuosia sitten varustaa väliosalla, ja niiden elämä jatkuu numeroilla 113 - 122. Mutta tämä pidennettyjen ykkössarjalaisten ryhmä onkin oma lukunsa eikä varastointinäkökohta niitä koske. Mainossopimusten takia niillä lienee ajettu nyt harvankin liikenteen aikana jonkin verran.Varioiden kohtalon tiedämme kuin myös sen, että uusia Articeja on tullut, eikä Varhaan varastoituja Nr1-sarjan vaunuja sitten ilmeisestikään tarvinnut ottaa takaisin ajoon.
Tietääkö joku, miten tässä varastointiprosessissa lopulta kävi? Ovatko vaunut yhä tallessa (ja jos, niin mahtavatko olla enää ajokuntoisia)? Entä miten sarjan vaunuille ylisummaan on käynyt, kaikkiahan ei naftaliiniin pantu? Ainakaan linjoilla niitä ei enää aikoihin ole näkynyt.