killerpop
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 3,710
Nokia on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokonaisuus. Vaikkakin kyse on Tampereen naapurikunnasta, on myös työpaikkaomavaraisuus kohtuullista tasoa, joten kaikki liikenne ei suuntaudu vain Tampereelle, vaan myös sisäistä liikennettä on.
Nokian kaupungissa operoi tällä hetkellä Paunu merkittävällä osuudella, jonka lisäksi Länsilinjat hoitaa niin linjaa 79 (osa vuoroista Connex Hautamäen kanssa), Lauttakylän auto pääasiassa pikavuorojen osalta ja kouluvuoden aikana myös Nokia-Sarkola ja Nokia-Tottijärvi -vuoroilla, Connex Hautamäki muutamilla pikavuoroillaan, VR muutamalla Pori-Tampere junallaan ja Rautaveden Liikenne yhdellä Vammala-Tampere-Vammala -vuorolla.
Nokian liikennekenttä on ulkopuoliselle varsin sekava. Jos sekaannusta ei aiheuta jo 70/71 linjojen K/M/J/N/V/E/R -kirjainyhdistelmät, niin lisää sekavuutta tuottaa paikallisliikenteen merkittävin kohta - Pirkkalaistori, jossa asiakkaan pitää tietää, kummalla puolen odottaa Tampereelle menevää bussia. Niin, 79:n Pirkkalaistorin kautta kulkevat vuorot kun eivät lähde todellakaan siltä puolen, miltä taas nämä 70/71 suorat, Myllyhaan tai Kankaantaan kautta kulkevat vuorot.
Myös Nokian linja-autoasema on oma erikoisuutensa. Vaikka piha onkin täynnä uusia moderneja pysäkkikatoksia, ei niiden kautta kulje kuin muutamat vuorot päivässä - esim Lauttakylän pikavuorot eivät aja lainkaan paikan kautta. Myös muut pikavuorot välttävät tehokkaasti paikkaa, sen sijaan paikallislinjoista 79 ja nämä kouluvuoden aikana ajettavat sisäiset linjat sitä käyttävät.
Bussiliikenne Nokialle on kaluston suhteen varsin laadukasta. Sen sijaan reitistö aiheuttaa jossain määrin kritisoimista, sillä nopeus ja tarjonta on jossain määrin tyydyttävän rajoilla. Moottoritietä kulkevat yhteydet ovat nopeita, mutta niitä kulkee varsin vähän. Joissakin tapauksissa sopivin vuoro aikataulullisesti onkin esim Myllyhaan kautta kiertävä vuoro, johon saa matkaan varata jopa 40 min aikaa (varsinkin jos vertailukohdaksi laittaa junan, jolla matka-aika on 14 min).
Sikäli ymmärrän liikennöitsijöitä, että tuotto pitää maksimoida ja ajattaa vain kannattavia vuoroja. Toisaalta, kun joukkoliikenteestä on kyse, niin myös vähemmän kannattavat vuorot (tässä vaiheessa iso kiitos Paunulle, joka ajaa linjaa 65 Nokia-Pirkkala-Hervanta tuoden tärkeän poikittaisyhteyden käyttäjämäärän ollessa niin ja näin) ovat merkityksellisä palvelutason suhteen. Mikäli joukkoliikennettä halutaan pitää vaihtoehtona yksityisautolle, tulee vuoroja kulkea riittävän usein, riittävän nopeasti ja riittävän selkeitä reittejä pitkin. Nokialta löytyy ääriesimerkkejä molemmista päistä.
Jos itse voisin kehittää Nokian joukkoliikennettä, olisi ensiaskeleet laittaa linjanumerot 72 ja 78 takaisin käyttöön (Lauttakylän Autolle terveiset) ja myös korvata 70/71 K ja M -variaatiot omilla linjanumeroillaan. Tällöin merkittäväksi kirjaimeksi muodostuisi Paunun vuoroilla se, kumpaa reittiä (Vihola+eden vai Ruskeepää) auto kulkisi loppupäässä. Tätä kannatan siksikin, että kun vuoronumeroa vaihdetaan joka tapauksessa Keskustorilla, kuin myös linjakilpeäkin eikä kaikki vuorot ole kuitenkaan heilurilinjamaisia Nokialta joko Kangasalle tai Lempäälään vaan moni kääntyy myös Torilla.
Yksi kehittämistoimenpide olisi tehdä Pirkkalaistorista joukkoliikenneterminaali (no, bussit siellä vaan kulkevat mutta silti) siten, että samalta pysäkiltä kulkisivat _kaikki_ Tampereelle menevät vuorot.
Nokian kaupungissa operoi tällä hetkellä Paunu merkittävällä osuudella, jonka lisäksi Länsilinjat hoitaa niin linjaa 79 (osa vuoroista Connex Hautamäen kanssa), Lauttakylän auto pääasiassa pikavuorojen osalta ja kouluvuoden aikana myös Nokia-Sarkola ja Nokia-Tottijärvi -vuoroilla, Connex Hautamäki muutamilla pikavuoroillaan, VR muutamalla Pori-Tampere junallaan ja Rautaveden Liikenne yhdellä Vammala-Tampere-Vammala -vuorolla.
Nokian liikennekenttä on ulkopuoliselle varsin sekava. Jos sekaannusta ei aiheuta jo 70/71 linjojen K/M/J/N/V/E/R -kirjainyhdistelmät, niin lisää sekavuutta tuottaa paikallisliikenteen merkittävin kohta - Pirkkalaistori, jossa asiakkaan pitää tietää, kummalla puolen odottaa Tampereelle menevää bussia. Niin, 79:n Pirkkalaistorin kautta kulkevat vuorot kun eivät lähde todellakaan siltä puolen, miltä taas nämä 70/71 suorat, Myllyhaan tai Kankaantaan kautta kulkevat vuorot.
Myös Nokian linja-autoasema on oma erikoisuutensa. Vaikka piha onkin täynnä uusia moderneja pysäkkikatoksia, ei niiden kautta kulje kuin muutamat vuorot päivässä - esim Lauttakylän pikavuorot eivät aja lainkaan paikan kautta. Myös muut pikavuorot välttävät tehokkaasti paikkaa, sen sijaan paikallislinjoista 79 ja nämä kouluvuoden aikana ajettavat sisäiset linjat sitä käyttävät.
Bussiliikenne Nokialle on kaluston suhteen varsin laadukasta. Sen sijaan reitistö aiheuttaa jossain määrin kritisoimista, sillä nopeus ja tarjonta on jossain määrin tyydyttävän rajoilla. Moottoritietä kulkevat yhteydet ovat nopeita, mutta niitä kulkee varsin vähän. Joissakin tapauksissa sopivin vuoro aikataulullisesti onkin esim Myllyhaan kautta kiertävä vuoro, johon saa matkaan varata jopa 40 min aikaa (varsinkin jos vertailukohdaksi laittaa junan, jolla matka-aika on 14 min).
Sikäli ymmärrän liikennöitsijöitä, että tuotto pitää maksimoida ja ajattaa vain kannattavia vuoroja. Toisaalta, kun joukkoliikenteestä on kyse, niin myös vähemmän kannattavat vuorot (tässä vaiheessa iso kiitos Paunulle, joka ajaa linjaa 65 Nokia-Pirkkala-Hervanta tuoden tärkeän poikittaisyhteyden käyttäjämäärän ollessa niin ja näin) ovat merkityksellisä palvelutason suhteen. Mikäli joukkoliikennettä halutaan pitää vaihtoehtona yksityisautolle, tulee vuoroja kulkea riittävän usein, riittävän nopeasti ja riittävän selkeitä reittejä pitkin. Nokialta löytyy ääriesimerkkejä molemmista päistä.
Jos itse voisin kehittää Nokian joukkoliikennettä, olisi ensiaskeleet laittaa linjanumerot 72 ja 78 takaisin käyttöön (Lauttakylän Autolle terveiset) ja myös korvata 70/71 K ja M -variaatiot omilla linjanumeroillaan. Tällöin merkittäväksi kirjaimeksi muodostuisi Paunun vuoroilla se, kumpaa reittiä (Vihola+eden vai Ruskeepää) auto kulkisi loppupäässä. Tätä kannatan siksikin, että kun vuoronumeroa vaihdetaan joka tapauksessa Keskustorilla, kuin myös linjakilpeäkin eikä kaikki vuorot ole kuitenkaan heilurilinjamaisia Nokialta joko Kangasalle tai Lempäälään vaan moni kääntyy myös Torilla.
Yksi kehittämistoimenpide olisi tehdä Pirkkalaistorista joukkoliikenneterminaali (no, bussit siellä vaan kulkevat mutta silti) siten, että samalta pysäkiltä kulkisivat _kaikki_ Tampereelle menevät vuorot.