Vaunujen vanhenemisesta
Nr-sarja kokonaisuudessaan alkaa kuulua luokkaan "ikuiset". Toisin sanoen tyristorikäytön ansiosta vaunujen kuluvien ja huollettavien osien määrä on laskenut niin vähäiseksi, ettei käyttöikä enää nostakaan ylläpitokuluja.
Nr-sarjoja edeltäneet 4-akseliset vielä vanhenivat. Niiden mekaaninen tehonsäätö sisälsi kuluvia osia, joita ei ollut suunniteltu huollettaviksi vaan "ikuisiksi". Vaunujen lattia oli puuta, joka ajan myötä lahosi. Korirakenteessa oli ruostumiselle alttiita kohtia. Toisin sanoen siellä 30 vuoden käytön jälkeen tuli vastaan korjaustarpeita, joita ei aikaisemmin vielä ollut, joten vaunun käyttöiän jatkaminen tuli kalliiksi. Kun vaunu samalla käy teknisesti vanhanaikaiseksi, ei korjaaminen enää kannata. 339:n ja 12:n korjaaminen ei nyt kumminkaan maksanut yhtä paljon kuin uusi vaunu, mutta eipä näitä tarkoitetakaan päivittäiseen käyttöön.
Nr1-sarjassa voi olla korissa korroosiovaurioita. Myös teleissä voi olla korroosiolle alttiita kohtia. Nämä ehkä ovat niitä syitä, joiden perusteella vaunun käytön jatkaminen tulee joskus kannattamattomaksi. Elektroniikalle ominaista on, ettei se kulu. Mutta vikoihin tarvitaan varaosia, joiden saanti vaikeutuu ajan myötä voimakkaasti. Tämä tilanne ratkaistaan nykyään moduulirakenteella, eli tehdään toiminnallisesti samanlainen osa, joka on kuitenkin koottu nykyisin tuotannossa olevista komponenteista. Mutta tällainenkin uusiminen on tietenkin kalliimpaa kuin normaali huolto.
Olennaisin syy vaunuista luopumiseen lienee aikanaan kuitenkin korkea lattia. Vaunu siis ei vanhene teknisesti, vaan käyttötarkoituksen vuoksi.
Variot eivät varmasti tule olemaan pitkäikäisiä, koska niiden rakenne merkitsee kallista ylläpitoa. Jos minä päättäisin, pyrkisin myymään ne mahdollisimman nopeasti sellaiselle raitiotielaitokselle, jolla on mahdollisimman vähän ja loivia kaarteita. Siellä vaunut kestävät ja niiden ylläpito on kohtuuhintaista. Tilalle hankkisin rakenteeltaan meidän radallemme sopivaa kalustoa. Tällaisen tempun ajankohta on silloin, kun joka tapauksessa hankitaan lisää vaunuja ja on löydettävä radallemme soveltuva malli. Samalla tilauksella sitten korvaajat Varioille myös. No, yhden jättäisin HKL:n museovaunuksi (huom, en Kaupunginmuseolle).
Antero