Nysselle uusi ilme

Sinisten bussien matkassa -tiedotuslehti on tästä eteenpäin Matkalla kanssasi -lehti:
http://joukkoliikenne.tampere.fi/me...dotuslehdet/nysse_tiedotuslehti_1-19_digi.pdf

Myös uudet teippaukset ovat edenneet edelleen, etenkin TKL:n ja PirTil:n kalustossa.
On tuon lehden linjakartassa muutakin hämmennystä. Siitä on jäänyt merkkaamatta varsin monta pysäkkiä, tai toivottavasti on jäänyt. Eihän toki voi olla esim. niin että linjalla 26 ei ole lainkaan pysäkkejä Kalkun kehätiellä?
Myös linjan 28 reitti keskustassa on jätetty arvailujen varaan kun sitä ei ole merkitty lainkaan.
Tampereen valtatietä Ratinan ohi kulkevien linjojen osalta on todettava, että palvelu menee varsin kiusalliseksi jos siinä nurkilla ei ole lainkaan pysäkkejä. Esim. linja 26, jolla kartan mukaan olisi pysäkki länteen päin D-kulmalla, mutta seuraava vasta Hämeenpuistossa. Itään päin pysäkkiväli olisi tätäkin pidempi. Mielestäni vähintäänkin noloa. Myös Rautatieasema jää hieman paitsioon linjoilla jotka kulkevat Satakunnankatua ja Itsenäisyydenkatua kun lähin pysäkki on Rongankadun kulmilla.
Sinänsä hämmästyttävää, kun katuja suljetaan ja joukkoliikennettä "kehitetään" siinä toivossa että keskustaan ei tultaisi autolla, mutta kuitenkin tehdään samalla tällaista pysäkkien sijoittelua (tai sijoittamatta jättämistä) jota voisi väittää jopa kiusanteoksi. No, toivon vilpittömästi että tuleviin karttoihin merkitään aikanaan lisää pysäkkejä...
 
Viimeksi muokattu:
Kummasti tuossa lehdessä oltiin unohdettu linjan 4 siirto Pyynikintorilta Hatanpään valtatien varteen, joka suurella varmuudella on toteutumassa. Tosin ilmeisesti ei ole edes selvää, onko päätepysäkki Sorin aukion kohdalla vai linja-autoasemalla.

Toki suurella todennäköisyydellä näin on, mutta varmuutta asiasta ei ole ennen kuin valtuusto on marraskuussa tehnyt päätöksensä. Karttoja kannattaa korjailla vasta, kun asiat on lyöty lukkoon. Ne valtuuston edellyttämät ponnet reittisuunnitteluun on myös tässä kartassa vielä huomioimatta, joten uusiksi menee joka tapauksessa ennen vuotta 2021. Toki tuosta linjan 4 reittimuutoksen selvityksestä olisi ollut hyvä lehdessä mainita.

Epulle: Tarkempi pysäkki- ja aikataulusuunnittelu keväällä päätetystä linjastosta on vasta alkamassa, joten pysäkkien paikatkaan eivät välttämättä ole tässä kartassa kaikilta osin lukittuja. Esim. Sorin aukion käyttöä bussilinjojen yhtenä keskustaterminaalina selvitetään parhaillaan.
 
Huh! Onneksi tuo Nysse saatiin nyt vihdoin keulaankin, myös TKL:n osalta. Olikin aika byrokratian kukkanen, että keulassa oli tähän asti oltava vaakuna, koska "kaupungin omistamassa kalustossa on oltava vaakuna näkyvissä". Tämä uusi käytäntö on nyt asiakkaille kaikista selkein.

Lainaan omaa aiempaa viestiäni. Nyt kun teippaukset ovat edenneet pidemmälle, on TKL:n kalustoon ilmestynyt tuo pakollinen vaakuna takaisin, mutta aiempaa pienempänä ja uuteen paikkaan: pieni vaakuna on nyt maskin oikeassa ylänurkassa tuulilasin alla. Nysse-logo on keskellä keulaa kaikilla liikennöitsijöillä, paitsi TKL:n sähkö-Solariksissa valmistajan logo vie keulasta niin ison tilan, että Nysse-logo on saanut väistyä sen oikealle puolelle. Samoin näiden autojen keulan muotoilu on pakottanut teippaamaan vasemman reunan N-logon tuulilasiin. Pikaisesti arvioituna jo puolet kalustosta alkaa olla uusissa teippauksissa.
 
Nyssen ilmeen uudistaminen jatkuu. Seuraavaksi vaihtoon menevät linjastokartat, jotka muuttuvat perinteisen maastokarttapohjan sijaan topologisiksi linjastokartoiksi.

Viranhaltijapäätös karttojen uudistamisesta: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...ologisen_linjastokartan_graafinen_suu(146225)

Samalla vaihtoon menevät pysäkkijulisteet, joihin on tulossa jatkossa HSL- ja Föli-alueiden kaltaiset yksilölliset pysäkkijulisteet, joissa on mm. pysäkin profiloiva paikallinen maastokartta sekä pysäkille pysähtyvien linjojen pysäkkipuut.

Viranhaltijapäätös julistegeneraattorisovelluksen hankinnasta: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...istegeneraattorisovelluksen_hankinta_(145304)

Tulokset alkavat näkyä pysäkeillä ensi keväänä.
 
Nyssen uudistuneet verkkosivut on vihdoin julkaistu.

https://www.nysse.fi/etusivu.html

Sisältö ja ulkoasu on päivitetty kauttaaltaan ja uusia toiminnallisuuksiakin on mm. aikataulut ja reitit -osiossa. Myös Nysse Lab -yhteiskehittämisosio on uusi ja siellä on tänään käynnistynyt ratikan testimatkustajien rekrytointi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyssen it-osaamisesta kertoo aika vahvasti tämä viikon vanha facebook-viesti.
 

Liitetiedostot

  • nysse.JPG
    nysse.JPG
    46.2 KB · Lukukerrat: 862
Nyssen ilmeen uudistaminen jatkuu. Seuraavaksi vaihtoon menevät linjastokartat, jotka muuttuvat perinteisen maastokarttapohjan sijaan topologisiksi linjastokartoiksi.

Samalla vaihtoon menevät pysäkkijulisteet, joihin on tulossa jatkossa HSL- ja Föli-alueiden kaltaiset yksilölliset pysäkkijulisteet, joissa on mm. pysäkin profiloiva paikallinen maastokartta sekä pysäkille pysähtyvien linjojen pysäkkipuut.

Tulokset alkavat näkyä pysäkeillä ensi keväänä.

Nostetaanpa tätäkin pysäkkijuliste- ja linjakarttauudistusta sen verran, että näytetään lopputulokset.

Nyssen topologinen linjakartta 9.8.2021 alkaen: https://www.nysse.fi/media/pdf-liitteet/20210809_linjakartta_syksy.pdf

(Ensimmäinen versio, ajalle 7.6.–8.8.2021 oli tuohon nähden vielä raakile, ja näkyy hetken vielä osoitteessa https://www.nysse.fi/media/kuvat/kartat/2021_kesa/20210607_kesa_nysse_linjakartta_rgb.pdf

Uudessa versiossa mm. linjoja on ryhmitelty selkeämmin, samaan suuntaan meneviä yhteisiä reittiosuuksia on niputettu, pääasiassa naapurikuntiin jatkavia linjoja on eroteltu lilalla värillä ja muutenkin värisävyillä on koitettu luoda erottelua ja vyöhykerajojen merkintätapaa on muutettu. Täydellinen tämä ei vielä ole, mutta omaan silmääni tämä on selvä parannus aiempiin maantieteellisiin linjakarttoihin verrattuna. Mitä tuumaa arvon joukkoliikenneraati?
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni Nysse voisi päivittää ilmeensä, sillä aika vanha ilme nyt, ja alunperin TKL:n väritys. Voisi olla vaikka koko sininen tms.
 
Mielestäni Nysse voisi päivittää ilmeensä, sillä aika vanha ilme nyt, ja alunperin TKL:n väritys. Voisi olla vaikka koko sininen tms.

Tilaajavärityksen voisi kyllä päivittää, samaa mieltä. Nyssen muu ilmehän (verkkosivut, sovellukset, aikataulupalvelut, pysäkkijulisteet, kartat jne.) on juuri uudistettu ja näyttävät ainakin omaan silmääni nykyaikaisilta ja toimivilta. Tuo tilaajavärityksenä käytettävä TKL-väritys on kieltämättä jo hieman vanhahtavan näköinen – pohjautuuhan se TKL:n jo vuonna 1982 käyttöönottamaan sinivalkoiseen väritykseen. Toki Nyssen ison kylkilogon lisääminen autoihin hieman freesasi yleisilmettä.

Jonkin verran rahaahan bussien ilmeen päivittäminen varmasti vaatisi, joten tässä koronatilanteen runtelemassa taloudessa voi olla tiukilla laittaa yhtään ylimääräistä bussien ulkoasun muuttamiseen, etenkin kun kaikki autot on hiljattain saatu yhtenäiseen väritykseen. Toivotaan, että tämän vuosikymmenen aikana saataisiin kuitenkin tilaajavärityskin ajanmukaistettua. Sinisen eri sävyistä rakennettu koko bussin peittävä väritys voisi olla toimiva.
 
Paljonko sekin maksoi Nysselle, kun menivät aikoinaan vaatimaan esim. Paunua korvaamaan Paunu-logon keulasta Nysse-logoon?

Ennen kaikissa Paunun autoissa oli keulassa Paunun oma logo, nykyään Nysse. Kaiken maailman turhaa byrokratiaa ja pilkunviilausta liikennöitsijöille. Rahaa palaa kun joku ne tarrat poistaa ja vaihtaa toisiin.

Tilanne nykyään (osassa autoja edelleen Paunu keulassa):

Tuo Nysse N-logotarra olisi riittänyt täysin ja olisi saanut Paunun kauniimpi logo jäädä keulaan.

Vaino Paunu Oy bussi numero 144.jpg

Ennen tuota Nysse-uudistusta:

Vaino Paunu Oy bussi numero 146.jpg

Yksittäisiä autoja on, joihin tuo muutos on unohdettu tehdä, eikä kukaan välitä oikeasti. Siinä taas paloi rahaa täysin turhaan aikoinaan.

Itse arvostaisiin enemmän tuota vanhan ajan lookia: minulle liikennöitsijä on tärkeämpi tieto kuin Nysse. Itse bussin väritys ei minua kiinnosta.
Onneksi olen oppinut tunnistamaan liikennöitsijät mm. bussin ulkonäöstä ja rekisterikilvestä :)
 

Liitetiedostot

  • Vaino Paunu Oy auto 164.jpg
    Vaino Paunu Oy auto 164.jpg
    164.3 KB · Lukukerrat: 160
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös