Nyssen Superbussi-liikennöinti

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,379
Runkolinjoja 7 ja 8 aletaan liikennöidä näillä näkymin 2027 alkaen sähkönivelbusseilla 7,5 minuutin vuorovälein.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokouksen 20.11.2024 § 86 käsitteli Tampereen Kaupunkiliikenne Oy:n palvelusopimusta. Sen osana on sopimuksen liite 1.3, ”aiesopimus superbussiliikenteen hankinnasta”:

1732169695948.png
 
Kun joskus päästään siihen vaiheeseen, että ratikka liikennöi koilliskeskukselle asti, ei ole iso vaiva enää pidentää tuota seiskan reittiä joko atalaan tai vatialaan.
Mutta 50 bussia kuullostaa alkuvaiheessa turhan isolta määrältä. 8 sitoo varmaan 20 bussia ja 7 korkeintaan saman verran. Ei nyt niin montaa yksikköä varalla tarvisi olla.
 
Seiskalla on melkein jo nykyisellä vuorotiheydellä ylitarjontaa joten laittaisin toiseksi nivelbussilinjaksi ehkä jonkin muun. Toki jos seiska palautetaan vanhalle reitille Tesoman valtatielle palvelemaan rakentuvaa Raholanharjun kerrostaloaluetta niin sitten matkustajia voisi olla riittävästi. Ja idässäkin tosiaan voisi jatkaa pidemmälle.
 
"Tavoitteena on liikennöidä uusilla nivel- eli haitaribusseilla lähes niin kuin ratikalla. Matkustaminen kahdella Tampereen bussilinjalla muistuttaa muutaman vuoden sisällä ratikalla kulkemista niin paljon kuin kumipyörien päällä voi. Sisään ja ulos saa kulkea kaikista ovista, vuoroväli on 5–10 minuuttia ja linjoja ajetaan aamuvarhaisesta iltamyöhään."

"Bussit 8A ja 8B kulkevat Annalasta Haukiluomaan. Superbussit aloittavat liikennöinnin reitillä vuonna 2027. Tesoman ja Linnainmaan välisellä linjalla 7 uudet bussit alkavat ajaa arviolta vuonna 2031."

Mm. tuolla tavoin kirjoittaa Aamulehti uutisessaan. Ei siis kovin paljon uutta aiemmin tiedettyyn verrattuna.
 
Miksi vasta 2031 eli miksi neljän vuoden väli? Mikähän seiskan reitti edes tulee vuonna 2031 olemaan. Jokin Villilä ei kuulosta ensisijaiselta kohteelta superbusseille mutta ehditäänhän tässä välissä toki paljon rakentaakin.
 
Superbussiliikenteen tarjouspyyntö on esillä Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 29.1.2025. Se näkyy esityslistan tässä kohdassa. Mitään liitteitä ei nyt ole näkyvillä. Nyt varmaan keskitytään linjaan 8.
 
Miksi vasta 2031 eli miksi neljän vuoden väli? Mikähän seiskan reitti edes tulee vuonna 2031 olemaan. Jokin Villilä ei kuulosta ensisijaiselta kohteelta superbusseille mutta ehditäänhän tässä välissä toki paljon rakentaakin.
Tässä seiskan tapauksessa ei kyse olekaan Villilästä. Voisi sanoa että reitti nyt vaan sattuu kulkemaan sen läpi. Muilta osinhan reitti on järkevä, koska se kattaa koko nokiantien varren, kalkun, kalkunvuoren jne.
Siinä on kyllä pointti, että mikä reitti tulee olemaan vuonna 2031. Siinä vaiheessa kun ratikka alkaa kulkemaan linnainmaalle, ei kutoslinjaa enää tarvita. Olisiko siinä sitten seiskalle tulossa jatkopätkä Vatialaan? Se jää toki nähtäväksi.
 
Minulla tuli mieleen otsikosta että aloitettaisiin liikenne jollain isommalla nivelbussilla, eikös joku ratikan päätöksen aikana ehdottanut semmoista
 
Takaisin
Ylös