SD202 sanoi:
Itse asiassa tässä kuvassa ei ole ohjausvaunullinen, veturivetoinen juna vaan sähkömoottorijuna.
Tämä on siis on juna, jossa on sähköveturi (1700-sarjaa)+kaksikerrosvaunuja+ohjausvaunu (7400-sarjan DD-AR-runko):
Linkki
Tämä on sitten lienee se sähkömoottorijunayksikkö(7800-sarjaa). Minusta kuitenkin näyttää, etta se koostuu vetovaunusta (veturi) ja perässä on kaksikerrosvaunuja sekä ohjausvaunu:
Linkki
Taitaa olla näin sillä tämän kuvan teksti sanoo seuraavaa: "DD-AR trainset 7817 with mDDM motorcar":
Linkki
Seuraava kuva havainnoillistaa asian hyvin, samoin kuin sen kuvateksti: "The shortest doubledecker rake in the Netherlands, an mddm motorcar and a driving trailer."
Linkki
Vielä selventävä teksti: "The mDDM motor cars (one seen here) are unusual: seating is only on the upper level, the electrical equipment is installed below. The units have six powered axles placed in three (!) bogies. There is only one motor unit per train, a driving trailer is on the other end."
Tämä vetoyksikkö, mDDM, jossa on myös matkustamotiloja on toki tarkoitettu vain noiden DD-AR-vaunujen vetämiseen/työntämiseen. Mutta siihen voi käyttää myos 1700-sarjan Ahlstom-sähköveturia. Vai voiko, kun tuo DD-AR on sarjaa 7800 ja siitä ylöspäin?
Käsittääkseni "oikea" sähkömoottorijuna on sellainen kokonaisuus, jonka eri osat ovat enemmän tai vähemmän kiinteässä yhteydessä toisiinsa eivätkä voi kulkea erillään, esim. Helsingin metrojunat, DB:n BR420-sarja. Mutta esimerkiksi VR:n Sm1/2-sarjassa tämä raja on toki hyvin häilyvä, sillä se on sähkömoottorijuna, vaikka koostuu vetoyksikösta ja ohjausvaunusta (Sm1+Eio/Eiob, Sm2+Eioc).
Pahoitteluni "köydenvedosta" SD202, mutta halusin tuoda tämän selväksi :wink:. Uskon, ettet ota pahaksesi.
Lopuksi vielä esimerkkejä nopean liikenteen ohjausvaunusta:
SJ:n X2000-rungon toisessa päässä on veturi ja toisessa päässä
ohjausvaunu.