Oikoradan uudet asemat

Z-junan asemien väli Mäntsälästä pohjoiseen on nyt 40km, joka on aivan käsittämätön. Paikallisjunaliikenteeseen nyt vaan kuuluu käyttää asemiakin, ei pelkkää rataa. 40km henkilöautolla päivittäin asemalle ja takaisin ei ole kovin toimiva ratkaisu.
Lahden oikoradalla vielä nyt jotenkin käsitän tällä nykyisellä yhdyskuntarakenteella tuon asemavälin (Mäntsälän ja Lahden välissä ei ole käytännössä mitään), mutta oikeasti Tampere–Orivesi-rataosalla se asemattomuus on aivan käsittämätöntä, koska puolet siitä 40 km matkasta mennään helminauhataajamassa!
 
Z-junalla on tarkoituksenmukaista ja perustavanlaatuista avata uusia asemia, kunhan helminauhakaupunginosat totutuvat. Muun muassa Orimattila on kaavaillut radan varteen asutusta.

Z-juna tietenkin täytyy olla nopea. Tunnin matkustusaika nyt on verrattai nopea esim. Jakoemän bussiyhteyteen, johon kuluu puoli tuntia. Tällä nopeudella Kirkkonummi, Hyvinkää, Riihimäki ja Lahti "ovat lähellä".
 
Helminauhakaupunginosissa oikoradalla lienee aika vahva muna-kana -tilanne. En usko, että mahdolliset asemanseudut saavat riittävää asutustiheyttä, ellei asemaa ole vahvasti luvattu. Toisaalta tulevan aseman ei tarvitsisi olla heti valmiina. Jos VR jää odottamaan asutusta ennen kuin asemista päätetään, ei sopivaa aluetta tule koskaan.
 
Niin, siinä on tietenkin, kun eri yhteistyötahot yrittävät vetää omaa köyttä.

Lahden oikoradan varrelle kuitenkin on tarkoituksenmukaista ja perustavanlaatuista asutuksen ja työpaikkojen kaavoittaminen, oikorataa ei tehty vain Savon-, Karjalan- ja Pietarin ratoja oikomaan, vaan pääkaupunkiseudun asunto- ja elinkoinorakennetta ohjataan oikoradan varteen, näiltä osin tarkoituksenmukaisuus ja perustavanlaatuisuus puuttuu. Asumista ohjataankin oikoradan varteen ennen ELSA-radan ensimmäistä vaihetta: Histan kautta Lohjalle, on syytä käyttää oikoradan kapasiteettia ennen kuin ensimäiset rataperustukset rakennetaan toisaalle. Leppävaaran kaupunkiradan jatkoa on tietenkin jatkettava Kauklahteen ensi töiksi.
 
Takaisin
Ylös