- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Se tarjoaisi toisenlaisia hyötyjä kuin "virallinen" Pisara jolla toki olisi asema Töölössä, mutta kävisi etelämpänä kantakaupungissa, eikä olisi vain metron kanssa päällekkäinen rata keskustasta Hakaniemeen. Ennenkuin ensimmäistä lapiollista on kaivettu Pisaran edestä, on syytä pohtia vaihtoehtoja.
Nykyinen mini-Pisara on monessa suhteessa hyvin samanlainen kuin Tukholman Citybanan: ei tarkoitettu kaupungin metroksi, vaan lähinnä yhden terminaalin hajauttaminen kolmeen ja kapasiteetin lisääminen. Tarkoitus ei olekaan palvella eteläistä kantakaupunkia vaan vain parantaa lähijunien jakelua.
Tukholmassakin Citybanan on Slussenin ja Odenplanin välillä hyvin samalla tavalla päällekkäinen Tunnelbanan kanssa kuin Pisara ja toinen metrolinja olisivat. Ero on tietysti siinä, että Tukholmassa kai ei ole vakavissaan harkittu lähijunien pysäyttämistä etelä- ja pohjoispuolelle ja vaihdattamista Tunnelbanaan (vai onko?). Pendeltåg muutenkin tietysti muistuttaa enemmän VR:n taajamajunia Karjaalle, Riihimäelle ja Lahteen, kun kaupunkiradat ovat selkeästi metroja.
Onneksi Pisara ei sentään maksa niin paljon kuin Citybanan.
P.S. Citybananista löytyy hienoja 3-ulotteisia malleja, kun jaksaa vähän selata näitä dokumentteja:
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Ak...tredningsmaterial/Jarnvagsplan-2003-2007.aspx
Sivuilta 57-77 löytyy kuvat Odenplanin ja keskustan asemista. Uskomattomia tunnelirakenteita sinne on tulossa!