Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Minun yksi "sivuharrastus" on koiran pitäminen lemmikkieläimenä. Koiran kanssa ulkoileminen pitää huolta jonkinlaisen fyysisen peruskunnon minimin säilymisestä. Ja minne ne ulkoilulenkit sitten suuntautuvatkaan..., aika keskitetysti tuohon radanvarteen junien bongaamisen kannalta ideaaliin paikkaan, mielellään nk. Huopalahden risteyssillan lähettyville. Paremmilla säillä ja keleillä kävellään koiran kanssa ratikka 10:n päättärille Pikku Huopalahteen ja mennään raitiovaunulla vaikkapa keskustaan ja ehkä tullaan sitten takaisin junalla. Toki osa ulkoilureissuista suuntautuu lähes kokonaan sillä tavoin, että bongaamiset voi hetkeksi jättää kokonaan pois kuvioista.
Museoissa käynti on myös yksi sivuharrastus. Siis muissakin kuin liikennealan museoissa. Yhteen aikaan yritin virittää myös muita sivuharrastuksia, kuten käynnit esim. teatterissa. Jokunen kerta tuli käytyäkin.
Valokuvaaminen sen sijaan ei ole minulle vain sivuharrastus. Valokuvaaminen liittyy hyvin vahvasti liikenneaiheiseen pääharrastukseen, joka kyllä käytännössä on ihan elämäntapakin. Kuitenkin kamerani muistikortille tarttuu vuosittain muutama sata kuvaa ihan maisemistakin yms. Eivät kaikki kuvat edusta vain (joukko)liikennettä.
Minulla on ollut digikamera reilut pari vuotta. Laskurin mukaan olen kuvannut tämän kameran aikana aika lähelle 12 500 kuvaa. Onko tuo kahdelle vuodelle vähän vai paljon, en osaa ottaa kantaa. Miten kuvat jakaantuvat aihepiireittäin:
- varmaan n. 60 % raitiovaunuja ja niiden ratoja yms. laitteita (ml. pienoismallit)
- n. 30...35 % busseja (joista 95 % paikallisliikennettä), mukana johdinautot
- 3...4 prossaa VR / RHK -junia / rautateitä / asemia
- Helsingin oransseja metrojunia tasan 0 kpl
- Helsingin metroon muulla tavoin liittyviä kuvia ehkä noin 10 kpl (alle promille siis)
- Tukholman T-banaan liittyviä kuvia alle 10 kpl
- loput (n. 1 - 1,5 %) muita aiheita, kuten maisemia, tai sitten ihan esim. "perhekuvia" yms.
Prosenteissa ilmoitetut luvut perustuvat arviointiin. Vuosi 2006 on mennyt ilmeisesti kaikista raitiovaunupainotteisimmin. 2005 busseja tuli kuvattua muutamina "ryöppyinä" toistuvasti mm. Lahdessa, Hämeenlinnassa, tietenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja kerran Porissa, Hyvinkäällä, Keravalla sekä Kotkassa. 2006 lista oli hieman lyhyempi, bussikuvien määrä selvästi pienempi. Tosin 2006:ta on vielä jäljellä; mutta paras kuvauskausi tästäkin vuodesta on jo takana päin.
Museoissa käynti on myös yksi sivuharrastus. Siis muissakin kuin liikennealan museoissa. Yhteen aikaan yritin virittää myös muita sivuharrastuksia, kuten käynnit esim. teatterissa. Jokunen kerta tuli käytyäkin.
Valokuvaaminen sen sijaan ei ole minulle vain sivuharrastus. Valokuvaaminen liittyy hyvin vahvasti liikenneaiheiseen pääharrastukseen, joka kyllä käytännössä on ihan elämäntapakin. Kuitenkin kamerani muistikortille tarttuu vuosittain muutama sata kuvaa ihan maisemistakin yms. Eivät kaikki kuvat edusta vain (joukko)liikennettä.
Minulla on ollut digikamera reilut pari vuotta. Laskurin mukaan olen kuvannut tämän kameran aikana aika lähelle 12 500 kuvaa. Onko tuo kahdelle vuodelle vähän vai paljon, en osaa ottaa kantaa. Miten kuvat jakaantuvat aihepiireittäin:
- varmaan n. 60 % raitiovaunuja ja niiden ratoja yms. laitteita (ml. pienoismallit)
- n. 30...35 % busseja (joista 95 % paikallisliikennettä), mukana johdinautot
- 3...4 prossaa VR / RHK -junia / rautateitä / asemia
- Helsingin oransseja metrojunia tasan 0 kpl
- Helsingin metroon muulla tavoin liittyviä kuvia ehkä noin 10 kpl (alle promille siis)
- Tukholman T-banaan liittyviä kuvia alle 10 kpl
- loput (n. 1 - 1,5 %) muita aiheita, kuten maisemia, tai sitten ihan esim. "perhekuvia" yms.
Prosenteissa ilmoitetut luvut perustuvat arviointiin. Vuosi 2006 on mennyt ilmeisesti kaikista raitiovaunupainotteisimmin. 2005 busseja tuli kuvattua muutamina "ryöppyinä" toistuvasti mm. Lahdessa, Hämeenlinnassa, tietenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja kerran Porissa, Hyvinkäällä, Keravalla sekä Kotkassa. 2006 lista oli hieman lyhyempi, bussikuvien määrä selvästi pienempi. Tosin 2006:ta on vielä jäljellä; mutta paras kuvauskausi tästäkin vuodesta on jo takana päin.