Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tällä hetkellä näyttää lisäksi siltä, että liikkumisessa on edessä digitalisoitumisen myötä isompikin murros kuin jkl-kilpailun vapautuminen. Uberin ja vastaavien taksikonseptien lisäksi voisi olettaa, että kimppakyydit tulevat vihdoin lyömään läpi. Näkisin, että tuo murros tukee erittäin hyvin volyymiin perustavien halpayhtiöiden toimintamallia. Joukkoliikenteen ei tarvitse viedä ovelta ovelle, ainoastaan syödä suurin osa kilometreistä mahdollisimman edullisesti.
 
Tällä hetkellä näyttää lisäksi siltä, että liikkumisessa on edessä digitalisoitumisen myötä isompikin murros kuin jkl-kilpailun vapautuminen. Uberin ja vastaavien taksikonseptien lisäksi voisi olettaa, että kimppakyydit tulevat vihdoin lyömään läpi. Näkisin, että tuo murros tukee erittäin hyvin volyymiin perustavien halpayhtiöiden toimintamallia. Joukkoliikenteen ei tarvitse viedä ovelta ovelle, ainoastaan syödä suurin osa kilometreistä mahdollisimman edullisesti.

...ja ennätystahdissa oleva kaupungistuminen tukee näitä ilmiöitä, samaten kun myös Turun, Tampereen ja pääkaupunkiseudun raidehankkeet. Jotka taas tukevat myös tätä kahden suuren kysyntäpisteen väliin kehittyvää kaukoliikennettä.

Ja onhan Onnibuskin yksi esimerkki digitalisaation eduista: alhaiset hallintokulut ja sujuva palvelu kun on heillä pitkälti sähköisen kaupankäynnin varassa.
 
Jaahas koskahan liput Lappiin (Rovaniemi) tulevat myyntiin, kun kerran liikenteen pitäisi jo alle kuukauden päästä alkaa.

VR:n järjestelmässä oli varmaan joku virhe, kun sain aikuisen lipun Rovaniemi - Helsinki ennakkolipulla 1.5kk etukäteen ostettuna hintaan 11.20e, tosin yöjunaan.
 
Kilpailu Helsingin ja Turun välisistä bussimatkustajista (ja miksei junamatkustajistakin) kiristyy, kun Onnibus.com:lle myönnetyt linjan F8:n vuorojen lisäykset ja jatkeet Turun keskustasta Helsinkiin (Meilahden kautta) aloittavat liikennöinnin 12.10. lähtien. Huomioitavaa myös, että 3h40min matka-aika Hki-Rauma päihittää selkeästi Satakunnan Liikenteen vuorojen keston.

http://www.onnibus.com/fi/lehdistotiedotteet.htm?pid=20150922_0001

Uudet vuorot:

M-L
M-S
M-S
M-S
M-S
Helsinki
5:25
10:25
14:25
16:25
19:25
Turku las (tulo)
7:35
12:35
16:35
18:45
21:35
Turku las (lähtö)
7:45
12:45
16:45
18:55
21:45
Rauma
9:05
14:05
18:05
20:15
23:05
Pori
9:55
14:55
18:55
21:05
23:55
M-L
M-S
M-S
M-S
M-S
Pori
5:30
9:00
11:00
15:00
19:00
Rauma
6:20
9:50
11:50
15:50
19:50
Turku las (tulo)
7:40
11:10
13:10
17:10
21:10
Turku las (lähtö)
7:40
11:20
13:20
17:20
21:20
Helsinki
9:55
13:35
15:35
19:35
23:30
 
Viimeisimpien tietojen mukaan Onnibus.com on ryhtynyt markkinoimaan itseään tyhjentämällä autojensa vessojen lietesäiliöitä Kampin kaukoliikenteen terminaalin lähtölaiturialueen ajoradalle. Kumikeiloin aidataan ajoradan laidasta valmiiksi kohta, josta kaivon kansi on nostettu ylös, ettei kukaan vahingossa ajaisi "reikään". Ulosteiden haju alueella oli eilen illalla melko voimakas.

Oletettavasti toiminnasta on etukäteen "sovittu" terminaalista vastaavan tahon kanssa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viimeisimpien tietojen mukaan Onnibus.com on ryhtynyt markkinoimaan itseään tyhjentämällä autojensa vessojen lietesäiliöitä Kampin kaukoliikenteen terminaalin lähtölaiturialueen ajoradalle. Kumikeiloin aidataan ajoradan laidasta valmiiksi kohta, josta kaivon kansi on nostettu ylös, ettei kukaan vahingossa ajaisi "reikään". Ulosteiden haju alueella oli eilen illalla melko voimakas.

Oletettavasti toiminnasta on etukäteen "sovittu" terminaalista vastaavan tahon kanssa?
Siis kyseessähän on ns. hulevesikaivot joihin ei todellakaan saisi mitään muuta mennä, kuin sade/sulamisvesiä ja niiden mukanaan tuomaa hiekkaa yms.. Lokapojat OY PKS-seudulla käytti myös em. menetelmää ja nyt yhtiön johto istuu eripituisia tuomioita linnassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:28 ----------

Tässä MH:n vastaus Schaisegateen:

Selvittelin asiaa Kampin kauppakeskuksen huollosta, josta sain kuulla että terminaalissa on ollut loka-auto tyhjentämässä hätäpäivystystyönä kauppakeskuksen rasvanerotinkaivoja, jotka olivat alkaneet hälyttämään täyttymisestä. Tämän vuoksi oli myös kaivoja auki hetkellisesti ajoradan alueella, huoltopäivystäjällä ja loka-autonkuljettajalla oli käynyt siinä mielessä työtapaturma, etteivät tyhjennyksen jälkeen olleet täyttäneet kaivoa vedellä kuin normaalisti, niin ne olivat alkaneet haista.
 
Mites tähän sitten on Onnibus saatu liitettyä mukaan? Eihän se liity tuon vastauksen perusteella mitenkään tähän. :lol:
 
Ideana tuo on loistava. Jos Kampissa olisi taho joka tarjoaisi linja-autoille käymälöiden tyhjennysmahdollisuuden ja vieläkin mieluummin dieseltankkauspisteen olisi käyttäjiä epäilemättä useita. Ilman muuta ratkaista tulisi ensin hajuongelmat ja suomen lainsäädännön takia tankkauspisteen perustaminen on kaikkea muuta kuin helppo juttu. Sitäkään en tiedä onko Kampissa tuollaiselle oikeasti tilaakaan?
Paljon on kaukoliikennettä jolla on taukoja siellä päässä ja kuljettajilla palkallista taukoaikaa. Kampista lähteminen muualle tekemään tankkauksia ja tyhjennyksiä vie varmasti huomattavasti aikaa.
 
MH:n vastaus Schaisegateen:

Selvittelin asiaa Kampin kauppakeskuksen huollosta, josta sain kuulla että terminaalissa on ollut loka-auto tyhjentämässä hätäpäivystystyönä kauppakeskuksen rasvanerotinkaivoja, jotka olivat alkaneet hälyttämään täyttymisestä. Tämän vuoksi oli myös kaivoja auki hetkellisesti ajoradan alueella, huoltopäivystäjällä ja loka-autonkuljettajalla oli käynyt siinä mielessä työtapaturma, etteivät tyhjennyksen jälkeen olleet täyttäneet kaivoa vedellä kuin normaalisti, niin ne olivat alkaneet haista.

Tässä ei tainnut olla muusta kyse kuin että J_J:llä ja kumppaneilla tapahtui ns. "ennenaikainen". OnniBus on sellaisessa asemassa, että se liitetään mediassa niin Alkon ja taksien monopolin purkuun kuin likakaivojen tyhjentämiseen. OnniBus on täysin omassa luokassaan Suomen linja-autoliikennöitsijöiden keskuudessa tässä mediahuomiossa. Tätä olemme määrätietoisesti rakentaneet kohta neljä vuotta ja hyvältä tuntuu!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pohjois-Savon ELY-keskukseen on tullut OnniBus.com:lta nippu uusia reittiliikennelupahakemuksia 4.1.2016 alkavaksi liikenteeksi:
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa vitostielle haettavista uusista vuoroista/linjoista (F14, F23, Rukan jatke F5) ovat päällekkäisiä jo olemassa olevan F5-liikenteen kanssa Hki-Juva, Hki-Varkaus ja Hki-Kuopio -osuuksilla. Tarkoittaa siis sitä, että lähtöajat yhteisten osuuksien lähtöpisteestä olisivat samat tai lähelle samat. Ainoa poikkeus näillä on se, että uudet linjat poikkeaisivat myös Lahdessa. Mikähän lie idea, lakkautetaanko joitakin jo olemassa olevia F5-vuoroja päällekkäisyyden takia vai yritetäänkö tuossa luoda Lahti-Kuopio yhteyksiä siten, että vaihdot tapahtuvat Heinolassa tai Mikkelissä?
 
Kaikkien nimim. kuukankon edellä kertomien, uusien reittilupahakemusten allekirjoitus on näemmä vasta liki vuoden päästä, joten mahdollisille kilpailijoille jätetään runsaasti aikaa reagoida ;)
 
Helsinki-Levi hakemusta ei taida löytyä vielä minkään Elyn sivuilta.
Ajopäivät lienevät samat kuin Hki-Ruka linjalla.
 
Helsinki-Levi hakemusta ei taida löytyä vielä minkään Elyn sivuilta.
Ajopäivät lienevät samat kuin Hki-Ruka linjalla.

Lienevät hakeneet Rovaniemi - Levi -reittinä, jolloin käsittely kuuluisi Lapin ELY:lle, joka ei ole koskaan viitsinyt julkaista hakemuksia netissä.
 
Takaisin
Ylös