"Orvot" yölinjat ilman samannumeroista päivälinjaa

Liittynyt
8 Elokuu 2023
Viestit
19
Tämä trendi oli näemmä alkanut vuonna 2015, jolloin 231:n päivällä kulkenut perusreitti lakkasi, mutta yölinja 231N jatkoi.

Tällaiset yölinjat, joiden kanssa saman numeron omaavaa perusreittiä ei ole, ovat:
108N Kamppi - Teekkarikylä - Tapiola (M) - Westendinasema, perus-108:a ei ole koskaan ollut, tunnus muutettiin 551N:stä 12.8.2019
112N Kamppi - Lauttasaari (M) - Westend - Matinkylä (M) - Friisilä, perus-112 lakkasi 14.8.2023
134N Kamppi - Niittykumpu (M) - Espoon keskus - Suvela - Tuomarila, perus-134 lakkasi 14.8.2023
146N Kamppi - Suomenoja - Espoonlahti - Kivenlahti - Saunalahti, perus-146 lakkasi 6.2.2023
231N Elielinaukio - Leppävaara - Lintuvaara - Vanhakartano, perus-231 lakkasi 10.8.2015
235N Elielinaukio - Leppävaara - Espoon keskus - Kuurinniitty, perus-235 muutettiin 200:ksi 10.8.2020
415N Elielinaukio - Myyrmäki - Ylästö - Lentoasema, perus-415 lakkasi 15.8.2022
436N Elielinaukio - Myyrmäki - Martinlaakso - Kalajärvi, perus-436 lakkasi 15.8.2022

Aikaisemmin tällainen oli myös:
87N Rautatientori - Yliskylä - Kruunuvuorenranta, aloitti 13.8.2018, perus-87 perustettiin 14.8.2023

Ja elokuusta alkaen "orvoksi" yölinjaksi jää myös:
147N Kamppi - Finnoo (M) - Soukka (M) - Espoonlahti (M) - Kivenlahti, perus-147 lakkaa 12.8.2024
 
235N Elielinaukio - Leppävaara - Espoon keskus - Kuurinniitty, perus-235 muutettiin 200:ksi 10.8.2020
Perus-235 kulki reittiä Elielinaukio-Leppävaara-Espoon keskus-Kuurinniitty vain 11.8.2019 asti. Sen jälkeen reittiä lyhennettiin Espoon keskukseen ja tämä lyhyempi reitti muutettiin 200:iksi 10.8.2020.
 
Nyttenhän alkaa 600N kesän ajaksi niin siinä olisi voinut 615 numero tulla takaisin vain yöaikaan.
On kyllä erikoista ettei näin tehty, kun numeron 615 käyttäminen olisi tehnyt selväksi, ettei linja ole runkolinja. Nyt varmaan varsinkin alkuun aikamoista säätöä kun porukka yrittää nousta kaikista ovista
 
Ja outoa tuon 600N:n perustamisessa on myös se, ettei reitti tai pysäkit poikkea mitenkään itse runkolinjasta. Lisäksi sen liikenne alkaa aikaisemmin kuin useimmilla N-yölinjoilla, jo klo 22.
 
Ja outoa tuon 600N:n perustamisessa on myös se, ettei reitti tai pysäkit poikkea mitenkään itse runkolinjasta. Lisäksi sen liikenne alkaa aikaisemmin kuin useimmilla N-yölinjoilla, jo klo 22.
Miksi se on outoa? HSL:n mukaan perustaminen syy on "parantamaan asiakaskokemusta muun muassa koetun turvallisuuden tunteen osalta."
 
Jos perustetaan erillinen reittiversio, niin olisi loogista tehdä jokin ero sen ja perusreitin välille (eri pysähdyskäytäntö, jos reitti on sama). Minä olisin vaikkapa ottanut 600N:lle uudelleen käyttöön Rosendalinringin pysäkkiparin, joka poistettiin pari vuotta sitten 600:n aloittaessa ja laittanut sen pysähtymään myös Osuustien ja Mekaanikontien pysäkeillä, joilla 615 pysähtyi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos perustetaan erillinen reittiversio, niin olisi loogisesti tehdä jokin ero sen ja perusreitin välille (eri pysähdyskäytäntö, jos reitti on sama). Minä olisin vaikkapa ottanut 600N:lle uudelleen käyttöön Rosendalinringin pysäkkiparin, joka poistettiin pari vuotta sitten 600:n aloittaessa ja laittanut sen pysähtymään myös Osuustien ja Mekaanikontien pysäkeillä, joilla 615 pysähtyi.
Mutta linja 600N korvaa suoraan linja 600. Se ei ole tarkoitettu olla oikea yölinja, vaan turvallisempi versio linjasta 600.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös