"Orvot" yölinjat ilman samannumeroista päivälinjaa

Liittynyt
8 Elokuu 2023
Viestit
28
Tämä trendi oli näemmä alkanut vuonna 2015, jolloin 231:n päivällä kulkenut perusreitti lakkasi, mutta yölinja 231N jatkoi.

Tällaiset yölinjat, joiden kanssa saman numeron omaavaa perusreittiä ei ole, ovat:
108N Kamppi - Teekkarikylä - Tapiola (M) - Westendinasema, perus-108:a ei ole koskaan ollut, tunnus muutettiin 551N:stä 12.8.2019
112N Kamppi - Lauttasaari (M) - Westend - Matinkylä (M) - Friisilä, perus-112 lakkasi 14.8.2023
134N Kamppi - Niittykumpu (M) - Espoon keskus - Suvela - Tuomarila, perus-134 lakkasi 14.8.2023
146N Kamppi - Suomenoja - Espoonlahti - Kivenlahti - Saunalahti, perus-146 lakkasi 6.2.2023
231N Elielinaukio - Leppävaara - Lintuvaara - Vanhakartano, perus-231 lakkasi 10.8.2015
235N Elielinaukio - Leppävaara - Espoon keskus - Kuurinniitty, perus-235 muutettiin 200:ksi 10.8.2020
415N Elielinaukio - Myyrmäki - Ylästö - Lentoasema, perus-415 lakkasi 15.8.2022
436N Elielinaukio - Myyrmäki - Martinlaakso - Kalajärvi, perus-436 lakkasi 15.8.2022

Aikaisemmin tällainen oli myös:
87N Rautatientori - Yliskylä - Kruunuvuorenranta, aloitti 13.8.2018, perus-87 perustettiin 14.8.2023

Ja elokuusta alkaen "orvoksi" yölinjaksi jää myös:
147N Kamppi - Finnoo (M) - Soukka (M) - Espoonlahti (M) - Kivenlahti, perus-147 lakkaa 12.8.2024
 
235N Elielinaukio - Leppävaara - Espoon keskus - Kuurinniitty, perus-235 muutettiin 200:ksi 10.8.2020
Perus-235 kulki reittiä Elielinaukio-Leppävaara-Espoon keskus-Kuurinniitty vain 11.8.2019 asti. Sen jälkeen reittiä lyhennettiin Espoon keskukseen ja tämä lyhyempi reitti muutettiin 200:iksi 10.8.2020.
 
Nyttenhän alkaa 600N kesän ajaksi niin siinä olisi voinut 615 numero tulla takaisin vain yöaikaan.
On kyllä erikoista ettei näin tehty, kun numeron 615 käyttäminen olisi tehnyt selväksi, ettei linja ole runkolinja. Nyt varmaan varsinkin alkuun aikamoista säätöä kun porukka yrittää nousta kaikista ovista
 
Ja outoa tuon 600N:n perustamisessa on myös se, ettei reitti tai pysäkit poikkea mitenkään itse runkolinjasta. Lisäksi sen liikenne alkaa aikaisemmin kuin useimmilla N-yölinjoilla, jo klo 22.
 
Ja outoa tuon 600N:n perustamisessa on myös se, ettei reitti tai pysäkit poikkea mitenkään itse runkolinjasta. Lisäksi sen liikenne alkaa aikaisemmin kuin useimmilla N-yölinjoilla, jo klo 22.
Miksi se on outoa? HSL:n mukaan perustaminen syy on "parantamaan asiakaskokemusta muun muassa koetun turvallisuuden tunteen osalta."
 
Jos perustetaan erillinen reittiversio, niin olisi loogista tehdä jokin ero sen ja perusreitin välille (eri pysähdyskäytäntö, jos reitti on sama). Minä olisin vaikkapa ottanut 600N:lle uudelleen käyttöön Rosendalinringin pysäkkiparin, joka poistettiin pari vuotta sitten 600:n aloittaessa ja laittanut sen pysähtymään myös Osuustien ja Mekaanikontien pysäkeillä, joilla 615 pysähtyi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos perustetaan erillinen reittiversio, niin olisi loogisesti tehdä jokin ero sen ja perusreitin välille (eri pysähdyskäytäntö, jos reitti on sama). Minä olisin vaikkapa ottanut 600N:lle uudelleen käyttöön Rosendalinringin pysäkkiparin, joka poistettiin pari vuotta sitten 600:n aloittaessa ja laittanut sen pysähtymään myös Osuustien ja Mekaanikontien pysäkeillä, joilla 615 pysähtyi.
Mutta linja 600N korvaa suoraan linja 600. Se ei ole tarkoitettu olla oikea yölinja, vaan turvallisempi versio linjasta 600.
 
Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt sitä, pitäisikö seudulliset yölinjat numeroida niin, että keskimmäinen numero on 8 tai 9, Tukholman tapaan. Mitä suurempi kahden viimeisen numeron muodostama luku on, sitä kauemmaksi Helsingistä se kulkee. Näin orpoja linjoja ei ole, kun yölinjoilla ei ole päivävastineita ja niiden reitit muistuta minkään päivälinjan reittiä. Itse olen alkanut kyllästyä orpojen yölinjojen numerointiin. Voin tehdä myös ketjun, jossa käsittelee teoreettista laajaa bussilinjaston uudistusta ja uudelleennumerointia, joka voisi tulla esim. laajan lähiöraitiotieverkoston rakentamisen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt sitä, pitäisikö seudulliset yölinjat numeroida niin, että keskimmäinen numero on 8 tai 9, Tukholman tapaan. Mitä suurempi kahden viimeisen numeron muodostama luku on, sitä kauemmaksi Helsingistä se kulkee.

Näissä ehdotuksissa olisi hyvä pitää mielessä myös käyttäjän näkökulma, eli kuinka Ylästössä asuva hyötyy siitä, että sinne ei enää kulje monta vuotta sinne kulkenut 415N, vaan sinne alkaa kulkea yht'äkkiä joku 484?
 
Olen miettinyt sitä, pitäisikö seudulliset yölinjat numeroida niin, että keskimmäinen numero on 8 tai 9, Tukholman tapaan. Mitä suurempi kahden viimeisen numeron muodostama luku on, sitä kauemmaksi Helsingistä se kulkee. Näin orpoja linjoja ei ole, kun yölinjoilla ei ole päivävastineita ja niiden reitit muistuta minkään päivälinjan reittiä. Itse olen alkanut kyllästyä orpojen yölinjojen numerointiin. Voin tehdä myös ketjun, jossa käsittelee teoreettista laajaa bussilinjaston uudistusta ja uudelleennumerointia, joka voisi tulla esim. laajan lähiöraitiotieverkoston rakentamisen yhteydessä.
Niin eli siis pakotettaisiin käyttäjät opettelemaan linjat uudestaan ilman minkäänlaista konkreettista hyötyä? Käytännössä kaikki orvot yölinjat syntyvät siitä, että samannumeroinen päivälinja lakkautetaan tai muutetaan runkolinjaksi. Tällä tavalla siis käyttäjät edelleen tietävät, mitä alueita linja palvelee.
 
Takaisin
Ylös