Se että Holmenkolbanen ja muut Oslon paikallisradat olivat yksityisiä yhtiöitä on ainoa seika joka voi kyseenalaistaa niiden "metroksi" kutsumista silloin kun ne rakennettiin ja liikenteen alkuaikoina.
Mikä on mielestäsi metron määritelmä?
Oman määritelmäni olen jo linkannut tähän keskusteluun aikaisemmin.
Tämä keskustelu on osittain retoorista, kuten aiemmin kirjoitin, että kukin saa käyttää mitä nimitystä haluaa. Mutta on tällä asialla myös juridinenkin puoli, jolla on melkoisen iso merkitys. Suomessa tällä hetkellä on erittäin merkittävää, onko kyse metrosta vai ei. Sillä jos on kyse metrosta, järjestelmä on ”lainsuojaton”, koska tällä hetkellä oikein mikään laki ei selkeästi säätele metroliikennettä. Aiemmin metro oli kunnallisessa viranomaisvalvonnassa kuntalain kautta, mutta kun laista poistettiin kunnan järjestyssääntö, ei metron sääntelyllä ollutkaan enää lainvoimaa. Asiahan on ensi vuoden alusta korjaantumassa kaupunkiraideliikennelain astuessa voimaan. Mutta senkin jälkeen on melkoinen ero sillä, onko ihmisten kuljettaminen tunnelissa junalla metro- vai junaliikennettä.
Jos tunnelijunien ajamisen nimi on junaliikennettä, voimassa ovat varsin tiukat koulutus- ja turvallisuusvaatimukset, kuten kaikkialla junaliikenteessä. Jos kyse ei ole junaliikenteestä vaan kaupunkiraideliikenteestä, vaatimustaso jää alhaisemmaksi, vaikka matkustajan näkökulmasta asia on aivan sama. Tälle erolle on se perustelu, että periaatteessa Kehäradalla voidaan ajaa kaikenlaisia junia, siis sekä nopeampia että raskaampia junia kuin moottorihenkilöjunat, ja myös vaarallisempaa lastia kuin ihmiset. Metroradalla ei ole mitään muuta liikennettä, joten henkilökunnalta ei ole tarpeen edellyttää yhtä laajaa osaamista kuin rautateillä yleensä.
Mutta Suomen tuleva laki ja monissa muissa maissa voimassa olevat lait eivät määrittele, eikä niiden tarvitsekaan märitellä, onko jonkin radan nimi ”metro”. Koska sillä asialla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Palvelu- ja turvallisuusnäkökohdat tulevat raideliikenteen muista ominaisuuksista, joita voi olla tai olla olematta riippumatta siitä, onko nimi ”metro” tai jotain muuta. Kuten
nettisivuni alussa seisoo, ”metro” on vain mielikuva. Helsingin seudun asukkaat, espoolaiset mukaanlukien, ymmärtävät sen yhdellä tavalla, ja luulevat matkustavansa metrossa, jos sattuvat Saksaan ajamaan Stadtbahnilla tai jonnekin muualle moderniin raitiotiehen.
Ihmiset ovat myös epäjohdonmukaisia ja nimittelevät asioita mielensä mukaan ristiin rastiin. Tässä nyt väitetään kovasti, että Holmenkollenbanen on muuttunut metroksi jo vuonna 1928, koska rautatien sähkömoottorivaunut alkoivat ajaa lyhyttä osuutta tunnelissa. Berliinin
S-Bahnilla on ajettu sekä tunneleissa että ilmaradoilla kuin myös ihan tavallisilla ratapenkoilla ja jopa tavarajunien rinnalla vuosikymmenet sivukiskovirroituksella, vuodesta 1924 eli ennen Oslon tunnelipätkää. Mutta se ei vaan ole Berliinin ”metroa”, koska Berliinissä on erikseen samankokoisilla vaunuilla ja junilla hoidettua sivukiskovirroitettua liikennettä, jolla on Berliinin ”metron” titteli. Miksi siis Oslon tunnelipätkä muuttaa koko rautatien metroksi, mutta Berliinissä ei? Ei tietenkään mistään syystä.
Löytyy näitä esimerkkejä muitakin. Monissa kaupungeissa paikallinen ”metro” on kehittynyt rautatiestä, jolle on tehty jossain vaiheessa osuuksia tunneleihin keskikaupungilla. Alkaen vaikka Lontoosta, kuten edellä olevissa viesteissäni olen kertonut. Ehkäpä laajin esimerkki on Tokio. Onko Tokiossa metro vai ei, kun kalusto on täsmälleen samaa ”metrossa” ja paikallisunissa? Ja siellä jopa ajetaan siten, kuin jos Helsingissä Riihimäeltä tuleva juna ajaisi Keravalta Vuosaareen ja sieltä HKL:n rataa Ruoholahteen. Tämä nyt ei onnistu monesta syystä Helsingissä, mutta Tokiossapa on tarkoituksella tehty rautatieverkko ja metroverkko teknisesti yhteensopiviksi, jotta näin fiksusti voidaan toimia.
Tokiosta voi vielä huomauttaa, että sinne tehtiin amerikkalaisen metromallin mukainen 1435 mm:n ja sivukiskovirroituksen metrolinja 1900-luvun alussa. Mutta yhteiskäytön ja yhteensopivuuden vuoksi Ameriikan mallia ei jatkettu, vaan metrot tehtiin rautateiden 1067 mm:n raideleveydellä ja ilmajohtovirroituksella. Onko siis Tokiossa ”metroa” vain amerikkalainen metro, ja kaikki muu metrojärjestelmä ei olekaan metroa? Vai onko koko Japanin rautativerkko Holmenkollenbahnen mukaisesti metroa, kun kerran paikallisjunat ajavat Tokion alla tunneleissa?
Antero