Ihan hyvin laadittu vaihtoehtosuunnitelma. Tällaisia esityksiä kannattaa ideoistaan toki tehdä.
Mutta pari kommenttia itse asiasta kuitenkin:
- Heilurilinja on huomattavasti kustannustehokkaampi ja houkuttelevampi ratkaisu kuin keskustaan päättyvä linja. Eräs nyrkkisääntö on, että heilurilinja houkuttelee noin 15% enemmän matkustajia (ja siten lipputuloja) kuin keskustaan päättyvä linja, koska heilurilinja tarjoaa molempiin suuntiin yhteyden keskustan "yli". Heilurilinja on myös kustannustehokkaampi; seisonta-ajan osuus jää pienemmäksi kuin keskustaan päättyvällä linjalla.
- Yksi kaksisuuntainen katu on kyllä helpommin hahmotettava matkustajille kuin yksisuuntaisten katujen lenkki. Turussa ja Tampereella joukkoliikenne on keskitetty kaksisuuntaisille pääreiteille, ja hyvin toimii.
Oulussa kyllä tehokkain keino joukkoliikenteen kehittämiseen olisi joukkoliikenteen järjestämisvastuun siirtäminen kaupungin joukkoliikennetoimistolle ja liikenteen kilpailuttaminen. Samalla kannattaisi tihentää vuorovälejä ja ottaa lähiölinjoilla käyttöön 90 matkustajan telibussit. Kustannukset matkustajaa kohden voisivat alentua selvästi vaikka matkustajamäärät nousiisvat selvästi.
Oulussa tehtiin v. 2003 46,9 matkaa/asukas/v (173 000 asukkaan palvelualue). Matkaa kohden kustannus oli 1,7 e, ja tuki matkaa kohden oli 0,47 e.
Vastaavasti Tampereella (palvelualue 201 000 asukasta), matkoja tehtiin 144 matkaa / asukas / v ja matkan (vain TaKL) hinta oli 1,0 e ja tuki 0,43 e/matka.
Turussa (palvelualue 175 000 asukasta) matkoja tehtiin 124 matkaa / asukas / v ja matkan kustannus oli 1,1 e ja tuki matkaa kohden 0,46 e/matka (sisältäen joukkoliikennetoimiston)
Pari raporttia, josta saat lisätietoa bussiliikenteen järjestelyistä "keskisuurissa" (Oulu, Lahti, Jyväskylä jne) ja "suurissa" kaupungeissa (Turku, Tampere, Helsinki)
Joukkoliikenne keskisuurissa kaupungeissa-tutkimus:
http://www.google.fi/url?sa=t&ct=re...lkaisuja_2_2005.pdf&ei=zRISQ93xL6yQiAK__e34Dw
Turun kokemukset kilpailuttamisesta (tarkastuslautakunnan raportti kilpailutuksesta)
http://www.turku.fi/Public/download.aspx?ID=2721&GUID={C7516C49-64ED-425E-BF41-2F003433548A}