Oulun yhdyskuntalautakunta käsittelee 25.4. joukkoliikenteen tavoitteellisesta palvelutasosta vuosina 2024-2028. Asiaa käsiteltiin jo kertaalleen, mutta se palautui uudelleen valmisteltavaksi.
Vaihtoehto 1 on vaikutuksiltaan laajin palvelutasoluokka, jossa huomioidaan laajasti työpaikka- ja asuntoalueet koko Oulun ympäristössä. Palvelutason parantaminen kohdistuu pääsääntöisesti Oulun kaupunkialueelle: runkolinjojen kehittämiseen, uusien ja kehittyvien alueiden palvelemiseen sekä vuorotiheyden parantamiseen ydinalueella. Lisäksi koko alueella tavoitellaan peruskoulujen kesälomakaudella nykyistä parempaa, lähes talvikautta vastaavaa palvelutasoa. Isoimmat muutokset kaupunkialueen ulkopuolella ovat Haukiputaan, Martinniemen ja Asemakylän palvelutason tasapainottaminen sekä palvelutason nostaminen Kellon Kiviniemessä, Jäälissä ja Oulunsalon Niemenrannassa. Kustannusvaikutus on 9,0 M€ vuodesta 2025 alkaen.
Vaihtoehto 2 on vaikutuksiltaan maltillisempi painottuen Oulun keskustan runkolinjojen palvelutason parantamiseen. Lisäksi huomioidaan Jäälin palvelutason parantaminen, asuntomessualue sekä Ruskon turvakampus sekä keskeisimmät työpaikkakeskittymät ja kouluverkon muutokset. Kesäliikennettä kehitetään Oulussa Alippuvyöhykkeen alueella ja linjalla 21 Kello-Kaukovainio. Kustannusvaikutus on 5,5 M€ vuodesta 2025 alkaen.
Vaihtoehto 3 on vaikutuksiltaan suppein, jossa joukkoliikennettä kehitetään maltillisesti kohdistuen muutamiin runkolinjojen kehittämisiin ydinalueella. Lisäksi huomioidaan Nokian siirtyminen, Laanilan kouluverkko sekä asuntomessualue. Kesäliikennettä ei kehitetä millään linjalla. Kustannusvaikutus on 2,6 M€ vuodesta 2025 alkaen.
Yhdyskuntalautakunta esittää joukkoliikenteen toteuttamista VE3 mukaan. PSOAS, Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu sekä heidän ylioppilas- sekä opiskelijakuntansa ottavat kantaa esitykseen vaatimalla Oulun kaupungilta VE1 mukaista liikenteen toteuttamista. Joukkoliikennettä kritisoitiin olemattomilla poikittaisyhteyksillä ja 30 000 opiskelijalle riittämättömillä vuoroväleillä.
Jos Oulun kaupunki todellakin haluaa tuplata matkustajamäärät vuoteen 2030 mennessä niinkuin tavoitteena on, ei VE3:lla kyllä sitä mitenkään tulla tavoittamaan. Turha luulla että matkustajat vaan pompsahtaa yhtäkkiä jostakin vaan investointeja tarvitaan. Todella surullista jos positiivinen kehitys joukkoliikenteessä tyssää tähän säästösyistä.
Tässä vielä linkki Kalevan uutiseen aiheesta:
https://www.kaleva.fi/oulun-korkeakoulut-ja-opiskelijajarjestot-oulun-jo/5492713#kommentit