Oulun paikallisliikenne

Oulun kaupunki vaatii OTP Travelin konkurssipesältä 21 miljoonaa euroa irtisanottujen sopimusten, ja niiden tilalle hankittujen väliaikaisten sopimusten hintaerosta.
Väliaikaiset sopimukset ovat siis hurjan kalliita. OTP:n sopimusten arvo koko sopimuskaudella oli 73,4 miljoonaa euroa. Osa sopimuksista oli 7-vuotisia, osa 8-vuotisia. Keskimääräinen vuosihinta oli siis n. 10 miljoonaa euroa. Nyt kahden vuoden väliaikaisten sopimusten hintaero on 21 miljoonaa euroa eli väliaikaiset sopimukset on tehty n. tuplahinnalla vanhoihin verrattuna.
 
Koskilinjat suunnittelee Ouluun kahta uutta varikkoa

Koskilinjat on jättänyt Oulun kaupungille tonttihakemukset kahta uutta varikkoa varten.

Holstinmäki, Tuppitie:
- n. 10 000 m[SUP]2[/SUP]
- n. 800 m[SUP]2[/SUP] varikkorakennus
- tavoitteena käyttöönotto kesällä 2024

Ruskonselkä, Tehotie:
- n. 30 000 m[SUP]2[/SUP]
- n. 2 000 m[SUP]2[/SUP]
- tavoitteena käyttöönotto kesällä 2025

Koskilinjat perustelee uusia varikkoja liikenteen sähköistymisellä. Latausinfran rakentaminen on investointi, joka sitoo toimintaa tiettyyn osoitteeseen pitkäksi aikaa. Koskilinjat näkee siis tässä olevan paras väli siirtää toiminta sille paremmin soveltuvalle alueelle. Uusien varikkojen valmistuttua nykyinen Välivainion varikkoalue vapautettaisiin luultavasti asuinrakentamiseen.

Yhdyskuntalautakunta päättää hakemuksen hyväksymisestä seuraavan viikon tiistaina (18.4.2023). Kokouksen esityslista.

Koskilinjojen varikot kartalla (nykyinen ja uudet)
 
Vs: Koskilinjat suunnittelee Ouluun kahta uutta varikkoa

Koskilinjat perustelee uusia varikkoja liikenteen sähköistymisellä.

Samassa dokumentissa Koskilinjat paljasti ensimmäisten sähköbussien tulevan käyttöön kesällä 2023. Tod. näk. juuri näitä aikaisemmin bongattuja 7900e Volvoja.
 
Oulun yhdyskuntalautakunta käsittelee 25.4. joukkoliikenteen tavoitteellisesta palvelutasosta vuosina 2024-2028. Asiaa käsiteltiin jo kertaalleen, mutta se palautui uudelleen valmisteltavaksi.

Vaihtoehto 1 on vaikutuksiltaan laajin palvelutasoluokka, jossa huomioidaan laajasti työpaikka- ja asuntoalueet koko Oulun ympäristössä. Palvelutason parantaminen kohdistuu pääsääntöisesti Oulun kaupunkialueelle: runkolinjojen kehittämiseen, uusien ja kehittyvien alueiden palvelemiseen sekä vuorotiheyden parantamiseen ydinalueella. Lisäksi koko alueella tavoitellaan peruskoulujen kesälomakaudella nykyistä parempaa, lähes talvikautta vastaavaa palvelutasoa. Isoimmat muutokset kaupunkialueen ulkopuolella ovat Haukiputaan, Martinniemen ja Asemakylän palvelutason tasapainottaminen sekä palvelutason nostaminen Kellon Kiviniemessä, Jäälissä ja Oulunsalon Niemenrannassa. Kustannusvaikutus on 9,0 M€ vuodesta 2025 alkaen.

Vaihtoehto 2 on vaikutuksiltaan maltillisempi painottuen Oulun keskustan runkolinjojen palvelutason parantamiseen. Lisäksi huomioidaan Jäälin palvelutason parantaminen, asuntomessualue sekä Ruskon turvakampus sekä keskeisimmät työpaikkakeskittymät ja kouluverkon muutokset. Kesäliikennettä kehitetään Oulussa Alippuvyöhykkeen alueella ja linjalla 21 Kello-Kaukovainio. Kustannusvaikutus on 5,5 M€ vuodesta 2025 alkaen.

Vaihtoehto 3 on vaikutuksiltaan suppein, jossa joukkoliikennettä kehitetään maltillisesti kohdistuen muutamiin runkolinjojen kehittämisiin ydinalueella. Lisäksi huomioidaan Nokian siirtyminen, Laanilan kouluverkko sekä asuntomessualue. Kesäliikennettä ei kehitetä millään linjalla. Kustannusvaikutus on 2,6 M€ vuodesta 2025 alkaen.

Yhdyskuntalautakunta esittää joukkoliikenteen toteuttamista VE3 mukaan. PSOAS, Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu sekä heidän ylioppilas- sekä opiskelijakuntansa ottavat kantaa esitykseen vaatimalla Oulun kaupungilta VE1 mukaista liikenteen toteuttamista. Joukkoliikennettä kritisoitiin olemattomilla poikittaisyhteyksillä ja 30 000 opiskelijalle riittämättömillä vuoroväleillä.

Jos Oulun kaupunki todellakin haluaa tuplata matkustajamäärät vuoteen 2030 mennessä niinkuin tavoitteena on, ei VE3:lla kyllä sitä mitenkään tulla tavoittamaan. Turha luulla että matkustajat vaan pompsahtaa yhtäkkiä jostakin vaan investointeja tarvitaan. Todella surullista jos positiivinen kehitys joukkoliikenteessä tyssää tähän säästösyistä.

Tässä vielä linkki Kalevan uutiseen aiheesta:
https://www.kaleva.fi/oulun-korkeakoulut-ja-opiskelijajarjestot-oulun-jo/5492713#kommentit
 
Oulun yhdyskuntalautakunta käsittelee 25.4. joukkoliikenteen tavoitteellisesta palvelutasosta vuosina 2024-2028. Asiaa käsiteltiin jo kertaalleen, mutta se palautui uudelleen valmisteltavaksi.

Vaihtoehto 1 on vaikutuksiltaan laajin palvelutasoluokka, jossa huomioidaan laajasti työpaikka- ja asuntoalueet koko Oulun ympäristössä. Palvelutason parantaminen kohdistuu pääsääntöisesti Oulun kaupunkialueelle: runkolinjojen kehittämiseen, uusien ja kehittyvien alueiden palvelemiseen sekä vuorotiheyden parantamiseen ydinalueella. Lisäksi koko alueella tavoitellaan peruskoulujen kesälomakaudella nykyistä parempaa, lähes talvikautta vastaavaa palvelutasoa. Isoimmat muutokset kaupunkialueen ulkopuolella ovat Haukiputaan, Martinniemen ja Asemakylän palvelutason tasapainottaminen sekä palvelutason nostaminen Kellon Kiviniemessä, Jäälissä ja Oulunsalon Niemenrannassa. Kustannusvaikutus on 9,0 M€ vuodesta 2025 alkaen.

Vaihtoehto 2 on vaikutuksiltaan maltillisempi painottuen Oulun keskustan runkolinjojen palvelutason parantamiseen. Lisäksi huomioidaan Jäälin palvelutason parantaminen, asuntomessualue sekä Ruskon turvakampus sekä keskeisimmät työpaikkakeskittymät ja kouluverkon muutokset. Kesäliikennettä kehitetään Oulussa Alippuvyöhykkeen alueella ja linjalla 21 Kello-Kaukovainio. Kustannusvaikutus on 5,5 M€ vuodesta 2025 alkaen.

Vaihtoehto 3 on vaikutuksiltaan suppein, jossa joukkoliikennettä kehitetään maltillisesti kohdistuen muutamiin runkolinjojen kehittämisiin ydinalueella. Lisäksi huomioidaan Nokian siirtyminen, Laanilan kouluverkko sekä asuntomessualue. Kesäliikennettä ei kehitetä millään linjalla. Kustannusvaikutus on 2,6 M€ vuodesta 2025 alkaen.

Yhdyskuntalautakunta esittää joukkoliikenteen toteuttamista VE3 mukaan. PSOAS, Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu sekä heidän ylioppilas- sekä opiskelijakuntansa ottavat kantaa esitykseen vaatimalla Oulun kaupungilta VE1 mukaista liikenteen toteuttamista. Joukkoliikennettä kritisoitiin olemattomilla poikittaisyhteyksillä ja 30 000 opiskelijalle riittämättömillä vuoroväleillä.

Jos Oulun kaupunki todellakin haluaa tuplata matkustajamäärät vuoteen 2030 mennessä niinkuin tavoitteena on, ei VE3:lla kyllä sitä mitenkään tulla tavoittamaan. Turha luulla että matkustajat vaan pompsahtaa yhtäkkiä jostakin vaan investointeja tarvitaan. Todella surullista jos positiivinen kehitys joukkoliikenteessä tyssää tähän säästösyistä.

Tässä vielä linkki Kalevan uutiseen aiheesta:
https://www.kaleva.fi/oulun-korkeakoulut-ja-opiskelijajarjestot-oulun-jo/5492713#kommentit

Valituksi tuli VE2.
 
Onko Koskilinjojen EKY-803 nykyään millä numerolla ? Oli jossain vaiheessa 3 mutta nythän uusi sähköbussi on sillä numerolla.
 
Joukkoliikennejaosto päättää lunastaa kohteiden 6 ja 8 optiokaudet ajalla 3.6.2024-6.6.2027.

Kohdetta 6 hoitaa Koiviston Auto Oy (ent. Koskilinjat) ja kohde sisältää linjat 34 ja 35 variaatioineen.

Kohdetta 8 hoitaa Revon Turistiliikenne Oy ja kohde sisältää linjat 36, 40 ja 41 variaatioineen.
 
Viime viikolla alkoi kohteiden 1, 3, 4 ja 14 seuraavien sopimusten kilpailutus. Kaikissa sopimuskausi on 3.6.2024 – 6.6.2032 + 2 vuoden optio.

Kohteiden sisältö on:
  • Kohde 1: linjat 1, 5 ja 5N. 13 teliä
  • Kohde 3: linjat 2, 2N ja 3. 21 teliä
  • Kohde 4: linjat 7 ja 10. 9 2-akselista
  • Kohde 14: linjat 11, 14, 18, 19 ja 58. 1 teli ja 13 2-akselista
Yhdistelmätarjoukset voi jättää kohteista 1+3 ja 4+14.

Kalustopisteitä saa: uusi päästötön bussi 1 p. / kpl, käytetty päästötön bussi tai uusi puhdas bussi 0,5 p. / kpl. Kussakin kohteessa kalustopisteet skaalataan niin, että parhaimmat pisteet saanut tarjoaja saa täydet kalustopisteet (= kohteen automäärän verran pisteitä) ja muut suhteutetaan siihen. Kaikissa kohteissa maksimipisteet on 100 eli hinnan painoarvo on sitä pienempi mitä enemmän kohteessa on autoja. Yhdistelmätarjoukset vertaillaan yksittäistarjouksiin niin, että parhaiden yksittäistarjousten hinnat lasketaan yhteen ja hintapisteiden vertailu yhdistelmätarjouksiin tehdään siltä pohjalta. Vertailussa yhdistelmätarjouksiin parhaiden yksittäistarjousten kalustopisteet lasketaan yhteen. Jos uuden päästöttömän kaluston toimitus viivästyy liikennöitsijästä riippumattomasta syystä, voi korvaavaa kalustoa käyttää ilman sanktioita 2.6.2025 asti.

Kaiken kaluston on täytettävä Euro6-päästövaatimus. Maksimi-ikä on 15 vuotta ja kilometreillä painotettu keski-ikävaatimus 8 vuotta.

Kilpailussa on leikkuri niin, että yksi liikennöitsijä voi voittaa korkeintaan 65% automäärästä. Jos sama tarjoaja voittaisi molemmat yhdistelmät, saa tarjoaja vain isomman yhdistelmän. Jos isompi voitto olisi tulossa yksittäistarjouksina, annetaan kohteita isoimmasta lähtien, kunnes maksimiautomäärä täyttyy.

Tarjousten laskenta-aikaa on reilusti. Viimeinen jättöpäivä on 7.8.2023.
 
Vaatimukset kalustolle ovat kiristyneet huomattavasti, nyt vaatimuksia on penkkikankaasta lähtien, mutta silti nähtävästi yhä kelpuutetaan onnettomat pysäkkinäytöt.

En äkkiseltään myöskään muista, että onko muissa kaupungeissa 5 vuoden jälkeen uusittava pinnat, kankaat ja maalattava bussit uudelleen?
 
Veikkauksia otetaan vastaan: löytyykö uusia yrittäjiä vai jaetaanko homma entiseen malliin Koskikoiviston ja pienempien paikallisten kesken? Ainakin sopimuskaudet ovat pitkät, mikä mahdollistaisi uudetkin tulokkaat.
 
Takaisin
Ylös