Oulun paikallisliikenne

BYD:ien laatu vaikuttaa todella huonolta matkustajan näkökulmasta

Vaikkei Bydit ole parhaasta päästä, kyllä niissä mielummin istuu kuin VDL:ssä. Varsinkin uudemmat teli ja isommat kaksiakseliset rupeavat olemaan jo ihan keskitasoa. Ainoa itseä todella haittaava ominaisuus niissä on stop-nappien muoto ja sijoittelu. Niin ja merkkiääni.
 
. Ainoa itseä todella haittaava ominaisuus niissä on stop-nappien muoto ja sijoittelu. Niin ja merkkiääni.

Minusta BYD:in stop-nappien vihreä / punainen valo on mainio idea turhien painallusten estämiseksi. Lisäksi valaistuksesta puheen ollen, kiinalaisissa busseissa koko kyljen pituudelta vilkkuvat suuntavilkut ovat jotain, joka pitäisi olla kaikissa busseissa.
 
BYD:ien laatu vaikuttaa todella huonolta matkustajan näkökulmasta ja myös monien kuljettajien olen kuullut sitä moittivan.
BYD:it ei ehkä laadultaan ole samaa tasoa kuin Yutongit mut parempi laatu niissä on jos vertaa noihin sähkö-Volvoihin, ne vasta heikkolaatusia ovat.
 
OSL uudistaa lippujärjestelmäänsä ja kysyy käyttäjien mielipiteitä. Vaihtoehtoina on:

Tasataksamalli:
- Kertalippu 3e
- 30 vrk kausilippu 68e aikuinen, 55e nuori, 48e lapsi

Kahden vyöhykkeen malli (Vyöhykkeistä Lähi, A ja B tulisi uusi A-vyöhyke, vyöhykkeistä C ja D uusi B-vyöhyke):
30 vrkKertalippu
A/B63e/50e/44e3e
A-B85e/72e/55e7e

Kolmen vyöhykkeen malli (Lähi-vyöhyke säilytetään, A ja B yhdistyy uudeksi A-vyöhykkeeksi, C ja D yhdistyy uudeksi B-vyöhykkeeksi)
30 vrkKertalippu
Lähi40e1,5e
Lähi-A/B63e/50e/44e3e
Lähi-B85e/72e/55e7e

Kysely sulkeutuu 12.10.2023.
https://www.oulunjoukkoliikenne.fi/uutiset/-/asset_publisher/2fVr/content/uudistamme-lippujarjestelmaamme-tutustu-vaihtoehtoihin-ja-vastaa-kyselyyn-12-10-2023-mennessa-/6584597

---------- Viestit yhdistetty klo 11:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:28 ----------

Kyselyssä kysytään seuraava kysymys: "Olisitko valmis maksamaan matkalipusta hieman (n. 20 %) nykyistä enemmän, jotta nykyinen palvelutaso voidaan säilyttää?" Näyttää kuitenkin siltä, että kaikissa ehdotetuissa vyöhykemalleissa nykyiselle A-vyöhykkeelle sijoittuvat matkat kallistuvat merkittävästi enemmän, kun matkan maksaa kertalipulla. Nykyisin matkan hinta A-vyöhykkeellä on aikuiselle 2,05e ja lapselle 1,10e. Sen sijaan nykyisten A- ja B-vyöhykkeiden väliset matkat halpenevat merkittävästi, sillä nykyään se maksaa 4,05e. Suurin osa matkoista mahdetaan tehdä A-vyöhykkeen sisällä, joten suurimmalle osalle matkustajista korotus olisi merkittävä. Sinänsähän korotus on perusteltu, A-vyöhykkeen kertalipun hinta ei ole mahtanut muuttua sitten vuoden 2014? Euron korotus kuitenkin kuulostaa suurelta, 0,50e olisi kohtuullisempi (jos vyöhykkeet pysyisivät samoina).

Kausilippujen korotukset taas olisivat juurikin lähellä tuota kysyttyä, nykyiset hinnat A-vyöhykkeellä ovat 52,50e/42e/37e

Monivyöhykkeisissä vaihtoehdoissa nykyisille B ja C vyöhykkeille kohdistuvat matkat kallistuisivat, matkan hinta nousisi 4,05 eurosta 7 euroon. Näin esimerkiksi matkat Iistä Haukiputaalle, Haukiputaalta Haukiputaan ammattioppilaitoksille (15 minuutin matka), Kiimingistä Ylikiiminkiin sekä Tyrnävältä Kempeleeseen kallistuisivat. Haukiputaan sisäisestä matkasta 7e on kyllä todella paljon.

Matkan hinta Oulusta Iihin nousisi maltillisesti (6,25e -> 7e) ja matka Oulusta Yli-Iihin halpenisi n. eurolla (8,20e -> 7e)
 
Kertalippuhan maksaa nyt 3,30€ käteisellä ja mobiilina ostettuna, kyselystä jäi vielä tulkinnanvaraiseksi olisiko arvolla ja lähimaksulla ostettu lippu halvempi, toki näyttäisi nyt siltä, että lippujärjestelmää haluttaisiin yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa, joten hyvin mahdollisesti kaikki kertaliput on juuri tuon 3€.
 
Kertalippuhan maksaa nyt 3,30€ käteisellä ja mobiilina ostettuna, kyselystä jäi vielä tulkinnanvaraiseksi olisiko arvolla ja lähimaksulla ostettu lippu halvempi, toki näyttäisi nyt siltä, että lippujärjestelmää haluttaisiin yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa, joten hyvin mahdollisesti kaikki kertaliput on juuri tuon 3€.

3,30 on vähän kuollut hinta. Käteisellä ei varmaan enää tulla juurikaan lippuja myymään. Todennäköisesti lippujen hinta tullee asettumaan samaan ostotavasta riippumatta. Samalla luovuttanee erikoisesta mobiililipun hinnottelusta, joka on osin peruja kuljettajavalidoinnista.

Itse penäisin lisävyöhykelipun perään, jos tuommoinen maksumuuri pistetään keskelle työssäkäyntialuetta.
 
Kertalippuhan maksaa nyt 3,30€ käteisellä ja mobiilina ostettuna, kyselystä jäi vielä tulkinnanvaraiseksi olisiko arvolla ja lähimaksulla ostettu lippu halvempi, toki näyttäisi nyt siltä, että lippujärjestelmää haluttaisiin yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa, joten hyvin mahdollisesti kaikki kertaliput on juuri tuon 3€.
Käteisen käyttö on kyllä nykyään niin vähäistä, että harva tuskin siirtyisi maksamaan bussissa sillä, jos hinta laskettaisiin arvolipun/lähimaksun tasalle. Jos yksinkertaistaa haluaa, niin silloin tuo olisi järkevää. Ja vaihtoehtona on tietenkin myös, että käteinen ei enää käy busseissa.

Itse penäisin lisävyöhykelipun perään, jos tuommoinen maksumuuri pistetään keskelle työssäkäyntialuetta.
Toki tämän "maksumuurin" voisi välttää sillä, että lippu pitäisi aina ostaa kahdelle vyöhykkeelle. Tämä kuitenkin vaatisi vyöhykkeiden lisäämistä, mikä ei mahda olla tämän uudistuksen tavoitteena. Tasatariffi olisi siis reiluin, jos vyöhykkeitä halutaan vähentää. Tietenkin voi kismittää hieman A-vyöhykkeen asukkeja, että pitää turhaan maksaa periferialipusta. Eihän tuo loppujen lopuksi paljon kalliimpi ole, mutta tietenkin nuo pienet summat kertyvät loppujen lopuksi aika suureksi laskuksi.
 
Toki tämän "maksumuurin" voisi välttää sillä, että lippu pitäisi aina ostaa kahdelle vyöhykkeelle. Tämä kuitenkin vaatisi vyöhykkeiden lisäämistä, mikä ei mahda olla tämän uudistuksen tavoitteena. Tasatariffi olisi siis reiluin, jos vyöhykkeitä halutaan vähentää. Tietenkin voi kismittää hieman A-vyöhykkeen asukkeja, että pitää turhaan maksaa periferialipusta. Eihän tuo loppujen lopuksi paljon kalliimpi ole, mutta tietenkin nuo pienet summat kertyvät loppujen lopuksi aika suureksi laskuksi.

Tuo kahden vyöhykkeen lippujen malli oli itseasiassa suunnitteilla kun järjestämisvastuu oli siirtymässä kaupungille, mutta siitä tajuttiin luopua. Hyvä systeemi se olisi mutta vaikea viestittävä, eikä siihen helsinkiläisetkään näytä kovin tyytyväisiä olevan.
 
Joo, onnistuihan se Turussakin joten miksei Oulussa.

Turussa toki helpotti, että varikkokiinteistö oli fyysisesti olemassa, Oulussa siinä kasvaa vielä metsä.

Politiikoilta käsittämättöntä toimintaa hidastaa kilpailutusta niin että aikaa jää noin vähän. Varmasti on näkynyt jossain määrin myös hinnoissa ja tarjoajien määrässä.

Yhdyskutalautakunnan pöytäkirjasta löytyi mielenkiintoinen maininta, että Nobina oli varannut tontin Oulunportista jo ennen kuin kilpailutusta oli edes aloitettu ja liikenteen määrä selvillä.

Joko tästä on parempaa paikkaa tiedossa, kun valitusaikakin on päättynyt?
 
Oulun Seudun Liikenteellä näyttää olevan vahva kasvukausi meneillään. Vuonna 2023 tehtiin yli 10 miljoonaa matkaa ensimmäistä kertaa. Lisäystä edellisvuoden 8,3 miljoonan matkamäärään on 22,3 prosenttia. Toivottavasti kehitys heijastuu myös vuorotarjontaan positiivisesti.
 
Vs: Koskilinjat suunnittelee Ouluun kahta uutta varikkoa

Koskilinjat on jättänyt Oulun kaupungille tonttihakemukset kahta uutta varikkoa varten.

Holstinmäki, Tuppitie:
- n. 10 000 m[SUP]2[/SUP]
- n. 800 m[SUP]2[/SUP] varikkorakennus
- tavoitteena käyttöönotto kesällä 2024

Ruskonselkä, Tehotie:
- n. 30 000 m[SUP]2[/SUP]
- n. 2 000 m[SUP]2[/SUP]
- tavoitteena käyttöönotto kesällä 2025

Koskilinjat perustelee uusia varikkoja liikenteen sähköistymisellä. Latausinfran rakentaminen on investointi, joka sitoo toimintaa tiettyyn osoitteeseen pitkäksi aikaa. Koskilinjat näkee siis tässä olevan paras väli siirtää toiminta sille paremmin soveltuvalle alueelle. Uusien varikkojen valmistuttua nykyinen Välivainion varikkoalue vapautettaisiin luultavasti asuinrakentamiseen.

Yhdyskuntalautakunta päättää hakemuksen hyväksymisestä seuraavan viikon tiistaina (18.4.2023). Kokouksen esityslista.

Koskilinjojen varikot kartalla (nykyinen ja uudet)

16.1.2024 pidettävän yhdyskuntalautakunnan kokouksen esityslistasta löytyi seuraava kohta:
"§19 Teollisuustontin varausajan jatkaminen Ruskonselässä, 564-84-29-2, Tehotie, Koskilinjat Oy"

Asian esittelytekstistä paljastuu, että Koskilinjat on luopunut tuosta Holstinmäen pienemmästä tontista ja hakee lisäaikaa vain Ruskonselän varikkoaluetta varten. Sinänsä ihan loogista, koska KAO hävisi runkolinjat 1, 2, 3 ja 5 Nobinalle (34 auton ajot) ja voitti uusina linjoina ainoastaan linjat 7 ja 10 (9 auton ajot). Lisäksi tuo nykyinen Välivainion varikko on tuota Ruskonselkää pienempi. Tuosta vanhasta Välivainion varikkoalueesta on tällä hetkellä pyhitettynä busseille n. 16 000 m[SUP]2[/SUP] (nykyisin kulttuurikäytössä olevaa 3. tonttia ei ole laskettu mukaan), joten pelkästään Ruskonselän varikon myötä tilaa olisi tuplaten.

Asian esittelyteksti
 
Vs: Koskilinjat suunnittelee Ouluun kahta uutta varikkoa

16.1.2024 pidettävän yhdyskuntalautakunnan kokouksen esityslistasta löytyi seuraava kohta:
"§19 Teollisuustontin varausajan jatkaminen Ruskonselässä, 564-84-29-2, Tehotie, Koskilinjat Oy"

Asian esittelytekstistä paljastuu, että Koskilinjat on luopunut tuosta Holstinmäen pienemmästä tontista ja hakee lisäaikaa vain Ruskonselän varikkoaluetta varten. Sinänsä ihan loogista, koska KAO hävisi runkolinjat 1, 2, 3 ja 5 Nobinalle (34 auton ajot) ja voitti uusina linjoina ainoastaan linjat 7 ja 10 (9 auton ajot). Lisäksi tuo nykyinen Välivainion varikko on tuota Ruskonselkää pienempi. Tuosta vanhasta Välivainion varikkoalueesta on tällä hetkellä pyhitettynä busseille n. 16 000 m[SUP]2[/SUP] (nykyisin kulttuurikäytössä olevaa 3. tonttia ei ole laskettu mukaan), joten pelkästään Ruskonselän varikon myötä tilaa olisi tuplaten.

Asian esittelyteksti

Menee toki vähän ylitulkinnaksi, mutta meinaakohan tämä nyt sitä, että uusien sopimuksien siirtymäaika mentäisiin dieselillä? Välivainiolle turha investoida enää latausinfraan.
Ja jatkoylitulkintana että uudet bussit olisivat tulossa VDL:tä niin siirtymiselläkään niin hoppu ole :D
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Koskilinjat suunnittelee Ouluun kahta uutta varikkoa

16.1.2024 pidettävän yhdyskuntalautakunnan kokouksen esityslistasta löytyi seuraava kohta:
"§19 Teollisuustontin varausajan jatkaminen Ruskonselässä, 564-84-29-2, Tehotie, Koskilinjat Oy"

Asian esittelytekstistä paljastuu, että Koskilinjat on luopunut tuosta Holstinmäen pienemmästä tontista ja hakee lisäaikaa vain Ruskonselän varikkoaluetta varten. Sinänsä ihan loogista, koska KAO hävisi runkolinjat 1, 2, 3 ja 5 Nobinalle (34 auton ajot) ja voitti uusina linjoina ainoastaan linjat 7 ja 10 (9 auton ajot). Lisäksi tuo nykyinen Välivainion varikko on tuota Ruskonselkää pienempi. Tuosta vanhasta Välivainion varikkoalueesta on tällä hetkellä pyhitettynä busseille n. 16 000 m[SUP]2[/SUP] (nykyisin kulttuurikäytössä olevaa 3. tonttia ei ole laskettu mukaan), joten pelkästään Ruskonselän varikon myötä tilaa olisi tuplaten.

Asian esittelyteksti

Alkaa käydä Välivainion varikko pieneksi sillä 2 Onnibus kaukoliikennelinja-autoa on säilytyksessä entisen Aine Oy:n pihassa Kaarnatie 10:ssä.
 
Takaisin
Ylös