Oulun paikallisliikenne

Revon turistiliikenne oli hankkinut uuden Volvo 8900LE:n. Numerona oli 50 ja näky tässä joku päivä Kempeleen vuoroja ajelevan. Pinkki ei vielä kuiteskaan ollut.
 
Revon turistiliikenne oli hankkinut uuden Volvo 8900LE:n. Numerona oli 50 ja näky tässä joku päivä Kempeleen vuoroja ajelevan. Pinkki ei vielä kuiteskaan ollut.

Oulun seudun bussisivujen mukaan heidän auto #50 olisi ollut hetken Soisalolla numerolla 35.

Volvo B7RLE 8900LE vuodelta 2011, ex. Nettbuss Norjasta.
 
Tänään näkyi liikenteessä muutamaan otteeseen OTP:n uusi 8900LE telibussi tilaajavärityksissä. Bussin numero taisi oli #138 ja ajeli linjaa 5.
 
Eilen maanantaina ajeli ainakin 8 valkoista VDL Citeaa Palokkajärven kohdalla nelostiellä kohti pohjoista. Autoissa oli oranssit linjakilvet joissa osassa luki "siirtoajo" ja osassa "ei linjalla". Lienevätkö Ouluun menossa?
 
Eilen maanantaina ajeli ainakin 8 valkoista VDL Citeaa Palokkajärven kohdalla nelostiellä kohti pohjoista. Autoissa oli oranssit linjakilvet joissa osassa luki "siirtoajo" ja osassa "ei linjalla". Lienevätkö Ouluun menossa?

Tännään OTP:n varikon pihalla oli juurikin 8 valkoista VDL:llää muutamin sinisten aksenttien kera todennäköisesti HSL liikenteestä tulleet. Miksiköhän VDL:liä hankkineet kun Scanioitakin vielä yli kymmenen saapumatta, liekköhän olisi eteläisen liikenteen käyttöön ja varaautoiksi.

Lisäksi Oubusilla uusi 8900LE rekkarilla LLR-573 tilaajavärityksissä ex. Transdev #1263.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:53 ----------

No nyt mennee todellakin jännäksi. Oulun kaupunki on tehnyt reklamaation OTP:n Suburbaneista. Kyse on vain 5 sentistä ja Scania on eri mieltä kaupungin kanssa miten vapaa tila määritellään. OTP:lla on aikaa antaa selvitys miten kaluston puutteet korjataan perjantaihin asti. "Tarjouskilpailussa edellytettiin, että lastenvaunutilan vapaan pituussuuntaisen tilan tulee olla vähintään 2 000 millimetriä. Tilaa tulee olla vähintään kolmille lastenvaunuille ja varustuksen vähintään yhden pyörätuolin kiinnittämiseen. Nyt tilaa on 1 950 millimetriä eli viisi senttimetriä vaadittua lyhyempi", kerrotaan Kalevassa.
https://www.kaleva.fi/oulun-kaupunki-on-reklamoinut-linja-autojen-koosta/2757072
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän VDL:liä hankkineet kun Scanioitakin vielä yli kymmenen saapumatta

Eikö loput Scaniat tule vasta syksymmällä, joten niitä odotellessa tarvitaan tilapäiskalustoa? Olisiko noi Nobinan poistamia 2012-mallisia.
 
Surkuhupaisaa vääntää jostain viiden sentin erosta vaunutilassa. Autot on kuitenkin uusia ja laadukkaita, varsinaisesti mistään huijauksesta ei ole kysymys. Ja hoitaako nämä tilaajapuolet noin yleisesti ottaen oman osuutensa kunnialla. Tarjouspyynnöissä on epämääräisyyksiä, linjojen talvikunnossapito on mitä sattuu ja tilaajien puolelta laaditut aikataulut vaarantaa jopa liikenneturvallisuutta. Mutta, nyt on tärkeää se, että vaunutila on justiinsa!
 
Surkuhupaisaa vääntää jostain viiden sentin erosta vaunutilassa. Autot on kuitenkin uusia ja laadukkaita, varsinaisesti mistään huijauksesta ei ole kysymys. Ja hoitaako nämä tilaajapuolet noin yleisesti ottaen oman osuutensa kunnialla. Tarjouspyynnöissä on epämääräisyyksiä, linjojen talvikunnossapito on mitä sattuu ja tilaajien puolelta laaditut aikataulut vaarantaa jopa liikenneturvallisuutta. Mutta, nyt on tärkeää se, että vaunutila on justiinsa!

On se kyllä hieman kummallista kun kuitenkin vaaditut kolme lastenvaunua mahtuvat tuohon 5 senttiä pienempään tilaan ja istuma sekä seisomapaikkojen puolesta autot täyttävät vaatimukset. Oikein etsimällä etsitty vikaa autoista, eikä käytännössä tuolla 5 sentillä ole merkitystä. Olisivat laittaneet suoraan vain kolme akselia itseisarvoksi kilpailutuksessa...
 
Asiaa voisi tietysti lähestyä myös muiden tarjoajien näkökulmasta. Ei ole kovin reilu asetelma, jos yksi tarjoaja saisi mahdollisen kilpailuedun tarjouskilpailuun tällaisen erheen takia. Jos senttien tarkkuudella jotain vaaditaan, sitten myös senttien tarkkuudella tarjotaan ja sellaista saadaan. Tietysti samaan aikaan kaupungilla lienee käynyt jonkinlainen oma virhe siinä, että suoranaisesti kolmeakselista autoa ei ole vaadittu, vaikka sellaista on ilmeisesti haluttu.

Mutta eihän tämä ensimmäinen "pikkuasioita käsittelevä" erimielisyys julkisten hankintojen ja sopimusten parissa ole, eikä varmasti viimeinen. Hyvä niin. Eiköhän tämäkin lopulta ratkea johonkin suuntaan, ja taas moni osapuoli on oppinut asian jälkeen jotain.
 
Asiaa voisi tietysti lähestyä myös muiden tarjoajien näkökulmasta. Ei ole kovin reilu asetelma, jos yksi tarjoaja saisi mahdollisen kilpailuedun tarjouskilpailuun tällaisen erheen takia. Jos senttien tarkkuudella jotain vaaditaan, sitten myös senttien tarkkuudella tarjotaan ja sellaista saadaan. Tietysti samaan aikaan kaupungilla lienee käynyt jonkinlainen oma virhe siinä, että suoranaisesti kolmeakselista autoa ei ole vaadittu, vaikka sellaista on ilmeisesti haluttu.

Mutta eihän tämä ensimmäinen "pikkuasioita käsittelevä" erimielisyys julkisten hankintojen ja sopimusten parissa ole, eikä varmasti viimeinen. Hyvä niin. Eiköhän tämäkin lopulta ratkea johonkin suuntaan, ja taas moni osapuoli on oppinut asian jälkeen jotain.

Muiden kilpailijoiden oikeusturva on markkinaoikeus, sitä tässä ei ole käytetty. Perusteet muutoksenhakuun olisi ollut sekä voittaneen yrityksen kaluston, että tarjouspyynnön epämääräisyyden takia. Tietysti toinen asua on, onko ensin tarjottu telikalustoa ja sitten laskettukin 2-akselisten täyttävän vaatimukset.

Suurin syyllinen tässä mielestäni on kuitenkin tilaaja, joka on tarjouspyynnössään mahdollistanut nykyisen tulkinnan. Toki liikennöitsijäkin on ottanut riskin tarjotessaan sääntöjen rajamailla olevaa kalustoa. Tämä riski voi koitua kalliiksi, mutta ihmettelisin jos OTP helposti suostuisi uusimaan kalustoaan.
 
Minua kiinostaisi tietää onko kalustovalmistaja ilmoittanut enemmän kuin 2000 mm vapaaksi tilaksi ostovaiheessa, kun ilmeisesti Oulun kaupungin käsitys vapasta tilasta on eri kuin Scanialla, vai onko OTP tietoisesti ostanut liian pienet autot.
 
Muiden kilpailijoiden oikeusturva on markkinaoikeus, sitä tässä ei ole käytetty.
Markkinaoikeutta voi käyttää vain tarjouskilpailuun liittyvissä epäselvyyksissä. Tässähän ei ole kyse siitä, vaan kysymys siitä, täyttääkö voittanut liikennöitsijä sopimuksen mukaiset vaatimukset liikennetuotannon jo käynnistyttyä. Kyseessä on vielä sellainen tekijä, jota tarjoajan ei ole pitänyt esittää tarjouksessaan, joten tarjous on oletettavasti ollut tarjouspyynnön mukainen. Jos hankintayksikkö on sitä mieltä, ettei palvelu täytä sopimuksen kriteerejä, ei tietenkään ole toisten liikennöitsijöiden kannalta tasapuolista, että asiaan ei puututtaisi. Karrikoidumpi esimerkki voisi olla, että joku liikennöitsijä jättäisi vaan liikenteen ajamatta, mutta tilaaja ei puuttuisi siihen, vaan maksaisi liikennöintikorvaukset normaalisti.
 
Takaisin
Ylös