Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Revon turistiliikenne oli hankkinut uuden Volvo 8900LE:n. Numerona oli 50 ja näky tässä joku päivä Kempeleen vuoroja ajelevan. Pinkki ei vielä kuiteskaan ollut.
Eilen maanantaina ajeli ainakin 8 valkoista VDL Citeaa Palokkajärven kohdalla nelostiellä kohti pohjoista. Autoissa oli oranssit linjakilvet joissa osassa luki "siirtoajo" ja osassa "ei linjalla". Lienevätkö Ouluun menossa?
Miksiköhän VDL:liä hankkineet kun Scanioitakin vielä yli kymmenen saapumatta
Eikö loput Scaniat tule vasta syksymmällä, joten niitä odotellessa tarvitaan tilapäiskalustoa? Olisiko noi Nobinan poistamia 2012-mallisia.
Surkuhupaisaa vääntää jostain viiden sentin erosta vaunutilassa. Autot on kuitenkin uusia ja laadukkaita, varsinaisesti mistään huijauksesta ei ole kysymys. Ja hoitaako nämä tilaajapuolet noin yleisesti ottaen oman osuutensa kunnialla. Tarjouspyynnöissä on epämääräisyyksiä, linjojen talvikunnossapito on mitä sattuu ja tilaajien puolelta laaditut aikataulut vaarantaa jopa liikenneturvallisuutta. Mutta, nyt on tärkeää se, että vaunutila on justiinsa!
Olisiko noi Nobinan poistamia 2012-mallisia.
Asiaa voisi tietysti lähestyä myös muiden tarjoajien näkökulmasta. Ei ole kovin reilu asetelma, jos yksi tarjoaja saisi mahdollisen kilpailuedun tarjouskilpailuun tällaisen erheen takia. Jos senttien tarkkuudella jotain vaaditaan, sitten myös senttien tarkkuudella tarjotaan ja sellaista saadaan. Tietysti samaan aikaan kaupungilla lienee käynyt jonkinlainen oma virhe siinä, että suoranaisesti kolmeakselista autoa ei ole vaadittu, vaikka sellaista on ilmeisesti haluttu.
Mutta eihän tämä ensimmäinen "pikkuasioita käsittelevä" erimielisyys julkisten hankintojen ja sopimusten parissa ole, eikä varmasti viimeinen. Hyvä niin. Eiköhän tämäkin lopulta ratkea johonkin suuntaan, ja taas moni osapuoli on oppinut asian jälkeen jotain.
Markkinaoikeutta voi käyttää vain tarjouskilpailuun liittyvissä epäselvyyksissä. Tässähän ei ole kyse siitä, vaan kysymys siitä, täyttääkö voittanut liikennöitsijä sopimuksen mukaiset vaatimukset liikennetuotannon jo käynnistyttyä. Kyseessä on vielä sellainen tekijä, jota tarjoajan ei ole pitänyt esittää tarjouksessaan, joten tarjous on oletettavasti ollut tarjouspyynnön mukainen. Jos hankintayksikkö on sitä mieltä, ettei palvelu täytä sopimuksen kriteerejä, ei tietenkään ole toisten liikennöitsijöiden kannalta tasapuolista, että asiaan ei puututtaisi. Karrikoidumpi esimerkki voisi olla, että joku liikennöitsijä jättäisi vaan liikenteen ajamatta, mutta tilaaja ei puuttuisi siihen, vaan maksaisi liikennöintikorvaukset normaalisti.Muiden kilpailijoiden oikeusturva on markkinaoikeus, sitä tässä ei ole käytetty.