Vs: Helsinki, Espoo ja Vantaa - uusi joukkoliikenneorganisaatio haussa
Meiltä puuttuvat osavaltiot ja näin ollen kunta on valtiosta seuraava yksikkö.
Ei ole. Suomessa ovat myös läänit sekä yhteistyöeliminä seutuliitot.
Itse pidän outona sitä, että keskustalainen "helsinkiläisten asiaa ajava" poliitikko puolustaa pk-seudun kehityksen jarrua, Espoota ja Vantaata.
En koe mitenkään vaikeaksi olla kuntien välisissä suhteissa samalla kannalla kuin Suomen lainsäädäntö, joka lähtee kuntien keskinäisestä tasa-arvosta. Oletko ehkä pettynyt siihen, että kaupunkisuunnttelun apulaiskaupunginjohtajaksi valittiin Hannu Penttilä, jolla on taustanaan nimenomaan hyvät suhteet Helsingin naapureihin? Minusta se oli yksi hänen merkittävimmistä eduistaan ja avaa tietä naapureiden kanssa toimeen tulemiseen huomattavasti paremmin kuin edustamasi uhitteluasenne.
Yhtä hyvin voidaan kysyä, miksei Vantaalle ja Espoolle kelpaa Helsingin liikennelaitos, RATP kelpaa Pariisin ympäristökunnille. Joukkoliikenteen malli Helsingin mukaan olisikin kaikista paras vaihtoehto,...
Kun itse julistat Espoota ja Vantaata lähiöiksi, miten voit väittää, että Helsingin kaupunkiympäristöä varten sovitettu joukkoliikenne sopisi täysin erilaisiin yhdyskuntarakenteisiin?
Siinä kun se ongelma onkin. Suurkaupungin joukkoliikenneratkaisut ovat liian suuria Helsingille itselleen, joten Espooseen ja Vantaalle ne ovat täysin sopimattomia. Sinulle tuttu Pariisi on noin 7 kertaa Helsingin seudun kokoinen väestöltään, ja sielläkin on ymmärrety jo toista kymmentä vuotta sitten, että keskustassa hyvin toimivaa suurkaupungin joukkoliikennettä ei kannata laajentaa sille sopivan alueen ulkopuolelle. Siksi Pariisikin liittyi kasvavaan joukkoon Ranskan kaupunkeja, joissa lakkautettu raitioliikenne on aloitettu uudelleen.
40 vuotta on HKL:ää kiinnostanut enemmän kehittää metroaan kuin joukkoliikennettä. Sillä on ollut vaikutuksensa myös niihin valintoihin, joita esim. Espoo on tehnyt. Autopuolueen on ollut helppo ajaa omaa asiaansa, kun Helsinki on tarjonnut sille aseet: Joukkoliikenne (metro) on järjettömän kallista, joten Espoon kannattaa panna rahansa mieluummin autoiluun.
...meillä olisi pitkän kokemuksen omaava perinteikäs HKL, joka voisi ottaa hoteisiinsa koko seudun suunnittelun.
Niin minustakin, ja sitähän on yritetty. Vai mitä muuta olisi HKL:n ison ja YTV:n pienen suunnitteluorganisaation yhdistäminen? Mutta nyt mukaan on sotkettu infra ja operointi sekä osakeyhtiömuoto, jotka eivät kuulu suunnittelu- ja tilaajaorganisaation viranomaistoimintaan. Ja tätä sotkua vaatii nimenomaan Helsinki. Lue asiasta tehty raportti!
Antero