- Liittynyt
- 27 Lokakuu 2006
- Viestit
- 93
Lähdinpä sitten uudestaan miettimään asiaa, ja aloitin strategiasta ja periaatteista. Jaoin pääkaupunkiseudun neljään vyöhykkeeseen, jotka nimesin oivaltavasti seuraavasti:
Näiden vyöhykkeiden liikennesuunnitteluun hahmottelin seuraavat periaatteet:
Periaatekuva (punainen on raskasta raideliikennettä, vihreä kevyttä):
Kuvalinkki
(okei, tuo keskustan vihreä nöllyskä on liian pieni..)
Tämän mukaisesti lähivyöhykkeen (keltainen) säteittäis- ja poikittaisliikenne perustuisivat molemmat pääasiassa pikaratikoihin, säteisliikenne raskaan raideliikenteen ja bussien tukemana.
Välivyöhykkeellä säteittäisen liikenteen painotus siirtyisi raskaaseen raideliikenteeseen tuettuna pikaratikoilla ja busseilla. Samalla koko liikenteen painotus välivyöhykkeellä siirtyisi poikittaisliikenteeseen.
Ulkokehä (etävyöhyke) olisi sitten nopean ja raskaan raideliikenteen varassa, bussien tukemana. Alueellista poikittaisliikennettä pikaratikoilla ja kehäradan junalla.
Pääperiaatteena olisi joukkoliikenteen kehittämisen painopisteen siirtäminen poikittaisliikenteeseen joka tasolla ja joukkoliikenteen vetovoiman lisääminen pienemmillä, taktisilla keinoilla.
Ja hups, nythän tämä alkaa olla hyvin samanlainen YTV:n 2050 raidevisioehdotuksen kanssa! Voi ei
- Janne
- Ydinvyöhyke - kantakaupunki
- Lähivyöhyke - lähikaupunginosat (Munkka, Haaga, Käpylä etc. eli kehä ykkösen sisäpuoli)
- Välivyöhyke - käytännössä kehien välialue
- Etävyöhyke - kehä kolmen ulkopuolella ja länsiespoo
Näiden vyöhykkeiden liikennesuunnitteluun hahmottelin seuraavat periaatteet:
- Seudun joukkoliikenteen säteittäisen runkoverkon muodostaa raskas raideliikenne (junat ja metro), jota tukee sisemmillä vyöhykkeillä pikaraitiotieverkko.
- Poikittaisliikenteen runkoverkko pohjautuu pikaraitiotiehen.
- Ydinvyöhykkeen liikenteen rungon muodostaa perinteinen mutta modernisoitu katuraitiotie.
Periaatekuva (punainen on raskasta raideliikennettä, vihreä kevyttä):
Kuvalinkki
(okei, tuo keskustan vihreä nöllyskä on liian pieni..)
Tämän mukaisesti lähivyöhykkeen (keltainen) säteittäis- ja poikittaisliikenne perustuisivat molemmat pääasiassa pikaratikoihin, säteisliikenne raskaan raideliikenteen ja bussien tukemana.
Välivyöhykkeellä säteittäisen liikenteen painotus siirtyisi raskaaseen raideliikenteeseen tuettuna pikaratikoilla ja busseilla. Samalla koko liikenteen painotus välivyöhykkeellä siirtyisi poikittaisliikenteeseen.
Ulkokehä (etävyöhyke) olisi sitten nopean ja raskaan raideliikenteen varassa, bussien tukemana. Alueellista poikittaisliikennettä pikaratikoilla ja kehäradan junalla.
Pääperiaatteena olisi joukkoliikenteen kehittämisen painopisteen siirtäminen poikittaisliikenteeseen joka tasolla ja joukkoliikenteen vetovoiman lisääminen pienemmillä, taktisilla keinoilla.
Ja hups, nythän tämä alkaa olla hyvin samanlainen YTV:n 2050 raidevisioehdotuksen kanssa! Voi ei
- Janne
Viimeksi muokannut moderaattori: