Pääkonttorit karkaavat Helsingin keskustasta

Antero Alku sanoi:
Kävin eilen katselemassa Kannelmäen "metroasemaa". Mietin pitkään, mikä siinä on vikana, vaikka periaatteessa kaikki on kohdallaan. Miksi ympäristö oli luotaan työntävä.
1970-luvulla onnistuttiin tekemään varsin synkkää jälkeä ilman "metrojakin". On useita yhtä kolkkoja betonikyliä eri kaupungeissamme. Onneksi sellaisia ei enää tehdä, ei ilman "metroja" eikä metrojen kanssa.
Itse asun raskasraideaseman, joka varsin ilmeisesti tulee olemaan Jokerin osalta pikaratikka-asemakin vielä joskus, vieressä enkä tästä paikasta lähtisi kovin helposti pois. Kaupunkiradan tulon myötä aluettamme tiivistettiin muutamilla uusilla kerrostaloilla ja näin 2000-luvun hengessä uudisrakentaminen toteutettiin hyvällä maulla ihmisten tarpeet huomioiden. Osalla vanhoista asukkaista oli voimakkaitakin ennakkoluuloja, jotka osoittautuivat täysin aiheettomiksi.
 
Viimeksi muokattu:
kemkim sanoi:
Ovatko opettajat todella suurin ryhmä? Jotenkin voisi kuvitella, että myös hoitajia olisi aika paljon.

Helsingin kaupungin mukaan ovat. Hoitoalan työntekijät ovat heti seuraavaksi suurin ryhmä. (Lähde)
 
Rattivaunu sanoi:
1970-luvulla onnistuttiin tekemään varsin synkkää jälkeä ilman "metrojakin". On useita yhtä kolkkoja betonikyliä eri kaupungeissamme. Onneksi sellaisia ei enää tehdä, ei ilman "metroja" eikä metrojen kanssa.

Olen samaa mieltä. Eihän Jakomäkeen, joka on kurjalistolähiöiden ikoni, kulje lähimaillekaan mitään metroa. Eikä Kontulassa tai Vantaan Koivukylässä tai Espoon Suvelassa näyttäisi erilaiselta, jos niihin kulkisi pikaraitiotie. Sen todistaa esim Hammarkullen ja muut Göteborgin pikaraitiotien kolossilähiöt. Ne on rakennettu kaikki sellaisiksi, koska 70-luvulla piti saada halvalla mahdollisimman paljon asuntoja siirtolaisille ja muille kaupunkiin muuttaville.

t. Rainer
 
kemkim sanoi:
Jotenkin voisi kuvitella, että myös hoitajia olisi aika paljon.

Todettiinkin jo, että opettajat ovat suurin ryhmä, mutta hoitoalan suhteen Helsingin kaupungilla on ollut suunnitelmissa Myllypuroon ns. metrosairaala eli itäisen alueen päivystyssairaala. Hanke taitaisi itse asiassa olla jo rakenteilla, jos ei olisi tullut muutama vuosi sitten kuntatalouden taantumaa. Nyt aloituksen tähtäin on kai muutaman vuoden päässä ja valmista tulisi 2010-luvun alkupuolella.
 
Antero Alku sanoi:
Herttoniemen metroaseman ympärillä on ollut tontteja joutomaana vuosikymmenet "maailman parahaiden liikenneyhteyksien vieressä"
Vielä tuoreempaa tilastoa vuodelta 2005:
http://www.hel2.fi/tietokeskus/julkaisut/pdf/Suunnat2005-4.pdf

Helsingin seudun suunnat sanoi:
Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttöaste ’vacancy rate’ oli Helsingin ydinkeskustassa ja Ruoholahdessa ja Espoon länsiosassa 6 prosenttia. Vantaan lentokenttäalueella ja Leppävaarassa se oli 10 prosenttia. Keilaniemessä, Otaniemessä ja Pohjois-Tapiolassa 14 prosenttia ja Herttoniemessä 19 prosenttia.
Lentokenttäalueen voi ymmärtää olevan bisneksen kannalta "hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä" vaikka sinne ei raiteita kuljekaan. Keilaniemi ja Otaniemi sijoittuvat yllättävän alas. Mutta Herttoniemen osalta kuitenkin on ymmärrettävää että jos lähes viidennes tilasta on tyhjillään, ei uutta ryhdytä rakentamaan. Autokauppoja sinne on tulossa taas lisää mutta niiden asiakkaat tuskin tarvitsevat joukkoliikenneyhteyksiä edes määräaikaishuoltojen ajaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
edsel sanoi:
Autokauppoja sinne on tulossa taas lisää mutta niiden asiakkaat tuskin tarvitsevat joukkoliikenneyhteyksiä edes määräaikaishuoltojen ajaksi.

Kuriositeettina mainittakoon, niin minä valitsen autoa ostaessani aina sellaisen merkin jonka huoltokorjaamo on sellaisessa paikassa että pääsen joukkoliikenteellä työpaikalleni sieltä.

Toiseksi, kun oli toistakymmentä vuotta nuorempi, autoton mutta kovassa autokuumeessa, niin kävin usein metrolla Hertsikan autohalleissa kattomassa mitä niillä olisi. En tosin ostanut sieltä, vaan Vihdintien varrelta, mutta bussilla menin joka tapauksessa autokauppoja tekemään. Olenko harvinainen tapaus?

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Olenko harvinainen tapaus?
Et. Minäkin menin metrolla Hertsikkaan ostamaan Saabini aikanaan. Ja Konalassa kun autoni kävi määräaikaishuolloissa, matkusteluun käytettiin aina julkisia. Sittemmin muuttaessani raskasraideaseman (Huopalahti) viereen tietenkin luovuin täysin tarpeettomaksi jääneestä henkilöautostani.
 
R.Silfverberg sanoi:
Eihän Jakomäkeen, joka on kurjalistolähiöiden ikoni, kulje lähimaillekaan mitään metroa. Eikä Kontulassa tai Vantaan Koivukylässä tai Espoon Suvelassa näyttäisi erilaiselta, jos niihin kulkisi pikaraitiotie. Sen todistaa esim Hammarkullen ja muut Göteborgin pikaraitiotien kolossilähiöt. Ne on rakennettu kaikki sellaisiksi, koska 70-luvulla piti saada halvalla mahdollisimman paljon asuntoja siirtolaisille ja muille kaupunkiin muuttaville.
Tämä on aivan totta. Huonoa rakentamista voi tehdä moottoritien (Jakomäki), metron (Kontula), lähijunan (Koivukylä ja Suvela) ja ratikan (Hammarkullen) varaan.

Kysymys onkin siitä, minkä varaan voi tehdä hyvää rakentamista, jos sellaista halutaan. Mikään muu edellä mainituista välineistä kuin ratikka ei jousta alaspäin, ja sitä ominaisuutta tarvitaan, jos ei haluta massiivista ja huonoa rakentamista.

Antero
 
Takaisin
Ylös