Päätepysäkkikäyttäytyminen

Kun joitakin vuosia sitten matkustin (yhteensä ehkä sata kertaa) Helsingissä linjalla 20 Lauttasaareen, niin Erottajalla bussi oli ennen lähtöään ovet auki ilman kuljettajaa niin, että matkustajat pääsivät sisään. Kuljettaja tuli (tauolta?) yleensä vasta vähän ennen lähtöä ja ehti rahastaa harvat liputtomat.

Tämä on normaali ja tilaajan hyväksymä käytäntö Erottajalla kunhan kuljettaja on autossa paikallaan vähintään kaksi minuuttia ennen lähtöaikaa.
 
Päätepysäkki-mokani... :redface:

Ajoin kerrattain kutosella Saarelaan ja päätepysäkille. Ajatuksena oli ollut palata samalla vuorolla takaisinpäin... Mutta bussi olikin menossa takaisin varikolle!
Kävelyhommiahan siitä seurasi Myllyojalle asti.
Reitti ysi ajoi ennen Laanilan ja Hintan kautta, se on muutettu syksyllä -07 menemään keskustan kautta, kuten Kiimingin reitti 21:kin. Linja 9:llä pääsee siis nykyisellään sairaaloihin kuten OYS:ään.
Vain kakkonen menee enää tuota "ysin vanhaa kautta" eli Oulujoen pohjoisrantaa myötäilevästi -ja sekin vain päiväsaikaan. :(
 
Kyllä meitä on vielä sellaisiakin bussiammattilaisia, jotka haluavat tehdä ammattimme kunnolla. "Mätämunia" löytyy joka ammattikunnasta, valitettavasti. Sellaiset pilaavat helposti koko ammattikunnan maineen.

Bussinkuljettajan koulutus ja työ ei ole alhaista; koulutus jatkuu niin kauan, kun tuota työtä tekee. Se on yksi niistä ammateista, joita ei ikinä opi täydellisesti ja aina tulee eteen jotain uusia asioita. Riippuu paljolti ammattikuljettajan asenteesta, kuinka näinkin yhteiskunnallisesti arvokkaan ja tarkeän homman hoitaa. Tuo asennekysymys on kaiken a ja o: se erottaa "suharit" ja "arskat" joukkoliikenneammattilaisista. Kaikki eivät siihen sovellu, näin se vain on. Se on lisäksi erittäin raskas ammatti. Kun tyoajat ovat mitä sattuu, niin perhe yms. asiat ovat todella kovalla koetuksella.

Tätä paremmin tätä ei enää voi kukaan sanoa.

Sen sanon tohon päättäri hommaan, että kyllä ne tauot haluaa pitää ihan omassa rauhassa. Niin, ettei autossa ole ketään ja voit rentoutua, juoda kupin kahvia tai venytellä sielä keskiovilla tai jopa mennä hetkeksi takapenkille pitkäkseen. Pitkien päivien aikana kyllä se muutamakin minuutti on tärkeää aikaa, rauhottua, nollata ajattu siivu ja ladata akut uuteen siivuun.

JOskus on kohdalle osunut sellaista, että ovat kyselleet, saako jäädä tauoksi autoon istumaan. Ei siinä muuta, mutta kyllä se nyt vähän mun mielestä on kohtuuton pyyntö, koska pitäähän meilläkin olla tauot! Siis siivujen välillä, sillon kun on siivu ajettu ja uutta ootellaan, kyllä siinä haluaa hetken pienen olla omissa ajatuksissaan. Tarkotan nyt tälä kaikella sitä, että jos siivujen väliin jää 10 minuuttia taukoa, niin kyllä sen ajan haluaa rauhassa olla. Ainakin itse haluan.
Eri asia on sitten se, että lähtöön on 2 minuuttia, sillon tottakai tilanne on ihan eri, ei sillon mitään enempää ehdi kun auton tarkistaa ja takasin laituriin. Sillon ei niin väliä ole, jos sielä joku haluaa istuskella.

Mutta tottakai, ajoissa sitten laituriin ja kyytiin ne, jotka kyytiin haluaa. Eri asia on sitten se, että lähdetään päättäriltä suoraan vaan hana tiskissä, eikä sen enempää pohdita tekemisiään kuten edellä joku sanoikin.
 
Tulipa tuossa taas tänään seurattua koomista näytelmää. Ihmettelin, kun eräs tyttö seisoskeli yliopistomme tuulikaapissa ja odotteli selvästi jotain. No, kohta pihan pysäkillä seisonut linjan 1 auto siirtyi noin puoli auton mittaa eteenpäin, minkä tyttö tulkitsi oikeaksi merkiksi ja lähti ulos kohti autoa.

Minä en kyllä voi käsittää, minkä vuoksi matkustajia ei voi päästää sisälle saman tien, kun päätepysäkille on kerran tultu. Onko tämä nyt taas joku ihmeen viimeinen pätemisen keino, tapa kyykyttää matkustajia, joita joka lähdölle riesaksi asti sisään tunkee. Millaisia psyykkisiä vammoja kuljettajalle aiheutuu, jos lähtöaikaa odotellessa autossa onkin matkustajia, kauheaa! :shock:

Tänään illalla kuljettaja jätti bussin pysäkin saimaan puoleiseen päätyyn. Odottelin aluksi tuulikaapissa mutta lähdin sitten pysäkkikatokseen ja seisoin bussin vieressä muutaman metrin päässä kuljettajasta. Kuljettaja poltti tupakkaa ja sanoi ”Jos kyytiin tahdot niin pysäkki on tuolla. Tämä on taukopaikka”. Menin sitten takaisin tuulikaappiin odottelemaan. Näin ikkunasta koska kuljettaja astui bussiin ja lähdin samalla hetkellä ulos kohti virallista pysäkkiä.
 
Jäin tässä miettimään, että minkähänlaista käyttäytymiskoodistoa meillä Hyvinkäällä harjoitetaankaan linja-autoasemalla. Varsinaiseen taukopysäköintiin on hyvin vähän tilaa, lumettomaan aikaan normaalikokoisia (12 - 13-metrisiä) busseja voi olla korkeintaan 4 kpl taukoparkissa ja silloinkin pitää asetella autoja osittain asvaltoidun alueen ulkopuolelle rinteeseen (talvi vähentää tästä yleensä yhden paikan). Käytännössä vilkkaampina aikoina kuljettajien tulee olla hyvin selvillä muiden vuorojen aikatauluista, että tarvittaessa taukopysäköintipaikan voi ottaa jostain lähtölaiturista.

Sen verran pienellä paikkakunnalla kuitenkin eletään, että useimmat matkustajat tuntevat tämän pienen tilan aiheuttaman ongelman ja ymmärtävät kuljettajan avaavan oven siinä vaiheessa kun "vastaanotto avataan". Toinen yleinen piirre tällä paikalla keväästä syksyyn on se, että kuljettaja saattaa tuoda autonsa lähtölaituriin ja poistua autosta ulos jättäen oven auki tarkoituksenaan mennä vaikkapa seurustelemaan kollegoidensa kanssa. Tällöin matkustajalta jo edellytetään pelisilmää, voiko kyseistä kuljettajaa tai autoa lähestyä kyytiinnousemistarkoituksessa (vaihtelevasti kyytiin voi nousta tai sitten ei). Monet vakiomatkustajat tuntevat lähes kaikki kyseisen reitin kuljettajat sen verran, että osaavat naamasta päätellä voiko lähestyä. Toinen mielenkiintoinen tulevaisuudessa siintävä mahdollisuus on se, jos paikallisliikenne ja kaukoliikenne tulee samaan terminaaliin (kaavoitusprosessi käynnissä). Tuleeko siinä vaiheessa jo "kulttuuritörmäys" kun nykyisin on erilliset terminaalit? ;)

Tämä se vasta onkin sitä hiljaista tietoa eli soisin joskus näkeväni oikein tieteellisen tutkimuksen joukkoliikenteen tuottajien ja käyttäjien psykologisista käyttäytymismalleista ja siitä, miten eri maakunnissa tämä vaihtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen yleinen piirre tällä paikalla keväästä syksyyn on se, että kuljettaja saattaa tuoda autonsa lähtölaituriin ja poistua autosta ulos jättäen oven auki tarkoituksenaan mennä vaikkapa seurustelemaan kollegoidensa kanssa. Tällöin matkustajalta jo edellytetään pelisilmää, voiko kyseistä kuljettajaa tai autoa lähestyä kyytiinnousemistarkoituksessa (vaihtelevasti kyytiin voi nousta tai sitten ei).

Jos lähtölaiturissa on bussi ja sen ovi on auki, niin kyllä mä ainakin menen siitä ovesta sisälle, oli silmät mukana tai ei. Ei niin surkeaa palveluasennetta voi olla kenelläkään, että tuodaan dösä lähtölaituriin, avataan ovi ja yritetään sitten kieltää matkustajia nousemasta kyytiin.
 
Takaisin
Ylös