Käytännössä Helsingistä ja Turusta saapuvat IC-junat kohtaavat toisensa Karjaalla ja näiden keskinäiseenkin kohtaukseen pitäisi saada muutama minuutti pelivaraa, jotta yhden junan myöhästyminen ei heti aiheuttaisi ketjureaktiota. Jos sekaan yritetään tunkea vielä paikallisjunankin kohtaus, pitäisi kaikkien kolmen junan kulkea suunnilleen sekunnilleen aikataulussaan, jotta homma toimisi jouhevasti. Kokemus lienee osoittanut riittävän selkeästi, että moinen vaatimus olisi Rantaradan tapauksessa mahdoton. Lisäksi taidat unohtaa, että johonkin väliin pitäisi mahtua vielä neljäskin juna eli Hangosta Helsingin suuntaan matkaava paikallisjuna.R.Silfverberg sanoi:Jos Hangon juna tulisi suorana Helsingistä, niin riittäisi jos Hangon juna odottaisi Turusta tulevan IC:n matkustajia, ja päinvastoin. Siinä jää muutama minuutti pelivaraa järjestää kaukojunien junakohtaus Karjaan aseman itäpuolella koska rata on 2-raiteinen pari kilometriä. Voi olla että Salon junakohtaus menee sen takia poskelleen, en ole ajatellut niin viimeisen päälle tarkkaan.