Palvelutaso arkena yöaikaan

Nostetaanpa hieman ketjua. Tänään linjan 92N lähdöllä kello 1.38 matkusti 23 henkeä ja eräänä arkiyönä viime viikolla linjan 95N lähdöllä kello 1.50 matkusti 21 henkeä. (Aiemmin mainitulla kello 2.15 lähdöllä ei mene ketään Itä-Helsinkiin, koska Reittiopas ei näytä sitä.)

Jos vaikka linjat 90N ja 94N ajaisivat arkiöisin tunnin välein läpi yön, jotenkin minun on vaikea uskoa että matkustajat häviäisivät kuin taikaiskusta kello 02 jälkeen. Poikittaisliikenteellä taas alkaa olla todella vähän matkustajia jo kello 21 tai 22 aikoihin, joten sieltä kannattaisi vastaavasti supistaa tarjontaa.
 
Myös linjan 519 viimeisillä lähdöillä on paljon matkustajia nimenomaan arkena, mutta yöliikennettä ei järjestetä. A-vuoroilla on Vuosaaren osuudella myös mukavasti porukkaa ollut joka vuorolla, mutta vuoroja on siitä huolimatta kaikessa hiljaisuudessa ajettu alas. On siinäkin meillä lentokenttälinja.

Nykyinen idän yöliikenneaikataulu perustuu logiikkaan, jonka mukaan n. 1.30 asti kannattaa ajaa kaikkia linjoja ja sen jälkeen matkustajat loppuisivat kuin seinään, eikä kannattaisi enää ajaa yhtään linjaa. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, vaan arkisin 1:30 jälkeen Itäväylällä on paljon henkilöauto- ja taksiliikennettä, kun muutenkaan ei pääse. Perinteisen bussirallin sijaan myös 24h-Kutsuplus voisi toimia hyvin henkilöautoliikenteen korvaajana. Tällöin minibusseja olisi aamuyöllä liikenteessä juuri sen verran, kuin mitä niitä tarvittaisiin.
 
Perinteisen bussirallin sijaan myös 24h-Kutsuplus voisi toimia hyvin henkilöautoliikenteen korvaajana. Tällöin minibusseja olisi aamuyöllä liikenteessä juuri sen verran, kuin mitä niitä tarvittaisiin.

Suurin osa ihmisistä ei osaa tai uskalla käyttää Kutsuplussaa, mutta jos se olisi yhtä tunnettu kuin muu joukkoliikenne, ongelmaksi muodostuisi se, että Kutsuplussan kapasiteetti ei riittäisi yöllä, jos autoja on 25 ja yksistään Itä-Helsinkiin menee kello 01 ja 02 välillä yli 200 ihmistä. (Tällä aikavälillä lähtöjä Rautatientorilta on 13 kpl.)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:31 ----------

Myös linjan 519 viimeisillä lähdöillä on paljon matkustajia nimenomaan arkena, mutta yöliikennettä ei järjestetä. A-vuoroilla on Vuosaaren osuudella myös mukavasti porukkaa ollut joka vuorolla, mutta vuoroja on siitä huolimatta kaikessa hiljaisuudessa ajettu alas. On siinäkin meillä lentokenttälinja.

Linjan 554K viimeiset lähdöt ja linjan 519 lähtö kello 22.59 kuljettavat lähinnä penkkejä. 519A-vuorolla menee varmaan vuorotyöntekijöitä, joiden työvuorot päättyvät kello 23, mutta luulen linjan 554K perusteella ettei myöhemmillä vuoroilla olisi juurikaan matkustajia. Keskustan kautta voivat kiertää ne harvat joilla on tarvetta.
 
Suurin osa ihmisistä ei osaa tai uskalla käyttää Kutsuplussaa, mutta jos se olisi yhtä tunnettu kuin muu joukkoliikenne, ongelmaksi muodostuisi se, että Kutsuplussan kapasiteetti ei riittäisi yöllä, jos autoja on 25 ja yksistään Itä-Helsinkiin menee kello 01 ja 02 välillä yli 200 ihmistä. (Tällä aikavälillä lähtöjä Rautatientorilta on 13 kpl.)
Sillä aikavälillä, jolloin matkustajia on monta bussilastillista, ajettaisiin toki edelleen busseilla.

Linjan 554K viimeiset lähdöt ja linjan 519 lähtö kello 22.59 kuljettavat lähinnä penkkejä. 519A-vuorolla menee varmaan vuorotyöntekijöitä, joiden työvuorot päättyvät kello 23, mutta luulen linjan 554K perusteella ettei myöhemmillä vuoroilla olisi juurikaan matkustajia. Keskustan kautta voivat kiertää ne harvat joilla on tarvetta.
554K:n allekirjoitan, siellä on aina tyhjää. Mutta miksi se kulkee niin aikaisesta ja pitkään (ma-su 24 asti) ja 519 niin vastaavasti vähän, vain 5/6-23? Omien kokemuksien perusteella 519 on aina täydempi myöhäisillan lähdöillä. 554K voisi kulkea arkisin klo 5.30-23 ja viikonloppuisin klo 6-22 ja vastaavasti 519A arkisin 4-1 ja viikonloppuisin 5-2. Kaikki 519-lähdöt voisi ajaa tasaisesti 60 min välen Vuosaareen ja jättää A-tunnuksen pois. Lyhyemmät Itäkeskus-Aviapolis-päivävuorot voi ajaa yhtä hyvin tunnuksella 520.
 
Sillä aikavälillä, jolloin matkustajia on monta bussilastillista, ajettaisiin toki edelleen busseilla.

554K:n allekirjoitan, siellä on aina tyhjää. Mutta miksi se kulkee niin aikaisesta ja pitkään (ma-su 24 asti) ja 519 niin vastaavasti vähän, vain 5/6-23? Omien kokemuksien perusteella 519 on aina täydempi myöhäisillan lähdöillä. 554K voisi kulkea arkisin klo 5.30-23 ja viikonloppuisin klo 6-22 ja vastaavasti 519A arkisin 4-1 ja viikonloppuisin 5-2. Kaikki 519-lähdöt voisi ajaa tasaisesti 60 min välen Vuosaareen ja jättää A-tunnuksen pois. Lyhyemmät Itäkeskus-Aviapolis-päivävuorot voi ajaa yhtä hyvin tunnuksella 520.

Ensi vuodesta lähtien lähes koko Vuosaaresta pääsee runkolinjalla 560 Kehä I:lle ja Malmille. Vuosaaresta ja Rastilasta Puotilaan ja Itäkeskukseen pääsee kai edelleen metrolla, joten aikamoista rahanhaaskausta olisi linjan 519 ajattaminen Vuosaareen asti.
 
Ensi vuodesta lähtien lähes koko Vuosaaresta pääsee runkolinjalla 560 Kehä I:lle ja Malmille. Vuosaaresta ja Rastilasta Puotilaan ja Itäkeskukseen pääsee kai edelleen metrolla, joten aikamoista rahanhaaskausta olisi linjan 519 ajattaminen Vuosaareen asti.

Niin no, vaihtoyhteys Rastilassa varmaankin riittäisi. Lentokenttä-Itäkeskus-välillä 560:stä ei ole hyötyä, ellei järjestetä yöjunaliikennettä Hki-Pasila-Malmi-Tikkurila-Lentoasema ja tehdä 560:stä pidempää yöversiota Itäkeskukseen.
 
Sillä aikavälillä, jolloin matkustajia on monta bussilastillista, ajettaisiin toki edelleen busseilla.

554K:n allekirjoitan, siellä on aina tyhjää. Mutta miksi se kulkee niin aikaisesta ja pitkään (ma-su 24 asti) ja 519 niin vastaavasti vähän, vain 5/6-23? Omien kokemuksien perusteella 519 on aina täydempi myöhäisillan lähdöillä. 554K voisi kulkea arkisin klo 5.30-23 ja viikonloppuisin klo 6-22 ja vastaavasti 519A arkisin 4-1 ja viikonloppuisin 5-2. Kaikki 519-lähdöt voisi ajaa tasaisesti 60 min välen Vuosaareen ja jättää A-tunnuksen pois. Lyhyemmät Itäkeskus-Aviapolis-päivävuorot voi ajaa yhtä hyvin tunnuksella 520.

Ei ole mikään ihme, että linjalla 554K on tyhjää. Vertailin hieman Reittioppaassa eri vaihtoehtojen matka-aikoja, ja melkein mikä tahansa matka on hitaampi linjalla 554K kuin raideliikenteellä ja/tai linjalla 550.

Varsin mukavasti säästyisi rahaa jos 554K liikennöisi pelkästään Itäkeskuksen ja Malmin välillä, ja Oulunkylän asemalta Maunulaan kulkisi Keravan suunnan N-junaan synkronoitu linja. Vaikka Malmilta Maunulaan on suora yhteys 554K-linjalla, pääsee vaihdollisella yhteydellä nopeammin kuin sillä, jos juna ja bussi on sovitettu toisiinsa. Tällä hetkellä Oulunkylän asemalta Maunulaan menee kyllä linja 550 mutta sitä ei ole synkronoitu junaan.
 
Ei ole mikään ihme, että linjalla 554K on tyhjää. Vertailin hieman Reittioppaassa eri vaihtoehtojen matka-aikoja, ja melkein mikä tahansa matka on hitaampi linjalla 554K kuin raideliikenteellä ja/tai linjalla 550.
Tämä on totuus myös päiväsaikaan. 54 ja 554K ovat toisiaan täydentäviä yhteyksiä, joilla ei loppujen lopuksi edes ole paljoa päällekkäisiä osuuksia. Ilman 54:sta pelkän 554K:n ajaminen on turhaa, koska lähes kaikki matkat ovat hitaampia tai helposti korvattavissa muilla yhteyksillä, kuten mainitsitkin. Niitä pitäisi liikennöidä aina yhdessä. Hiljaisina aikoina ei pitäisi ajattaa kumpaakaan, koska kummallekaan ei ole kysyntää.
Varsin mukavasti säästyisi rahaa jos 554K liikennöisi pelkästään Itäkeskuksen ja Malmin välillä, ja Oulunkylän asemalta Maunulaan kulkisi Keravan suunnan N-junaan synkronoitu linja. Vaikka Malmilta Maunulaan on suora yhteys 554K-linjalla, pääsee vaihdollisella yhteydellä nopeammin kuin sillä, jos juna ja bussi on sovitettu toisiinsa. Tällä hetkellä Oulunkylän asemalta Maunulaan menee kyllä linja 550 mutta sitä ei ole synkronoitu junaan.
Hiljaiseen aikaan Itäkeskuksen ja Malminkin välille riittää 519(A) ja 520, nekin voi synkata junan kanssa niin, että juna, 519+520 ja 550 kulkisivat kaikki 30min välein. 519+520-lähdöistä joka toinen olisi lyhyempi Aviapolis-(520 reitti)-Malmi-Itäkeskus ja joka toinen pidempi Lentokenttä-Lent.k. Tekninen alue-(519 reitti)-Malmi-Itäkeskus-Marjaniemi-Rastila. Lentokenttäbussin kasvavista kuluista suurin osa rahoittuisi automaattisesti 50% subventiolla matkustajista ja loput 554K:n karsimisesta. Vastaavasti 54+554K ajettaisiin parina niin, että yhteinen vuoroväli olisi illallakin max. 30 min eli 60 min/linja. Näitä ajettaisiin rajoitetummin, kuten jo esitin, 5.30/6-22/23. Kummallakin linjalla, sekä 54:lla että nyt 554K:lla on kokeiltu yöliikennettä, mutta kummallakin se on osoittautunut aivan turhaksi.
 
Tämä on totuus myös päiväsaikaan. 54 ja 554K ovat toisiaan täydentäviä yhteyksiä, joilla ei loppujen lopuksi edes ole paljoa päällekkäisiä osuuksia. Ilman 54:sta pelkän 554K:n ajaminen on turhaa, koska lähes kaikki matkat ovat hitaampia tai helposti korvattavissa muilla yhteyksillä, kuten mainitsitkin. Niitä pitäisi liikennöidä aina yhdessä. Hiljaisina aikoina ei pitäisi ajattaa kumpaakaan, koska kummallekaan ei ole kysyntää.Hiljaiseen aikaan Itäkeskuksen ja Malminkin välille riittää 519(A) ja 520, nekin voi synkata junan kanssa niin, että juna, 519+520 ja 550 kulkisivat kaikki 30min välein. 519+520-lähdöistä joka toinen olisi lyhyempi Aviapolis-(520 reitti)-Malmi-Itäkeskus ja joka toinen pidempi Lentokenttä-Lent.k. Tekninen alue-(519 reitti)-Malmi-Itäkeskus-Marjaniemi-Rastila. Lentokenttäbussin kasvavista kuluista suurin osa rahoittuisi automaattisesti 50% subventiolla matkustajista ja loput 554K:n karsimisesta. Vastaavasti 54+554K ajettaisiin parina niin, että yhteinen vuoroväli olisi illallakin max. 30 min eli 60 min/linja. Näitä ajettaisiin rajoitetummin, kuten jo esitin, 5.30/6-22/23. Kummallakin linjalla, sekä 54:lla että nyt 554K:lla on kokeiltu yöliikennettä, mutta kummallakin se on osoittautunut aivan turhaksi.

Säilyttäisin kuitenkin 15 min vuorovälin Itäkeskuksen ja Malmin välillä, sillä Kehä I:n bussit muodostavat merkittävän lisän Latokartanon ja Myllypuron pohjoisosien liikennetarjontaan.

Linjan 519 ajamisessa Vuosaareen taitaa olla se ongelma, että 30 min on liian harva vuoroväli Porslahdentielle, jonne ei voi olla myöskään 15 min vuoroväliä, koska se ei sovi yhteen metron vuorovälin kanssa. Jos linjaa 519 ajettaisiin Vuosaareen, pitäisi vuoroväli tihentää 20 minuuttiin koko siltä ajalta kun metro vielä liikennöi, tai sitten Porslahdentien vuoroväli olisi vuorotellen 10 ja 20 minuuttia.

Yksi hyvä säästökohde olisi linjan 98 katkaiseminen Marjaniemeen. Sen ajattaminen Marjaniemestä Vuosaareen ei palvele juuri ketään.
 
Yksi hyvä säästökohde olisi linjan 98 katkaiseminen Marjaniemeen. Sen ajattaminen Marjaniemestä Vuosaareen ei palvele juuri ketään.
Käyttökokemukseni mukaan näyttää olevan pikemminkin päin vastoin. On jopa lähtöjä, joilla melkein kaikki istumapaikat ovat käytössä. Ja suurin osa jatkaa matkaa Marjaniemestä eteenpäin. En tiedä, mihin asti, kun itse jään pois. Myös toisessa suunnassa riittää matkustajia, jotka nousevat mukaan Vuosaaren alueella ja menevät Itäkeskukseen. Onhan 98 parempaa liityntäliikennettä kuin Vuosaareen menevä, koska Itäkeskuksessa on tarjolla tupla metromäärä Vuosaaren haaraan verrattuna. Todettakoon, että kaikilla olisi tilaisuus vaihtaa metroon myös Rastilassa, mutta harvoin näin tapahtuu. Huolimatta siitä, että 98 ajaa Itikseen Rastilan pysäkiltä noin 8 minuuttia ja metro 4 minuuttia.

Antero
 
Säilyttäisin kuitenkin 15 min vuorovälin Itäkeskuksen ja Malmin välillä, sillä Kehä I:n bussit muodostavat merkittävän lisän Latokartanon ja Myllypuron pohjoisosien liikennetarjontaan.
15 min vuoroväli säilyy, kun mukaan lasketaan 560:n tarjonta. Se käy Malmilla sekä Latokartanon ja Myllypuron pohjoisosissa ja tarjoaa yhteyksiä pitkälle itään ja länteen. Itäkeskukseen haluaville riittänee hiljaiseen aikaan se N-junaan synkattu 30 min.
Linjan 519 ajamisessa Vuosaareen taitaa olla se ongelma, että 30 min on liian harva vuoroväli Porslahdentielle, jonne ei voi olla myöskään 15 min vuoroväliä, koska se ei sovi yhteen metron vuorovälin kanssa. Jos linjaa 519 ajettaisiin Vuosaareen, pitäisi vuoroväli tihentää 20 minuuttiin koko siltä ajalta kun metro vielä liikennöi, tai sitten Porslahdentien vuoroväli olisi vuorotellen 10 ja 20 minuuttia.
Voidaanhan edelleen ajaa 10 minuutin välein, niin että joka kolmas vuoro on 519 ja muut 96-vuoroja. Vuorotellen 10/20 minuuttia olisi järkevin ratkaisu iltaisin sekä viikonloppuaamuisin (joka vuorosta pääsisi edelleen metroon - 10 minuutin päästä tulevaa 96:tta voitaisiin ajaa pienemmällä kalustolla) ja yöllä riittävän tarjonnan antaisi 519.

Kannattaisikohan 519 vetää suosiolla Porslahdentieltä vielä Vuosaaren satamaankin? Vuoroväli sekä liikennöintiaika olisi sinne sopivampi, eikä satamalaisia kiinnosta, ajetaanko satamasta metroasemalle Aurinkolahden vai Porslahdentien kautta. 519 tarjoaisi vain kaupan päälle suoran yhteyden juna-asemalle ja Jumbon suuntaan. h90 on huonompi vaihtoehto sataman yhteydeksi, koska Aurinkolahti vaatii tiheämpää 10 minuutin vuoroväliä ja satamalle taas riittää vähemmätkin vuorot, mutta se taas tarvitsee pitkiä liikennöintiaikoja. Jos 30 min vuoroväli ei riittäisi satamassa johonkin kellonaikaan, voitaisiin vilkkaimpina aikoina ajaa myös valmiiksi 519:n kanssa synkattua 96:ta sinne asti.
Yksi hyvä säästökohde olisi linjan 98 katkaiseminen Marjaniemeen. Sen ajattaminen Marjaniemestä Vuosaareen ei palvele juuri ketään.
Parempi säästökohde olisi olisi linjan 98 hiljaisen ajan liikenteen korvaaminen 519:n tarjonnalla. Vilkkaimpina aikoina ajettaisiin 15min välillä vuorotellen - yhteydet vain paranisivat verrattuna pelkkään suunniteltuun Itäkeskus-Rastila-tynkälinjaan. 15 min väli ei haittaisi 98:n tapauksessa, kun metron vuoroväli on Itäkeskuksesta 4-5 minuuttia ja pätkämetrojen aikana vielä tiuhempi.
 
15 min väli ei haittaisi 98:n tapauksessa, kun metron vuoroväli on Itäkeskuksesta 4-5 minuuttia ja pätkämetrojen aikana vielä tiuhempi.
No ei todella haittaa, kun nykyinen vuoroväli on 20 minuuttia. Mutta käytännön ongelma on, että 20 min vuorovälillä kierto hoituu kahdella autolla ja kuljettajalla. 15 min vuoroväli taitaa tuplata tarpeen ja laskee ratkaisevasti linjan kustannustehokkuutta.

Antero
 
No ei todella haittaa, kun nykyinen vuoroväli on 20 minuuttia. Mutta käytännön ongelma on, että 20 min vuorovälillä kierto hoituu kahdella autolla ja kuljettajalla. 15 min vuoroväli taitaa tuplata tarpeen ja laskee ratkaisevasti linjan kustannustehokkuutta.

Antero
Esitinkin, että 98 kulkisi täydentävänä yhteytenä 30 minuutin välein, ja että se kulkisi ylipäänsä vain päiväsaikaan. Reitti olisi runkolinjasuunnitelman mukainen Itäkeskus-Marjaniemi-Rastila ja linjakierrokseen riittäisi 1 auto. Pääyhteytenä toimisi 519 Lentokenttä-Tekninen alue-(519 reitti)-Malmi-Itäkeskus-Marjaniemi-Rastila-Porslahdentie(-Satama). Linja tarjoaisi suunniteltua (runkolinjaesityksen pätkälinjat) paremmat yhteydet Lentoasemalle, Jumbolle, Malmille, Marjaniemelle ja Vuosaarelle, erityisesti sen satamalle.

Muita täydentäviä linjoja olisi 520 Aviapolis-(520 reitti)-Malmi-Itäkeskus sekä 96 Vuosaari(M)-Porslahdentie(-Satama). 519 kulkisi tasaisella 30min vuorovälillä ja täydentävät linjat päiväsaikaan 519-vuorojen välissä. Kaikki tärkeät seutupoikittaislinjat (519, 550 ja 560) kulkisivat arkisin aikaisesta aamusta klo 1 asti ja viikonloppuisin klo 2 asti synkattuna Pääradan N/T-juniin. Kaikki poikittaisbussilinjat ja junat kulkisivat hiljaiseen aikaan samalla 30min vuorovälillä.
 
Käyttökokemukseni mukaan näyttää olevan pikemminkin päin vastoin. On jopa lähtöjä, joilla melkein kaikki istumapaikat ovat käytössä. Ja suurin osa jatkaa matkaa Marjaniemestä eteenpäin. En tiedä, mihin asti, kun itse jään pois. Myös toisessa suunnassa riittää matkustajia, jotka nousevat mukaan Vuosaaren alueella ja menevät Itäkeskukseen. Onhan 98 parempaa liityntäliikennettä kuin Vuosaareen menevä, koska Itäkeskuksessa on tarjolla tupla metromäärä Vuosaaren haaraan verrattuna. Todettakoon, että kaikilla olisi tilaisuus vaihtaa metroon myös Rastilassa, mutta harvoin näin tapahtuu. Huolimatta siitä, että 98 ajaa Itikseen Rastilan pysäkiltä noin 8 minuuttia ja metro 4 minuuttia.

Antero

98 on näköjään nopein yhteys Leikosaarentielle Itäkeskukseen 02, 22 ja 42 saapuvilta metroilta. Rastilan metroasemalla ei jäädä pois 98-bussista, koska siellä joutuisi odottamaan metroa noin 10 min. Aikataulut on kuitenkin suunniteltu sillä tavalla väärin että linjat 96 ja 98 saapuvat ja lähtevät samaan aikaan Vuosaaren metroasemalle/lta. Jos linjan 98 lähtöjä siirrettäisiin jompaan kumpaan suuntaan 10 min, vuosaarelaisia ei kierrätettäisi Marjaniemen kautta vaan nopea yhteys olisi 10 min välein.
 
Takaisin
Ylös