Paras bussiyhtiö YTV-alueella?

Mikä on paras YTV-alueen bussiliikennöitsijä?

  • Concordia Bus Finland

    Äänet: 4 5.6%
  • Etelä-Suomen Linjaliikenne

    Äänet: 1 1.4%
  • Helsingin Bussiliikenne

    Äänet: 10 14.1%
  • Pohjolan Kaupunkiliikenne

    Äänet: 23 32.4%
  • Tammelundin Liikenne

    Äänet: 6 8.5%
  • Veolia Transport

    Äänet: 5 7.0%
  • Westendin Linja

    Äänet: 10 14.1%
  • Åbergin Linja

    Äänet: 12 16.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    71
  • Äänestys suljettu. .
Niin, olen huomannut että Volvot ovat hitaampia kuin scalat. Näkyy selvästi viikonloppuisin linjalla h58/B ainakin.

Miksi ihmeessä linja-autonkuljettajan työkaluja pitää arvioida kuten ralli- tai formula-autoja? Ammattitaitoinen kuljettaja tekee työnsä (=matkustajien kuljettaminen) hyvin sillä bussilla, jonka työnantaja työhön osoittaa. Oletuksena tietysti se, että auto on teknisesti kunnossa.

Nykyisin käytettävissä olevien kaikkien bussien kiihtyvyydet ja nopeudet riittävät siihen kyllä aivan hyvin.
 
Miksi ihmeessä linja-autonkuljettajan työkaluja pitää arvioida kuten ralli- tai formula-autoja? Ammattitaitoinen kuljettaja tekee työnsä (=matkustajien kuljettaminen) hyvin sillä bussilla, jonka työnantaja työhön osoittaa. Oletuksena tietysti se, että auto on teknisesti kunnossa.

Nykyisin käytettävissä olevien kaikkien bussien kiihtyvyydet ja nopeudet riittävät siihen kyllä aivan hyvin.

Scalat ovat 3-5 min aikataulun edellä ja volvot 2-6 minuuttia jälkeen ;)
 
Scalat ovat 3-5 min aikataulun edellä ja volvot 2-6 minuuttia jälkeen ;)

Enhän minä ehdi kyytiin, jos bussit ajavat etuajassa:mad:
Bussinkuljettajan työn tarkoitus ei todellakaan ole ajaa linjan sivua mahdollisimman nopeasti.
 
OmniCityt kyllä ovat mukavia niinkin vanhoiksi (1999), kuljettajan ergonomia on hyvä ja matkustamon penkitkin pehmeitä.

Silmään pisti yksi päivä joku Wiimasta tai Carruksesta revitty ylimääräinen penkkipari. Jokseenkin erilainen kuin kaikki muut auton penkit.
 
Niin, olen huomannut että Volvot ovat hitaampia kuin scalat. Näkyy selvästi viikonloppuisin linjalla h58/B ainakin.

Volvoissa pysäkkijarru ottaa kiinni jämäkästi ja vaatii hetken tauon ovien sulkemisen jälkeen, jotta kuvaruudusta poistuvat auki olevat ovet ja vasta tämän jälkeen kaasu antaa mennä. Jos kaasua painaa ennen kuin tietokone "antaa luvan", kone rankaisee siitä ja kaasu ei vaikuta mitenkään. Kaasu on vapautettava pariksi sekunniksi ja sen jälkeen painettava uudelleen. Tämä aiheuttaa hämmennystä vierellä kulkevissa henkilöautokuljettajissa, jotka luulevat, että bussi ei aiokaan lähteä, kun se yht'äkkiä ampaisee matkaan pitkän tauon jälkeen. Scaloissa kaasua voi pitää valmiiksi painettuna ja pysäkkijarru lähtee sujuvasti pois.

Enhän minä ehdi kyytiin, jos bussit ajavat etuajassa:mad:
Bussinkuljettajan työn tarkoitus ei todellakaan ole ajaa linjan sivua mahdollisimman nopeasti.

Jos käytössä on selvästi toisistaan eroavia linja-autoja, niin aikatauluja ajetaan epätasaisesti. Joko kaikki hitaasti kiirehtiviä tai nopeampia busseja, niin säilyisi jonkinlainen johdonmukaisuus ajoajoissa. Sama ilmiö tulee, jos osassa busseista on pysäkkijarru ja osassa ei. Vanhemmissa jo mainituissa Lahti 402:ssa tuntuu välillä, että koko pysäkkijarrua ei ole, niin ketterästi ne lähtevät pysäkeiltä.

Silmään pisti yksi päivä joku Wiimasta tai Carruksesta revitty ylimääräinen penkkipari. Jokseenkin erilainen kuin kaikki muut auton penkit.

Tämä on mahdollista, koska Volvo 8700 tai Scalaa vanhemmat bussit ovat pääosin vara- ja ruuhka-autoina, jotka ovat menossa seuraavaksi poistoon. Näillä ajetaan ruuhkasivuja ja silloin, jos yleensä käytettävissä busseissa on jotain vikaa. Nämä eivät siis ylläpidoltaankaan ole yhtä tärkeässä asemassa, koska käyttöä on niin vähän. Siivous toki tehdään tavalliseen tapaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä linja-autonkuljettajan työkaluja pitää arvioida kuten ralli- tai formula-autoja? Ammattitaitoinen kuljettaja tekee työnsä (=matkustajien kuljettaminen) hyvin sillä bussilla, jonka työnantaja työhön osoittaa. Oletuksena tietysti se, että auto on teknisesti kunnossa.

Nykyisin käytettävissä olevien kaikkien bussien kiihtyvyydet ja nopeudet riittävät siihen kyllä aivan hyvin.

Ei siitä tarvitse hermostua että toiset autot ovat parempia kuin toiset. Se on fakta eikä mikään kiellä siitä keskustelemasta. Linja-auton kuljettajat keskustelevat keskenään työkaluistaan (vertailevat niitä esim) siinä missä remonttireinot vertaavat Boschia ja... ...jotain toista merkkiä, eipä tule mieleen :D
 
Takaisin
Ylös