Ajoin tänään junalla. Juna oli hieno peli kuten se yleensä onkin ja palvelu oli tavanomaisen erinomaista. Pari asiaa kuitenkin reunahuomautuksena.
1) otsikon aiheesta
Tänään junien yhteenkytkeminen onnistui hienosti, S59:ssä keikkuivat kaikki osat mukana kuten pitikin, eli Seinäjoelle kaksi runkoa ja siitä eteenpäin vain yksi.
2) otsikon vierestä
Koska noissa hienoissa katossa olevissa näytöissä alkaa olla jotain infoa matkalaisille? Nyt nopeusnäyttö on mitä sattuu ja ainakaan se ei kykene näyttämään kelloa yhtäaikaa. Nämä "tiedot" tarjoillaan vaihtoehtoisina ison ruudun nurkissa ja loppuruutu on musta.
Voisi kuvitella (toivoa) VR:n innokkaiden koodaripoikien saavan niille aikanaan kalliille näytöille hiljalleen jotain katseltavaa, nyt ovat enimmän osan ajasta tyhjän pantteina. Toistakymmentä vuotta on ollut nörttiosastolla aikaa koodata Pendolinoihin olemassa olevan hardwaren sisään jotain sisältöä. Sama tilanne on toki IC-vaunuissa, pitääkö tästä päätellä että talon politiikka on tilata vaan tekniikkaa muttei käyttää sitä? Radioiden kanssa on sama tilanne, penkkeihin asennettujen kuulokepistokkeiden kautta löytyy sähiseviä kanavia joita pitää (ilmeisesti) RDS-aikana käydä käsin sorkkimassa kohdalleen. Joita toki junahenkilöstö käy kun pyytää, kiitos siitä.
Yksikerros-IC-vaunuissa sieltä ei kuulu edes suhinaa vaikka pyytäisi, led-näyttö kertoo vain mitä mykkää kanavaa nyt kuunnellaan.
Saa tietenkin äkkiseltään kuitata tämänkin vinkumisen turhanpäiväiseksi narinaksi, mutta jos nyt joukkoliikenteen kilpailukyvystä yksityisautoiluun nähden tällä forumilla paasataan, niin muistutan vain että yksityisautossa radiokanavat yleensä kuuluvat ja jos jotain näyttölaitteita hankitaan, niin niitä pidetään käyttökunnossa ja myös käytetään. Niillä on siis joku funktio.
Jos junaan pitää ottaa kannettava radio mukaan toimimattomien radiojärjestelmien rinnalle, niin a) sitä harva tekee ja b) miksi sellainen roska on sitten koskaan edes hankittu? Markkinointiosasto kuitenkin pitää radionkuuntelumahdollisuutta mainonnassa mukana edelleen.
Harva kuluttaja ostaa vaikkapa citymaasturinsa takapenkkiläisille dvd-laitteet eikä mitään esitettävää.
Toivottavasti se ei kuulu samaan sarjaan kuin linja-autojen kahviautomaatit, "meillä on sellainen mutta siitä ei saa mitään".
1) otsikon aiheesta
Tänään junien yhteenkytkeminen onnistui hienosti, S59:ssä keikkuivat kaikki osat mukana kuten pitikin, eli Seinäjoelle kaksi runkoa ja siitä eteenpäin vain yksi.
2) otsikon vierestä
Koska noissa hienoissa katossa olevissa näytöissä alkaa olla jotain infoa matkalaisille? Nyt nopeusnäyttö on mitä sattuu ja ainakaan se ei kykene näyttämään kelloa yhtäaikaa. Nämä "tiedot" tarjoillaan vaihtoehtoisina ison ruudun nurkissa ja loppuruutu on musta.
Voisi kuvitella (toivoa) VR:n innokkaiden koodaripoikien saavan niille aikanaan kalliille näytöille hiljalleen jotain katseltavaa, nyt ovat enimmän osan ajasta tyhjän pantteina. Toistakymmentä vuotta on ollut nörttiosastolla aikaa koodata Pendolinoihin olemassa olevan hardwaren sisään jotain sisältöä. Sama tilanne on toki IC-vaunuissa, pitääkö tästä päätellä että talon politiikka on tilata vaan tekniikkaa muttei käyttää sitä? Radioiden kanssa on sama tilanne, penkkeihin asennettujen kuulokepistokkeiden kautta löytyy sähiseviä kanavia joita pitää (ilmeisesti) RDS-aikana käydä käsin sorkkimassa kohdalleen. Joita toki junahenkilöstö käy kun pyytää, kiitos siitä.
Yksikerros-IC-vaunuissa sieltä ei kuulu edes suhinaa vaikka pyytäisi, led-näyttö kertoo vain mitä mykkää kanavaa nyt kuunnellaan.
Saa tietenkin äkkiseltään kuitata tämänkin vinkumisen turhanpäiväiseksi narinaksi, mutta jos nyt joukkoliikenteen kilpailukyvystä yksityisautoiluun nähden tällä forumilla paasataan, niin muistutan vain että yksityisautossa radiokanavat yleensä kuuluvat ja jos jotain näyttölaitteita hankitaan, niin niitä pidetään käyttökunnossa ja myös käytetään. Niillä on siis joku funktio.
Jos junaan pitää ottaa kannettava radio mukaan toimimattomien radiojärjestelmien rinnalle, niin a) sitä harva tekee ja b) miksi sellainen roska on sitten koskaan edes hankittu? Markkinointiosasto kuitenkin pitää radionkuuntelumahdollisuutta mainonnassa mukana edelleen.
Harva kuluttaja ostaa vaikkapa citymaasturinsa takapenkkiläisille dvd-laitteet eikä mitään esitettävää.
Toivottavasti se ei kuulu samaan sarjaan kuin linja-autojen kahviautomaatit, "meillä on sellainen mutta siitä ei saa mitään".