Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Käsittääkseni keskeisin syy Pendolinoliikenteen vaikeuksiin on seikka, jota tarjosin jo eräässä toisessa säikeessä mutta huonolla menestyksellä:JE sanoi:On syytäkin ottaa esiin, miten typerä VR:n Pendolino-politiikka on. Tärkein anti A-pisteen dokumentissa oli silti huomion kiinnittäminen liikenne- ja viestintäministeriön haluttomuuteen huolehtia rataverkosta. Vuosien laiminlyönnit kostautuvat nyt.
Kun kerran Pendolino-päätöstä edellinen ratojen perusparannuskierros oli 1960-luvulla, oli seuraava edessä 1990-luvulla (mutta määrärahojen niukkuuden vuoksi se on venynyt myös 2000-luvun puolelle). 1990-luvun parannuskierroksella rantarata oli ainoa rata, millä parannushanke ehdittiin aloittaa 160 km/h tavoitenopeudella. Muita aloittaessa Pendolinojen tulo oli jo tiedossa. Taisikin vaan käydä niin, että rahaa nopeudennostoon ei ollut, vaan oli tyydyttävä vanhan nopeustason ylläpitoon.PNu sanoi:30 vuoden välein suoritettavasta ratojen perusparannuskierrosta sitten seuraa, että vasta noin 2020 saavutetaan tilanne, jossa kaikki pääradat on ehditty käydä läpi.
Ei tässä siis ole kysymys niinkään rataverkon laiminlyönnistä vaan kalustohankinnan toteuttamisesta liian varhain.
Ja vastaavasti 60-luvun parannuskierros venyi 80-luvulle. 60-luvun tavoitteisiin kuului mm. suurimman sallitun nopeuden nostaminen arvoon 140 km/h, jota oikeasti voitiin hyödyntää vasta 80-luvulla. Siksi ratatöiden pitkän keston ei pitäisi olla yllätys.kuukanko sanoi:Kun kerran Pendolino-päätöstä edellinen ratojen perusparannuskierros oli 1960-luvulla, oli seuraava edessä 1990-luvulla (mutta määrärahojen niukkuuden vuoksi se on venynyt myös 2000-luvun puolelle).
160 km/h olikin vasta tavoitenopeus. Pointti on siinä, ettei Suomessa ollut Pendolinoja tilattaessa lainkaan nopeaan liikenteeseen soveltuvia ratoja vaan arkipäivää oli 140 km/h ja rakenteillakin vasta 160 km/h.kuukanko sanoi:1990-luvun parannuskierroksella rantarata oli ainoa rata, millä parannushanke ehdittiin aloittaa 160 km/h tavoitenopeudella. Muita aloittaessa Pendolinojen tulo oli jo tiedossa.
Onhan nopeuksia nostettu jo useallakin radalla arvoon 160 km/h ja lisää on koko ajan tulossa. Tietysti Pendolinojen nopeustavoitteisiin ei ole ylletty mutta olivatko ne edes realistisia?kuukanko sanoi:Taisikin vaan käydä niin, että rahaa nopeudennostoon ei ollut, vaan oli tyydyttävä vanhan nopeustason ylläpitoon.
Ei, miksi VR:n pitäisi pieniä radanvarsikuntia vaivautua palvelemaan? Sehän tuo tappiota, kannattaa siis ennemmin seisottaa Pendolinoa 10 minuuttia Kiteen ja Onkamon välillä junakohtausta odottamassa kuin pysäyttää se Kiteellä.JE sanoi:Pendolinon tulo itäradalle on nolo julkisuustemppu jolla VR tekee hallaa sekä itselleen, maineelleen että Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien tasapainoiselle aluekehitykselle.
Ehkä siinä se ajatus onkin. Rautateiden henkilöliikennejärjestelmän toimintaedellytykset kuitenkin hukataan peruuttamattomasti, ellei VR pidä ensisijaisena tavoitteenaan koko kansan palvelemista, edes niillä radoilla joita vielä liikennöidään.
Missäs tuolla välillä junakohtaukset onnistuvat? :lol: Vai tarkoitatko, että Pendolino seisoo odottelemassa 10 minuuttia Kiteen tulotolpalla, että tavarajuna menee sivulle, jolloin Pendolino pääsee pöhäyttämään pysähtymättä laiturin ohi?Rbnqss sanoi:Ei, miksi VR:n pitäisi pieniä radanvarsikuntia vaivautua palvelemaan? Sehän tuo tappiota, kannattaa siis ennemmin seisottaa Pendolinoa 10 minuuttia Kiteen ja Onkamon välillä junakohtausta odottamassa kuin pysäyttää se Kiteellä.
Enpä ole uutta palvelua ehtinyt kokeilemaan mutta jotain se odottelee, Hki - Jns taas lasketaan ensin IC2 ohi ja sitten odotellaan neljää muuta vastaantulijaa. Saa nähdä sitten mitä piakkoin alkava uusi aikataulukausi tuo tullessaan, saati sitten tänä vuonna käyttöön otettava oikorata. Oikoradanhan kehutaan leikkaavan matka-aikoja Helsingin ja Joensuun välillä jopa tunnin, saa nähdä siis toteutuuko tämäkään visio vai jääkö pelkäksi johdon haaveeksi.Missäs tuolla välillä junakohtaukset onnistuvat? Vai tarkoitatko, että Pendolino seisoo odottelemassa 10 minuuttia Kiteen tulotolpalla, että tavarajuna menee sivulle, jolloin Pendolino pääsee pöhäyttämään pysähtymättä laiturin ohi?
Pendolino-vuoro S18 Joensuusta Helsinkiin on nopein junavuoro tuolla yhteysvälillä: se taittaa 508 km:n matkan minuutin alle viidessä tunnissa. Sen sijaan "paluuvuoroa" S17 Helsingistä Joensuuhun hidastavat viisi minuuttia IC-junia hitaampi eteneminen Tikkurilan ja Riihimäen välillä, erikoispitkä pysähdys Lappeenrannassa (7 min) sekä IC10:n kohtaaminen Rauhassa ja IC12:n kohtaaminen Puhoksessa. Molemmissa kohtaamisissa Pendolino väistää kohtaavaa liikennettä pysähtyen ja IC-junat ohittavat liikennepaikat pysähtymättä (ainakin teoriassa). Hyvä näin, sillä vasta 5.6.2005 alkaen on IC-kalusto kulkenut rataosalla Joensuu-Kouvola tasaisella syötöllä (tasatahtiaikataululla). Kesken aikataulukauden linja-ajoon tungetulla S17:lla ei pidä IC-junien ajoa turhaan viivyttää!Rbnqss sanoi:Enpä ole uutta palvelua ehtinyt kokeilemaan mutta jotain se odottelee, Hki - Jns taas lasketaan ensin IC2 ohi ja sitten odotellaan neljää muuta vastaantulijaa
VR-Yhtymä Oy:n tiedottajan Ulla-Maija Mansikan mukaan virallinen syy pysähtymättömyyteen Kiteellä on seuraava (HS 3.1.2006, sivu C4): "Kiteeltä tehdään vuosittain noin 37000 junamatkaa, mikä ei valitettavasti riitä täyttämään Pendolinojen pysähtymispaikoille asetettuja kriteerejä."moxu sanoi:Sinänsä on outoa, ettei Pendolinon ja IC:n kohtaamista ole voitu fixata esim.Kiteelle.