Peruuttaminen linjalla

Muistaakseni Kauklahden asema e61:sellä on kanssa sellainen että, joutuu pakittamaan kun tulee siihen. En mene takuuseen nykytilasta, mutta joskus ainakin ollut niin.


Kauklahden asemalla ei nykyisin peruutella ollenkaan, vaan käännytään ympyrässä. Nissinmäen päässä sen sijaan on kaikilla autoilla pakko peruuttaa, ja Vanttilassa uudellakin kääntöpaikalla joutuu ainakin isolla autolla peruuttamaan. Linjalla useimmiten käytetty pikku-/midibussi sen sijaan kääntyy Vanttilassa suoraan, jos taitavasti ajaa.
 
Onko HKL:llä tällaisia huonosti suunniteltuja päättäreitä, joissa täytyy peruuttaa.
Tämä menee pikkasen offtopiciksi, mutta menkööt.

H20: Lauttasaari, riippuu autosta(miten hyvin kääntyy), joskus on peruutettava.
H23: Invalidisäätiö, täytyy joko peruuttaa tai ajaa jalkakäytävän kautta
H24: Seurasaari, täytyy joko peruuttaa tai ajaa jalkakäytävän kautta
H40: Haaga, ei kokemusta.
H41: kannelmäki, jos halua saada auton suoraan pysäkin kohdalle, niin on peruutettava
H42: kannelmäki, ei suoranaisesti tarvitse peruuttaa, mutta pysäkki on pyöreää,
jos meinaa nostamatta ottaa lastenvaunut kyydiin, niin on kaukattava aika reilusti, kävelykadun päältä
 
Nelikymppisen päättärillä kyllä periaatteessa pääsee peruuttamatta, tosin jos lastenvaunuja on tulossa kyytiin, saattaa keskiovi jäädä vähän turhan kauas kanttarista. Eli ei siinä liikaa lääniä ole, mutta monasti autot ovat ajaneet niin eteen kuin pääsee, ja melkein jalkakäytävän reunasta, ei tarvii pakitella.
 
H20: Lauttasaari, riippuu autosta(miten hyvin kääntyy), joskus on peruutettava.
H23: Invalidisäätiö, täytyy joko peruuttaa tai ajaa jalkakäytävän kautta

20:lla kävi kerran autolla 8603 niin, että se mokoma veti linkkujarrun kiinni liikkeessä kääntäessäni tuolla Katajaharjussa. Ja auto tosiaan liikkui eteenpäin. Kävin ulkona tarkastelemassa tilannetta ja hyvin oli linkkujarru saanut pyörät lukkoon hiekkaisella asfaltilla.

Invalidisäätiöllä täytyy tosiaan vähintään roikottaa keulaa jalkakäytävällä melko pitkällä matkalla tai toisinaan nostaa etupyörä hetkeksi jalkakäytävälle. Välillä siellä on myös väärin pysäköityjä autoja, jotka haittaavat toimintaa.

Lisää asian viereen: linjalla 731 ennen läpiajettavaa katuyhteyttä käytiin tekemässä pisto Mikkolaan ja tultiin takaisin. Talvella tuo kääntöympyrä oli joskus aurattu niin pieneksi, ettei auto siinä kerralla kääntynyt.
 
Mikkolasta tuli mieleen, että joskus ainakin siellä on ollut, pelkkä pläntti asvalttia ja nimetty Maarukaksi. Oli siellä kääntöympärän vieressä, ja taisi olla ainakin v54:lla päättärinä.
 
Tämä ei virallisesti liity tähän, mutta Tollinmäen pysäkille pysähtyessä kehä |||:lta päin tullessa aika vaikelta vaikuttaa pysäkille pysähtyminen ja peruutusta siinäkin aina hieman tulee.
 
Pornainen ei nyt virallisesti ole HSL-aluetta, mutta täysin HSL-speksin mukaiset bussit täysin HSL-linjoilla 787/A/K ja 987B käyvät Laukkosken-lenkillä kääntymässä Hinthaarantiellä Isonniityn tienristeyksessä eikä pätkä-VDL:kään taipunut peruuttamatta ympäri :wink:
 
Onko meillä siis HSL-liikennettä HSL-alueen ulkopuolella? Pysäkkejäkin?

Vanhan HKL:n aikaankin tällaista oli jonkin verran, esim. bussi 47 kävi Vantaan puolella liittymässä kääntymässä, mutta pysäkit olivat kaikki Helsingissä, aivan rajan pinnassa tosin. Yölinja 97N puolestaan kävi Länsimäessä ihan oikeastikin, pysäkkeineen ja seutulippuineen päivineen. En tiedä, maksoiko Vantaa HKL:lle siitä jotain korvausta, mutta olettaisin näin.
 
Monet Sipoon alueet linjat jatkuvat HSL-alueen ulkopuolelle mm. Järvenpäähän, Pornaisiin ja Porvooseen. Ainoa, mikä muuttuu, on taksa.
 
Monet Sipoon alueet linjat jatkuvat HSL-alueen ulkopuolelle mm. Järvenpäähän, Pornaisiin ja Porvooseen. Ainoa, mikä muuttuu, on taksa.

Nuo ovat HSL:n ja Uudenmaan Ely-keskuksen yhdessä hankkimaa liikennettä. Yksinkertaistettuna niin, että HSL maksaa oman alueensa liikenteen ja Ely esimerkiksi Pornaisten ja Porvoon alueen liikenteen. Vastaavanlaisia yhteishankintoja on tehty myös Tampereen ja Turun seuduilla.

HSL:llä on kyllä myös sellaista kokonaan HSL:n hankkimaa liikennettä, jossa ajetaan toimialueen ulkopuolelle. Äkkiseltään minulle tulee mieleen linja 245A Vihdin Kattilaan, linjan 964 poikkeama Nurmijärven puolelle Siippoon ja Rannikonmäen välillä, linja 965 Hyrylästä Järvenpäähän ja linja 967 Järvenpäästä Tuusulan Purolan, Nuppulinnan ja Kellokosken kautta Mäntsälän Hyökännummelle. Keski-Uudellamaalla erityisesti Järvenpää ja Tuusula ovat vuosia hankkineet ristiin naapurin alueelle ulottuvaa liikennettä, mitä perua esimerkiksi nuo yllämainitut linjat 965 ja 967 ovat. Vastaavasti Järvenpään hankkima linja 25 ajaa Järvenpäästä Tuusulan puolelle Kellokoskelle.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ovat HSL:n ja Uudenmaan Ely-keskuksen yhdessä hankkimaa liikennettä. Yksinkertaistettuna niin, että HSL maksaa oman alueensa liikenteen ja Ely esimerkiksi Pornaisten ja Porvoon alueen liikenteen. Vastaavanlaisia yhteishankintoja on tehty myös Tampereen ja Turun seuduilla.

Joo, kuulunee siis kategoriaan liikennettä HSL-liikenteen busseilla HSL-alueen ulkopuolella. :D Mutta siihen liittyen: jos suunnitelmat Sipoon linjastosta toteutuvat ja ainoastaan nykyisen 785:n kaltainen arkipäivisin kulkeva linja Helsinkiin jää jäljelle, niin saapa nähdä, mitä Ely tekee...

Mitenkäs muuten 841N, joka ajaa Pornaisten Jokimäkeen asti? Onko se pelkästään HSL:n tilaamaa liikennettä?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta siihen liittyen: jos suunnitelmat Sipoon linjastosta toteutuvat ja ainoastaan nykyisen 785:n kaltainen arkipäivisin kulkeva linja Helsinkiin jää jäljelle, niin saapa nähdä, mitä Ely tekee...

Mikäs suunnitelma tämä on ja milloin tulisi käyttöön? HSL:n sivuilta ei löydy mitään.
 
Mitenkäs muuten 841N, joka ajaa Pornaisten Jokimäkeen asti? Onko se pelkästään HSL:n tilaamaa liikennettä?

Linja 841N kuuluu samaan yhteishankintaan kuin muutkin HSL:n Sipoon linjat. Sinänsä tuon yksittäisen linjan osalta olettaisin, että sen kustannukset jyvittyvät kokonaan HSL:lle, koska tässä tapauksessa HSL ja liikennöitsijä ovat sopineet, että bussi voi kuljettaa matkustajia myös varikkosivulla Nikkilästä Jokimäkeen, koska tuo osuus ajetaan joka tapauksessa eikä siitä koidu ylimääräisiä kustannuksia.
 
Takaisin
Ylös