Pietarin metrohavaintoja

Sportivnajan asemalla on kaksi päällekkäistä asemahallia, joista ylempi on nykyään linjan viisi käytössä, rengaslinjan valmistuttua vaihto tullaan suorittamaan laiturin ylitse, ainakin Wikipediassa on joskus kirjoitettu näin. Ylemmästä hallista näkee alempaan ja muistaakseni alahalli näyttää täysin valmiilta, muutama vuosi sitten siellä oli valotkin päällä.
Sportivnajallahan molemmissa kerroksissa on käytössä toinen raide ja toisella puolella on vain tyhjä kaukalo odottamassa sitä rengaslinjaa. Eli lopputilanteessa todellakin vaihto tapahtuu laiturin ylitse.

Ylipäänsä vaikuttaa, ettei rautateillä ole kovin suurta merkitystä Pietarin joukkoliikenteessä, pl. ilmeisesti kaupungin koilliset alueet. Muutamalla vaihtoasemalla notkumisen perusteella saumattomuudesta on vaikea väittää mitään varmaa, mutta vaikutelmieni mukaan keskustan ulkopuolisilla laitureilla vaihdetaan säännöllisesti junasta niin metroon kuin maanpäällisiinkin joukkoliikennevälineisiin. Pietarin metron ensimmäinen linja yhdisti avautuessaan 1955 Baltian, Vitebskin ja Moskovan rautatieasemat ja muutaman vuoden kuluttua myös Suomen aseman. Ennen Laatokan aseman rakentamista kaikki rautatieasemat sijaitsivat saman linjan varrella, viime vuosikymmenellä kauppakeskustettu Varsovan asema on Baltian aseman läheisyydessä.
Kyllähän lähijunat tuovat pääteasemille suuria massoja. Yhden 10-vaunuisen sähkömoottorijunarungon kapasiteetti on kuitenkin noin 1000 matkustajaa ja seisomalastissa vähän enemmän. Udelnaja on ainakin erittäin tärkeä, ehkä jopa tärkein keskustan ulkopuolinen vaihtoasema metroon/metrosta. Kuptshinossa olen liikkunut melko paljon ja siellä vaihtuu paljon matkustajia, mutta koska asema-alue on niin laaja, on vaikea sanoa, minne valtaosa lähijunasta jäävistä matkustajista jatkaa. Devjatkino on tärkeä ainakin niille lähijunille, jotka kääntyvät siellä. Obuhovossa vaihtokävely on varsin pitkä ja omasta mielestäni vaivalloinen. Leninski Prospektin metro- ja lähijuna-asemat eivät samasta nimestään huolimatta ole kovin lähellä toisiaan.
 
Sportivnajallahan molemmissa kerroksissa on käytössä toinen raide ja toisella puolella on vain tyhjä kaukalo odottamassa sitä rengaslinjaa. Eli lopputilanteessa todellakin vaihto tapahtuu laiturin ylitse.

Olet luonnollisesti oikeassa. Hämäännyin aikoinaan niistä toisista laituritasoja yhdistävistä liukuportaista, siis pitkistä liukuportaista kaukaisemmista, jotka on suljettu kalteriportein ylälaiturilla. Ja tämän väärän johtopäätöksen jälkeen olen käyttänyt asemaa useamman kerran, lueskellut Wikipediaa jne. Todella nolo havaintomoka :frown: , matkustelun kansallisilla erityispiirteillä saattoi myös olla oma osansa väärässä tulkinnassa...


Kyllähän lähijunat tuovat pääteasemille suuria massoja. Yhden 10-vaunuisen sähkömoottorijunarungon kapasiteetti on kuitenkin noin 1000 matkustajaa ja seisomalastissa vähän enemmän.

Pietarin rautatieasemia esittelevän sivun perusteella lähiliikenteessä olisi päivittäin noin 130 000 Pietarista lähtevää matkustajaa ja 347 junaparia. Metrossa on päivittäisiä matkoja 3,43 miljoonaa, joten esikaupunkien junaliikenne vastaa alle 10% kaikista raskaraiteella suoritettavista matkoista. Valitettavasti vasta kauempana keskustasta kyytiin nousevat puuttuvat lasketusta junamatkustajien luvusta, mutta kai tämä vertailu jonkinlaisen suuruusluokan tuottaa.

(En oikein saanut tolkkua tuosta Baltian aseman lähiliikenteen matkustajamäärästä, tarkoitetaanko sekä lähteviä että saapuvia vai pelkästään lähteviä, kuten muilla asemilla. Lisäksi matkustajamäärä oli tuolla asemalla ilmoitettu koko vuodelle, kun muille asemille annettiin päivittäiset luvut. Jos tarkoitettaisiin vain lähteviä, niin junien keskikuormaksi tulisi noin 700, joka verrattuna muilta asemilta lähtevien junien kuormaan vaikutti liian suurelta. Siten käytin päivittäisten lähtevien matkustajien määränä Baltian asemalla lukemaa 34 000. Vertailuun metroliikenteeseen/junaliikenteen merkittävyyteen asialla ei ole merkittävää vaikutusta. Joku venäjää kunnolla taitava voi varmaan oikaista tämän ;) )
 
Pietarin rautatieasemia esittelevän sivun perusteella lähiliikenteessä olisi päivittäin noin 130 000 Pietarista lähtevää matkustajaa ja 347 junaparia. Metrossa on päivittäisiä matkoja 3,43 miljoonaa, joten esikaupunkien junaliikenne vastaa alle 10% kaikista raskaraiteella suoritettavista matkoista. Valitettavasti vasta kauempana keskustasta kyytiin nousevat puuttuvat lasketusta junamatkustajien luvusta, mutta kai tämä vertailu jonkinlaisen suuruusluokan tuottaa.

(En oikein saanut tolkkua tuosta Baltian aseman lähiliikenteen matkustajamäärästä, tarkoitetaanko sekä lähteviä että saapuvia vai pelkästään lähteviä, kuten muilla asemilla. Lisäksi matkustajamäärä oli tuolla asemalla ilmoitettu koko vuodelle, kun muille asemille annettiin päivittäiset luvut. Jos tarkoitettaisiin vain lähteviä, niin junien keskikuormaksi tulisi noin 700, joka verrattuna muilta asemilta lähtevien junien kuormaan vaikutti liian suurelta. Siten käytin päivittäisten lähtevien matkustajien määränä Baltian asemalla lukemaa 34 000. Vertailuun metroliikenteeseen/junaliikenteen merkittävyyteen asialla ei ole merkittävää vaikutusta. Joku venäjää kunnolla taitava voi varmaan oikaista tämän ;) )

Pietarin elektritškoissa on niin tukkoista, että liput on hinnoiteltu siten, ettei kaupungin sisäisiä matkoja tehdä junilla muuten kuin jos on pakko. Lipun hinta lähes tuplaantuu, jos kyytiin nousee jo lähtöasemalta esim. Devajtkinon sijaan. Metrossa taas lippu on samanhintainen määränpäästä riipumatta. Tämän takia Pietarissa on erityisen tyypillistä mennä ensin metrolla Kuptšinoon, Devjatkinoon tai minne lie ja nousta vasta sieltä junan kyytiin. Rahaa säästyy, eikä vaivaa erityisemmin koidu. Vaihtokävelymatkakin jää hieman lyhyemmäksi.

Baltian asema on noista ilmeisesti ainoa, jolta lähteville junille ei ole olemassa myöhempänä asemaa, jolta pääsisi metrosta vaihtamaan. Siksi sieltä lähtevissä junissa ollaan kyydissä jo lähtöasemalta asti, mikä saattaa selittää tuon Baltian aseman korkeita keskikuormia.
 
Baltian asema on noista ilmeisesti ainoa, jolta lähteville junille ei ole olemassa myöhempänä asemaa, jolta pääsisi metrosta vaihtamaan. Siksi sieltä lähtevissä junissa ollaan kyydissä jo lähtöasemalta asti, mikä saattaa selittää tuon Baltian aseman korkeita keskikuormia.

Laatokan asemalta Mgan suuntaan ei myöskään ole mahdollisuutta metrovaihtoon, mutta keskikuorma jää silti 350 matkustajan hujakoille.
 
Pietarin elektritškoissa on niin tukkoista, että liput on hinnoiteltu siten, ettei kaupungin sisäisiä matkoja tehdä junilla muuten kuin jos on pakko. Lipun hinta lähes tuplaantuu, jos kyytiin nousee jo lähtöasemalta esim. Devajtkinon sijaan.
Onko hinnoittelu aivan viime aikoina muuttunut? Olen itse varsin usein mennyt vaikkapa Kuptšinosta Vitebskin asemalle tai päinvastoin eikä lipun hinta ole juuri poikennut metrolipun hinnasta. Pikasähkömoottorijunissa tuota hinnoittelua esiintyy, esimerkiksi Pietarin ja Viipurin välisillä pikasähkömoottorijunilla on muihin juniin verrattuna huomattavan kallista matkustaa Pietarista Udelnajaan.
 
Pietarin elektritškoissa on niin tukkoista, että liput on hinnoiteltu siten, ettei kaupungin sisäisiä matkoja tehdä junilla muuten kuin jos on pakko.
Onhan niissä sekin vika, että vuorovälit ovat pitkiä ja epäsäännöllisiä, tässä esimerkkinä arkipäivän aikataulu Parkalasta Pietariin. Parkala (Pargolovo) on 15 000 asukkaan kylä reilun 10 km päässä Pietarista Viipurin radan varressa; metrolla sinne asti ei pääse. (Punainen teksti отменен tarkoittaa muuten peruutettua, niitä on aika paljon...)
 
Onhan niissä sekin vika, että vuorovälit ovat pitkiä ja epäsäännöllisiä, tässä esimerkkinä arkipäivän aikataulu Parkalasta Pietariin. Parkala (Pargolovo) on 15 000 asukkaan kylä reilun 10 km päässä Pietarista Viipurin radan varressa; metrolla sinne asti ei pääse. (Punainen teksti отменен tarkoittaa muuten peruutettua, niitä on aika paljon...)
Moni noista perutuiksi merkityistä väittää olevansa Pargolovo-Pietari-junia. Sellaisia ei kyllä ole olemassa edes silloin, kun aurinko paistaa ja kalusto toimii. Onkohan tuossa joku virhe?

Liikennöitsijän oma aikatauluhaku: http://www.ppk-piter.ru
 
Takaisin
Ylös