Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Teknisessä mielessä saa, mutta käytännössä pienimmän kaarresäteen määrittää kaluston rakenne: miten jyrkkään kulmaan nivelet taipuvat ja paljonko korin ulottuvuudet poikkeavat kaarteessa raiteen keskilinjasta.Saakos muuten kaarresäteen sitä pienemmäksi, mitä kapeampi raideleveys on? Eli olisiko se etu metrin levyisellä radalla?
Pienimmät raitiovaunujen kaarresäteet ovat 15 metrin luokassa, ja näitä on sekä metrillä että 1435 (1524) millin radoilla.
Istuma- ja seisomapaikkojen suhteesta vielä, että se ei ole millään lailla kiinteä, vaan täysin tilaajan harkitsema tarkoituksenmukaisuusratkaisu. Meillä metro- ja paikallisjunat ovat käytännössä yhtä leveät, mutta toisessa on 4 ja toisessa 5 istuinta rinnan. Tavallisin ratkaisu Euroopan metroissa on kuitenkin pitkittäispenkit, eli 2 istuinta rinnan vaunun poikkisuunnassa. Perusratkaisu on, että mitä pidempään ajassa välineellä matkustetaan, sen suuremmaksi istumapaikkojen osuus asetetaan.
Matalalattiateknologia on tuonut rajoituksia vaunujen kalustettavuuteen sekä busseissa että raitiovaunuissa, kun tavoitellaan täysmatalaa. Rautatiekalustossa täysmatalaa ei edes tavoitella, joten näitä rajoituksia ei ole siellä pohdittu. Sekä busseissa että ratikoissa matalalattiaisuus merkitsi aluksi selvää vaunun hyötyalan vähentymistä. Mutta tekniikka on kehittynyt niin, ettei mataluudella nykyään ole kovin suurta merkitystä. Ratkaisuna ovat rampit ja podesterit eli korotetut istuinrivien aluset.
Suomessa on painotettu muuhun Eurooppaan nähden vahvasti istumapaikkojen korkeata osuuttaa, mitä pidän hieman omituisena. Minulle syntyneen mielikuvan mukaan muualla pidetään tärkeämpänä muita palvelutason tekijöitä niin, ettei istumapaikkatarjonnalla ole niin suurta merkitystä. Tästä ei ole pitävää tilastoaineistoa, mutta tuntumani mukaan muualla panostetaan siihen, että matka-aika ja matkan vaiheet, kuten käveleminen ja odottaminen eivät ole niin rasittavia, että on tärkeätä päästä uupuneena istumaan.
Olisiko yhtenä syynä myös täkäläinen kaksijakoisuus, jonka mukaa hyväksyttävät joukkoliikenteen ratkaisut ovat vain bussit ja raskasraideliikenne. Busseissa seisten matkustaminen on epämukavaa ja tulevaisuudessa mahdollisesti jopa kiellettyä. Raskasraideperiaate puolestaan johtaa vaihtoihin ja matkan rasittavuuteen kokonaisuutena. Toisaalta raskasraide antaa mahdollisuuden käyttää järjestelmän ylikapasiteetti istumapaikkojen osuuden lisäykseen kompensoimaan matkan rasittavuutta.
Hieman huvittavaa on kuitenkin se, että HKL:n mielestä matkustajat haluavat metroon mieluummin 4 ylileveätä istumapaikkaa kuin 5 istuinta. Eli he seisovat mieluummin kuin istuvat normaalin levyisellä joukkoliikenneistuimella. Mitä siis pitäisi tarjota?
Antero