- Liittynyt
 - 24 Syyskuu 2005
 
- Viestit
 - 2,703
 
No nyt näitä voi vapaasti sovitella eri marginaaleilla kun on vähän enemmän läpinäkyvyyttä laskelmissa.:biggrin:
Kiitos tarkennuksista, tällaista faktatietoa on aina hyvä, kun on tarjolla keskustelun tueksi
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No nyt näitä voi vapaasti sovitella eri marginaaleilla kun on vähän enemmän läpinäkyvyyttä laskelmissa.:biggrin:
Tässä tarkennetut ajat (Jyväskylä-Ylivieska: 13 pysähdystä)
Koodi:Jyväskylä-Ylivieska I Ylivieska-Oulu I Nopeus Laskennallinen Aikataulu I Vaihto Pendo I Yhteensä 100km/h 02:57 03:30 I 00:10 01:06 I 04:46 110km/h 02:42 03:20 I 00:10 01:06 I 04:36 120km/h 02:32 03:10 I 00:10 01:06 I 04:26 140km/h 02:14 02:45 I 00:10 01:06 I 04:10
No nyt näitä voi vapaasti sovitella eri marginaaleilla kun on vähän enemmän läpinäkyvyyttä laskelmissa.:biggrin:
Väleillä Jyväskylä-Oulu, Jyväskylä-Savonlinna, Vaasa-Jyväskylä, Jyväskylä-Joensuu, Kuopio-Joensuu, Joensuu-Oulu tulisi olla säännöllistä junaliikennettä.
Ihmettelen, että tämäkin keskustelu kääntyy siihen, miten voitaisiin mahdollisimman hyvin palvella Helsinkiä, tai kuinka tämä hanke voitaisiin saada Helsinkiä hyödyttäväksi.
No ei! Mänttä kuuluu Pirkanmaahan ja suuntautuu enemmän Tampereelle kuin Jyväskylään. Järkevämpi olisi palauttaa ainakin ensiksi Mänttä–Tampere-junat, esimerkiksi vetoketjuperiaatteella yhdistämällä Haapamäeltä tulevien junien kanssa Vilppulassa Tampereen suuntaan.Jos nyt lisää visioidaan, niin Jyväskylän ja Oulun välinen junahan voisi aloittaa jo Mäntästä? Mänttä on radan päässä ja vaikea palveltava junalla sen takia.
Otanpa esille myös yhden toisen radan. Onko Joensuun ja Kuopion välille suunniteltu mitään junatarjontaa? Matkustustarvetta on ja bussejakin kulkee aika kivasti nykyään. Juna nopeuttaisi matkaa selvästi ja palvelisi Joensuu, Outokumpu, Kaavi, Juankoski, Siilinjärvi, Kuopio.
RHK:n Rataverkon kuvauksen 1.6.2008 mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus Äänekosken ja Haapajärven välillä on 60 km/h.
Rataosa on kuulemma tarkoitus parantaa puukuljetusten tarpeisiin.
Mitäs jos parannettaisiin myös matkustajakuljetusten tarpeisiin? Esimerkiksi nopeudelle 140 km/h. Matka Oulun ja Jyväskylän välillä kestäisi kuuden tunnin sijasta enintään neljä tuntia. Matka-ajan lyhenemisen vaikutus matkustajamääriin tunnetaan vaikkapa Kerava-Lahti-oikoradalta.
Joukkoliikennefoorumia lueskelemalla saa vaikutelman, että Suomessa joukkoliikenne tapahtuu enimmäkseen Helsingin rajojen sisällä (plus YTV-alueella)
Tämä tosin vähentäisi yhteyksiä Tampereen kautta PK-seudulle, mutta on korvattavissa muun liikenteen lisäämisenä Tampereenkautta, kun Oulun liikennettä ei enää tarvitse sitä kautta viedä.
Se heikentäisi myös yhteyksiä Tampereelta (ja Turusta) Ouluun eli kahden suuren kasvukeskuksen välisiä yhteyksiä.
Se heikentäisi myös yhteyksiä Tampereelta (ja Turusta) Ouluun eli kahden suuren kasvukeskuksen välisiä yhteyksiä. Kaikki liikennöintitarve ei Suomessa ole Helsingin ja muiden kaupunkien välistä.
Jyväskylän ja Oulun välillä lienee kyllä liikennöintitarvetta, mutta tuskin lähellekään yhtä paljon kuin Tampereen ja Oulun välillä.
Pitäisin parempana nostaa nykyisen pääradan nopeutta suurnopeusluokkaan.
Siitä hyötyisi huomattavasti suurempi osa Suomea. Varsinkin kun muistetaan että nelostiekorridori Keski-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan rajamaastossa on huomattavan niukkaa asutukseltaan verrattuna radanvarren seutuihin Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Miten käy Suomen "uuden Nokian"? Yritys epäilee hallituksen lupauksia
Pääministeri Alexander Stubbin (kok) ja valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd) lupaukset eivät riitä jätti-investointia suunnittelevalle Metsä Fibrelle.
1,1 miljardin arvoista biotuotetehdasta suunnitteleva Metsä Fibre vaatii päättäjiltä konkretiaa Äänekosken seudun infran kohentamiseksi. Hallituksella on enää puolisen vuotta aikaa päättää kiireellisimpien hankkeiden rakentamisesta.
– Edellysten pitää olla kunnossa maaliskuussa, kun osakkaat ryhtyvät muodostamaan mielipidettään investoinnista, Metsä Fibren toimitusjohtaja Ilkka Hämälä linjaa.
Biotuotetehdas olisi kaikkien aikojen suurin metsäinvestointi Suomessa. Siitä on puhuttu jopa "Suomen uutena Nokiana".
Viimeviikkoisessa budjetissa liikenneministeriöltä ei herunut senttiäkään Keski-Suomen infrahankkeisiin – kuten nelostiehen Jyväskylän pohjoispuolelle. Valtiovarainministeri Rinne ja pääministeri Stubb vakuuttivat, että rahaa löytyy heti, jos Metsä Fibre tekee investointipäätöksensä.
Hämälä antaa ymmärtää, että marssijärjestys on väärä. Johtavien ministereiden lupaukset eivät siis riitä.
– Meidän kannaltamme kriittisimpien hankkeiden pitää olla budjetissa tavalla tai toisella kirjattuna viimeistään maaliskuussa. Jos riittävää varmuutta ei ole, on se päätöksenteon kannalta huono juttu.
Yli 2500 uutta
työpaikkaa
Kiireellisimpinä asioina Metsä Fibressä pidetään kahden Äänekosken alueella sijaitsevan nelostien risteyksen uudistamista ja Jyväskylä–Äänekoski-rautatien sähköistämistä. Uudenaikaisen tehtaan on määrä käynnistyä vuonna 2017, joten tiehankkeiden rakentamisella on pian kiire.
– Asiat pitää viedä budjettiin ajoissa siksikin, että rahat eivät lähde heti palamaan, Hämälä huomauttaa.
– Olemme tuoneet tarpeemme ja faktat tietoon, ja käymme hyvää vuoropuhelua päättäjien kanssa. Minulla on vankka usko siihen, että johtavat poliitikot pitävät asiaamme tärkeänä.
Jos huipputehokas biotuotetehdas toteutuu, puu- ja kemikaaliliikenne kasvaa 2,5-kertaiseksi. Suomen vientiin tehdas toisi arviolta puolen miljardin vuosittaisen lisäyksen.
Tuotannon käynnistyttyä koko arvoketjussa metsästä satamiin työllistyisi yli 2500 ihmistä. Rakennusajan vaikutus on arvion mukaan yli 6000 henkilötyövuotta.
Terho Vuorinen, Äänekoski