RHK:n Rataverkon kuvauksen 1.6.2008 mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus Äänekosken ja Haapajärven välillä on 60 km/h.
Tuo Äänekoski - Haapajärvi kuuluu ainakin tavaraliikenteessä luokkaan T4, joka sallii 20t aksepainon 40 km/h nopeudella. Tämä tarkoittaisi, että hyvin kevyellä kalustolla voidaan päästä tuohon 60 km/h nopeuteen. Käytännössä en oikeastaan jaksa usko ainakaan tältä istumalla tälläisellä päästävän kilpailukykyiseen matka-aikaan muihin liikennevälineisiin tai edes olemassa oleviin juniin nähden.
Rataosa on kuulemma tarkoitus parantaa puukuljetusten tarpeisiin.
Kyllä. Rataa parannetaan vuosina 2011-2015 tosin kierrätysmateriaalein. Tällä korjauksella tuskin rata-luokitusta vielä nostetaan.
Mitäs jos parannettaisiin myös matkustajakuljetusten tarpeisiin? Esimerkiksi nopeudelle 140 km/h. Matka Oulun ja Jyväskylän välillä kestäisi kuuden tunnin sijasta enintään neljä tuntia. Matka-ajan lyhenemisen vaikutus matkustajamääriin tunnetaan vaikkapa Kerava-Lahti-oikoradalta.
Kuten sanoin. En usko tuolle radalle sinänsä saatavan sellaista tason-nostoa, että matkustajaliikennettä tullaan laajemmassa mitassa harjoittamaan. Lähinnä skenaario siitä, että jos (kun) henkilökuljetus maassa vapautuu myös raiteilla, niin joku yksityinen voi tuota operoida kiskobussi tyyppisellä kalustolla. Tällöin lähinnä kyseeseen tulisi kuitenkin tuon radanvarren taajamien tarpeet. En jaksa uskoa, että tuolla tavalla Oulu-Jyväskylä -yhteydestä tulee nykyistä nopeampi.
Tämä ideä oli jo esillä, mutta jalostan sitä hieman ihan siitäkin huolimatta, että joku jo sanoi sen edesauttavan Helsinkiä tai PK-seutua. Itse pidän ainoana edes jossain mielessä perusteltuna ja realistisena vaihtoehtona sitä, että nykyistä (Lahden)oikorataa jatketaan pohjoiseen, Jyväskylään. Tämän jälkeen suurnopeusrataa jatketaan nykyisen radan uralla (sikäli kuin mahdollista) äänekosken kautta Haapajärvelle, josta suoraan Ouluun.
Tällöin radan tulisi olla Ranskan TGVn kaltainen -huokea matkustaa, mutta nopea liikennöidä. Tällöin suomen TGV, tai täkäläisittäin SNJ (Suurnopeusjuna), Lähtisi Helsingistä Lahden, Jyväskylän ja Haapajärven kautta Ouluun. Nopeus mitotettaisiin nopeudelle 320-350 km/h joitakin asemien lähellä olevia pätkiä lukuunottamatta jolloin ollaan "vanhalla" radalla. Radan tulisi olla kauttaaltaan 2-raiteinen, kuten (Lahden)oikorata nyt on.
Tämä tosin vähentäisi yhteyksiä Tampereen kautta PK-seudulle, mutta on korvattavissa muun liikenteen lisäämisenä Tampereenkautta, kun Oulun liikennettä ei enää tarvitse sitä kautta viedä.
Joukkoliikennefoorumia lueskelemalla saa vaikutelman, että Suomessa joukkoliikenne tapahtuu enimmäkseen Helsingin rajojen sisällä (plus YTV-alueella)
Sikäli kun katsotaan junaliikennettä, niin tuo vastaa aika hyvin tilannetta. Junamatkoista 80% on PK-seudun lähiliikennettä (toki se menee pidemmällekkin kuin YTV-alue) ja 20% on kaukoliikennettä.