PL:n varikot

Yksi syy on se että kilpailutus olisi tasapuolisempi ja varikoitten nykyinen sijainti ei olisi liian suuri kilpailuetu.

Vaikuttaako se muka? Eikö hyöty vain siirry liikennöitsijöiltä, joilla on varikko monen linjan varrella sellaisislle, joilla on varikko lähellä päätepysäkkejä, eli lähellä terminaaleja?
 
Hieman offtopic, mut onko kellään tietoa millainen tilanne on Nysse- ja Föli-alueilla? suositaanko siellä edelleen kuljettajanvaihtoja matkan varrella asiakkaiden nähden, vai ollaanko sielläkin jo siirretty vaihdot suurimmaksi osaksi päättäreille? hyvänä puolena siinä voi olla ehkä se ettei asiakkaan tarvitse pelätä että mukava kuljettaja yhtäkkiä poistuisi autosta, ja tilalle tulisi mätämuna, joka ei tervehdi tai vastaa asiakkaan kysymyksiin jne. Ja asiakas joutuisi kumminkin jatkamaan matkaansa sen mätämunan kyydissä että pääsisi perille... :lol:
 
Vaikuttaako se muka? Eikö hyöty vain siirry liikennöitsijöiltä, joilla on varikko monen linjan varrella sellaisislle, joilla on varikko lähellä päätepysäkkejä, eli lähellä terminaaleja?

Kyllä tätä käytettiin argumenttina esim. eräässä 562:n kilpailutuksessa kun kesken linjan tapahtuvat kuljettajanvaihdot kiellettiin. Silloin Nobinalla olisi ollut Hakunilan varikolta kuljettajanvaihto mahdollisuus kahden minuutin siirtymällä.
 
Kyllä tätä käytettiin argumenttina esim. eräässä 562:n kilpailutuksessa kun kesken linjan tapahtuvat kuljettajanvaihdot kiellettiin. Silloin Nobinalla olisi ollut Hakunilan varikolta kuljettajanvaihto mahdollisuus kahden minuutin siirtymällä.

Mutta eikö tuo ollut tapauskohtaisesti totta vain sille kilpailutukselle. Vastaavasti, jos kiellettäisiin päätepysäkillä kuljettajanvaihto (tai linjojen häntäneljänneksillä, kun muuten vaihto siirtyisi vain pysäkin), niin se vähentäisi linjan päätepysäkkien lähellä olevien varikoiden liikennöitsijöiden etulyöntiasemaa, mutta sellainen sääntö ei yleisesti vähentäisi varikoiden sijainnin vaikutusta kilpailutuksiin.
 
Mutta eikö tuo ollut tapauskohtaisesti totta vain sille kilpailutukselle. Vastaavasti, jos kiellettäisiin päätepysäkillä kuljettajanvaihto (tai linjojen häntäneljänneksillä, kun muuten vaihto siirtyisi vain pysäkin), niin se vähentäisi linjan päätepysäkkien lähellä olevien varikoiden liikennöitsijöiden etulyöntiasemaa, mutta sellainen sääntö ei yleisesti vähentäisi varikoiden sijainnin vaikutusta kilpailutuksiin.

Sen verran vielä tästä aiheesta että tätä on käytetty yhtenä perusteluna tälle uudelle säännölle kuten myös sitä että matka-aikaan tulisi mahdollisimman vähän häiriötekijöitä. Liikennöitsijöillä on kesken linjan ollut myös sellaisia vaihtopysäkkejä jotka ovat häirinneet myös muitten linjojen toimintaa. Jokatapauksessa hyvä ja kannatettava uudistus.
 
Sen verran vielä tästä aiheesta että tätä on käytetty yhtenä perusteluna tälle uudelle säännölle kuten myös sitä että matka-aikaan tulisi mahdollisimman vähän häiriötekijöitä. Liikennöitsijöillä on kesken linjan ollut myös sellaisia vaihtopysäkkejä jotka ovat häirinneet myös muitten linjojen toimintaa. Jokatapauksessa hyvä ja kannatettava uudistus.

Esimerkiksi Mäkelänkadulla Koskelantien risteyksessä (pysäkki kaupunkiin päin) on parhaimmillaan ollut 3 vaihtoautoa ja useampi bussi pysäkillä tai jonossa sille. Pahimmillaan on risteys tukkeutunut.
 
Hieman offtopic, mut onko kellään tietoa millainen tilanne on Nysse- ja Föli-alueilla? suositaanko siellä edelleen kuljettajanvaihtoja matkan varrella asiakkaiden nähden, vai ollaanko sielläkin jo siirretty vaihdot suurimmaksi osaksi päättäreille? hyvänä puolena siinä voi olla ehkä se ettei asiakkaan tarvitse pelätä että mukava kuljettaja yhtäkkiä poistuisi autosta, ja tilalle tulisi mätämuna, joka ei tervehdi tai vastaa asiakkaan kysymyksiin jne. Ja asiakas joutuisi kumminkin jatkamaan matkaansa sen mätämunan kyydissä että pääsisi perille... :lol:

Föliliikenteessä LS:n osakkaat ajattaa taukokierroksia, joissa vaihto on aina Linja-autoasemalla tai Kauppatorilla. Eipä se kuljettajan vaihto vie 15 sekuntiakaan, kun taukokierroksilla taukokierrosta ajava kuljettaja ei kirjaudu rahastuslaitteeseen, vaan ajaa vuoron varsinaisen kuljettajan tunnuksilla.
 
Takaisin
Ylös