Poikittaisliikenteen lisäykset, syksy 2007

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,188
Miska sanoi:
HKL:n suunnitelmissa on lisätä liikennettä ensi syksynä useille poikittaislinjoille. Näiden lisäysten kohteita kannattaisi ehkä vielä miettiä. Lisäyksiä kun on suunniteltu Itäväylän linjoille 58(B) ja 59, joiden kuormitusta uusi Kalasataman metroasema on keventänyt sekä linjalle 79, jonka vuoroväli jo nyt on erittäin tiheä.

Todellakin kannattaisi miettiä. HKL:n omien arvioiden mukaan raitiolinjan 9 yksi rooli on nimenomaan vähentää lyhytmatkaista poikittaisliikennettä linjoilla 58(B) ja 59. Ja 9 on tulossa syksyllä 2008. Vai olisivatko lisäykset todellakin luonteeltaan vain tilapäisiä? Sitä on vaikea uskoa.

Linjalla 79 tilanne näköjään muistuttaa jossain määrin jokerin tilannetta; olisi tarvetta Viiralle tuon nykyisen metroliitynnän sijaan. Mutta tuskin meillä uskallettaisiin metroliitynnästä luopua vaihdottoman (raitio)yhteyden sijaan - sehän vähentäisi metron matkustajamääriä.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Tulipa muuten vielä mieleen, että missä yhteydessä tuosta liikenteen lisäyksestä em. linjoille on puhuttu? Nythän jlk otti tammikuussa kantaa siihen, että rahoja käytetään poikittaisliikenteeseen linjojen 8 ja 52V kohdalla. Olisikohan tämä 8+52V päivitetty versio aikaisemmista suunnitelmista?
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Olisikohan tämä 8+52V päivitetty versio aikaisemmista suunnitelmista?
8+52V -lisäykset ovat alkuperäisen budjetin lisäksi tulleita lisäyksiä. Alkuperäiset poikittaisliikenteen lisäykset on päätetty siis tämän vuoden budjetin hyväksymisen yhteydessä.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Entä kuinka kannattavaa olisi aloittaa sunnuntailiikenne linjalla 58? Minä pitäisin hyvin tervetulleena lisänä, että Itäkeskuksen ja Pasilan sekä Munkkiniemen ja Pasilan väleille saataisiin sunnuntaisinkin nopea suora yhteys. Kuitenkin Itäkeskus ja Pasila ovat kaksi suurta joukkoliikenteen solmukohtaa, joiden välille olisi sunnuntaisinkin kysyntää. Vuoroväli voisi olla saman verran kuin lauantaisin.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Minunkin mielestäni poikittaislinjojen liikennöintiajan laajentaminen ja vuorovälien tihentäminen ruuhkan ulkopuolella olisi ihan perusteltua, kun kerran rahaa halutaan käyttää nimenomaan huonoksi sanottujen poikittaisyhteyksien parantamiseen. Ruuhkassa näillä lisäyksiä saavilla linjoilla on jo ihan hyvät vuorovälit, joten ruuhkaan lisävuoroja kaipaa vain 79 kapasiteettiongelmiensa takia.

Itse asiassa missään ei kyllä ole julkisuudessa kerrottu, mihin kellonaikoihin HKL laittaa lisää lähtöjä 58:lle, 59:lle, 78:lle ja 79:lle. Onko kellään täällä tietoa?
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

ruuhkaan lisävuoroja kaipaa vain 79 kapasiteettiongelmiensa takia.
Parempi olisi että 79:lle laitetaan telejä ruuhkavuoroihin, silloin ei tarvitse vuoroja lisätä ja kyytiin mahtuisi varmasti.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Parempi olisi että 79:lle laitetaan telejä ruuhkavuoroihin, silloin ei tarvitse vuoroja lisätä ja kyytiin mahtuisi varmasti.
Niin olisi, mutta HKL:n mukaan linjan 79 matkustajamäärät eivät edellytä telejä (kumma kyllä, että edellyttävät sitten 6 min vuorovälejä). Lisäksi HKL:n mielestä telien laittaminen vain osaan vuoroista ei toimi, koska silloin kun osa 79:n vuoroista ajettiin nivelillä, ketjuuntui liikenne HKL:n mukaan helpommin.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Lisäksi HKL:n mielestä telien laittaminen vain osaan vuoroista ei toimi, koska silloin kun osa 79:n vuoroista ajettiin nivelillä, ketjuuntui liikenne HKL:n mukaan helpommin.

Tulihan tuota joskus nähtyä sitäkin aikoinaan, että kolme 79:ää ajaa ihan peräkkäin, ja että yksi niistä kolmesta on nivel. Kahta muuta en muista. Kaksi niistä oli ihan tupaten täynnä (toinen oli nivel) ja yksi puolityhjillään.

En uskoisi, että nykyisten vuorojen korvaaminen teleillä auttaisi kauheasti. Ei ne telit kuitenkaan niin hirvittävän paljon enemmän ihmisiä niele. Kyse käsittääkseni kuitenkin on pääosin Viikin Norssista. Kyllä ne oppilaat yhden telin täyttää siinä missä lyhyemmänkin bussin.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

En uskoisi, että nykyisten vuorojen korvaaminen teleillä auttaisi kauheasti. Ei ne telit kuitenkaan niin hirvittävän paljon enemmän ihmisiä niele. Kyse käsittääkseni kuitenkin on pääosin Viikin Norssista. Kyllä ne oppilaat yhden telin täyttää siinä missä lyhyemmänkin bussin.

Kyllä 35+35-paikkaisen 2-akselisen auton ja 55+55-paikkaisen teliauton välillä minun mielestäni on aika merkittävä ero. Toki isompiakin 2-akselisia autoja on, mutta juuri h79:llä niillä kaiketi ajetaan kohtalaisen vähän.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Vähän vaikuttaa siltä, että 79:ä vaivaa "ratikkasyndrooma" eli siellä nyt suunnittelija arvostaa vuorovälejä niin paljon, ettei halua kasvattaa yksikkökokoa. Ei kovin taloudellista toimintaa. Tietenkin liityntälinjalla, jota ei tahdisteta metron vuoroväleihin, täytyy olla tiheä vuoroväli, jotta vaihtoaika pysyy kohtuullisena, mutta toki olisi syytä nyt miettiä rahankäyttöäkin. Eli olisikohan kuitenkin fiksumpaa, että olisi metroon tahdistettu vuoroväli (8 min?) eikä tahdistamaton 6 min "pikku"busseilla.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Tietenkin liityntälinjalla, jota ei tahdisteta metron vuoroväleihin, täytyy olla tiheä vuoroväli, jotta vaihtoaika pysyy kohtuullisena, mutta toki olisi syytä nyt miettiä rahankäyttöäkin. Eli olisikohan kuitenkin fiksumpaa, että olisi metroon tahdistettu vuoroväli (8 min?) eikä tahdistamaton 6 min "pikku"busseilla.

Enpä nyt tiedä. Saataisiinko tuota linjaa pysymään niin hyvin aikataulussaan, että se tahdistus pysyisi vielä reitin päässä Siilitien metroasemallakin? Tieliikenteessä on kuitenkin niin paljon epävarmuuksia, että bussien kohdalla vuorovälin tihentäminen on minusta parempi vaihtoehto. Jos siis etuuksia ja välipisteaikoja ei aiota 79:llä toteuttaa. Onhan se tiheä vuoroväli mukavakin, ei tarvitse miettiä aikatauluja edes talvipakkasilla, menee odottamaan vain. Siksipä epäilen, että 79+metro tulee jatkossakin olemaan suosittu tapa mennä keskustaan 68X:stä huolimatta.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Itse asiassa missään ei kyllä ole julkisuudessa kerrottu, mihin kellonaikoihin HKL laittaa lisää lähtöjä 58:lle, 59:lle, 78:lle ja 79:lle. Onko kellään täällä tietoa?

Ainakin 54:lle, 78:lle ja 79:lle lisätään tarjontaa ruuhkaan lisäämällä yksi ruuhkavuoro. Sen lisäksi 78:lla pidennetään liikennöintiaikaa n. 23 asti ja 78:n ja 79:n sunnuntailiikenne tihenee (molemmille tulee yksi auto lisää sunnuntailiikenteeseen).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Onkohan näille linjoille 54,78 ja 79 yhtään lisätty ajoaikaa?
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Ainakin 54:lle, 78:lle ja 79:lle lisätään tarjontaa ruuhkaan lisäämällä yksi ruuhkavuoro. Sen lisäksi 78:lla pidennetään liikennöintiaikaa n. 23 asti.

Nyt pitää paljastaa tietämättömyyteni, mutta kuinka paljon yhden ruuhkavuoron lisäys vaikuttaa näillä linjoilla lähtöihin aamu- ja iltaruuhkassa? Paljonko niitä vuoroja nykyään on?
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Nyt pitää paljastaa tietämättömyyteni, mutta kuinka paljon yhden ruuhkavuoron lisäys vaikuttaa näillä linjoilla lähtöihin aamu- ja iltaruuhkassa? Paljonko niitä vuoroja nykyään on?

Nykyisten vuorojen määrän näkee sivulta http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/automaarat.html

Katsomalla nykyisen vuorovälin aikatauluista voi siis laskea nykyisen kierrosajan ja yhden lisävuoron vaikutuksen vuoroväliin. Jos kierrosaikoja ei löysätä, niin 54:llä ja 79:llä vuoroväli lyhenee n. puoli minuuttia ja 78:lla n. puolitoista minuuttia.
 
Takaisin
Ylös