Poikittaislinja Itäkeskuksesta Tikkurilaan

Tikkurilasta Itäkeskukseen pitäisi olla suora linja - yhdistettäisiin 62 ja 97 yhdeksi seutulinjaksi, kokonaismatka-aika n. 40 minuuttia.
Toinen vaihtoehto olisi 562A: Tikkurila-(Nykyinen reitti)-Kuussillantie-Somerikkotie-Maratontunneli-Linnoittajantie-(94 reitti)-Itäkeskus-(98 reitti)-(90B reitti). Korvaisi luonnollisesti linjat 90B, 94 ja 98 sekä loisi uuden yhteyden Jakomäestä ja Tikkurilasta Itäkeskukseen. Maratontunnelin rakentaminen aloitetaan aikaisintaan jo tänä vuonna, en löytänyt tietoa päätöksistä. Se on suora väylä Kontulankaarelta Jakomäkeen Helsingin puolella. Jos joku tietää tunnelista enemmän niin hyvä.
Ihan hyvä, tuo on tärkeä puuttuva väli. Mutta miksei se voi ajaa vaan suoraan Kehä I - Lahdentie - Kehä III? Tai jos halutaan kierrellä niin melkein mieluummin koukattaisiin jostain Pohjois-Helsingin kautta, sieltäkin on Itäkeskukseen että Tikkurilaan huonot yhteydet.
 
Oho, onko tuollainen ollut olemassa? Vähän kiertelevältähän se kuulostaa, mutta kuitenkin 62:n jatkoa nopeammalta. Ja ihan seutumme hengen vastaisesti kolme (!) kuntarajan ylitystä :) Paljonko vuoroja tuolloin oli?
Kovin nihkeästi kyseinen linja kulki. Toinen erikoisuus tuolloin oli linja 521 Herttoniemi - Viikintie - Pihlajamäen läpi - Pukinmäki - Karhusuontie - Tapaninvainiontie - Suutarilantie - Kehä III - Lentoasema. Kyseinen linja kulki vielä harvemmin kuin linja 517, Herttoniemestä 06.15 ja 07.10, Lentoasemalta 15.35. Linjan 517 1988 - 1989 aikataulu liittenä. 1989-1990 linja 517:n päätepysäkki oli Mellunmäessä. Linjaa 521 liikennöitiin vuoteen 1993 asti.
 

Liitetiedostot

  • skannaa0002.jpg
    skannaa0002.jpg
    92.5 KB · Lukukerrat: 639
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tässä ole paljon historiallisia taustoja kuntarajojen muodossa. Onhan nytkin Vantaan sisäiseksi luokiteltu 87 Mellunmäki - Leppäkorpi, mutta tosiaan Tikkurilasta ei ole bussiyhteyttä Itäkeskukseen eikä edes Malmille, vaikka sinne juna kulkeekin:cool:
 
mutta tosiaan Tikkurilasta ei ole bussiyhteyttä Itäkeskukseen eikä edes Malmille, vaikka sinne juna kulkeekin:cool:
Menisi nyt edes 519:n pysäkille Tammistoon: Asema-Kielotie-Tikkuritie-Kehä III-Tuusulanväylä. Pysäkki Valimontiellä, jolloin bussin tarvitsisi tavallaan vain kääntyä takaisinpäin Tuusulanväylälle suorinta tietä. Koko linjakierros takaisin asemalle kestäisi noin 25 minuuttia, joten linjaa voisi liikennöidä yhdellä bussilla 30 minuutin välein, tahdistettuna 519:n kanssa.

Nykyään jos haluaa Tikkurilasta 519:iin ja jostain syystä juna onkin myöhässä tai seuraava Malmilla pysähtyvä vuoro saapuu 20 minuutin päästä, niin busseilla ei pääse vaikka 519 lähtisi vasta 5 minuutin päästä Lentoasemalta.
 
Totuus nyt kuitenkin on että Itäkeskuksesta Tikkurilaan on suhteellisen hyvät yhteydet jo tälläkin hetkellä, voi valita h54 tai 519 Malmin asemalle josta I tai K-junilla Tikkurilaan, tai sitten jokerilla Oulunkylän asemalle josta samoilla junilla Tiksiin, kaikissa vaihtoehdoissa matka-aika on 25-35min riippuen kuinka kauan junaa joutuu odottamaan. Joku ehdotti suoraa linjaa Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila, tuohan ei palvelisi Itäkeskuksen ja Tikkurilan välillä mitään muita alueita joten en kannata. Tikkurila on VANTAAN aluekeskus joten miksi sinne ylipäänsä pitäisi olla suora bussiyhteys ITÄKESKUKSESTA? Minusta ei ole liikaa vaadittu vaihtaa Malmilla bussista junaan jolla on muutaman minuutin matka Tiksiin, mieluummin parantaisin tätä vaihtoyhteyttä synkkaamalla linjan 519 aikataulun paremmin I tai K-junan kanssa yhteensopivaksi mutta tässä ongelmana taitaa olla linjan 519 vaikeus pysyä aikataulussa.
 
Tikkurila on VANTAAN aluekeskus joten miksi sinne ylipäänsä pitäisi olla suora bussiyhteys ITÄKESKUKSESTA?
Tarkoitatko, etteivät vantaalaisten rahat kelpaa Itäkeskuksen kauppiaille?

Onhan se nyt vähän kumma, että on kaksi noinkin suurta keskusta 15 km toisistaan ja suora yhteys puuttuu. Kuntarajalla ei tässä pitäisi olla mitään merkitystä, vaikka perinteisesti seudullamme onkin.
 
Tarkoitatko, etteivät vantaalaisten rahat kelpaa Itäkeskuksen kauppiaille?

Onhan se nyt vähän kumma, että on kaksi noinkin suurta keskusta 15 km toisistaan ja suora yhteys puuttuu. Kuntarajalla ei tässä pitäisi olla mitään merkitystä, vaikka perinteisesti seudullamme onkin.

Varmasti kelpaavat mutta miksi lähteä Itäkeskukseen ja maksaa tuplasti kalliimpi seutulippu kun Jumbo on yhtä lähellä ja siellä on yhtä hyvät kaupalliset palvelut kuin Itäkeskuksessa. Jos kysymys on vain siitä että halutaan houkutella Vantaalaisia ostosmatkalle Itäkeskukseen niin perustakoon Itäkeskuksen kauppakeskus ilmaisen bussikuljetuksen Tikkurilaan samaan tapaan kuin IKEA toimii, Ikea tarjoaa joka päivä ilmaisen bussikuljetuksen Vantaan tavarataloon Itäkeskuksesta ja Hakaniemestä.
 
Itse en asiaa ihmetellyt kauppakeskusten takia vaan tärkeimpien matkustajien eli töissä kulkevien ihmisten matkan helpottamista. Aika paljon käydään töissä puolin jos toisinkin, sen olen huomannut mm. V87 linjalla että Mellunmäestä kuljetaan aika kauaskin Vantaan puolelle töihin ja muutenkin. Aika paljon muuten porukkaa kulkee Itäkeskuksesta Jumbolle, vaikka oma kauppakeskus aika tasokas onkin:cool:
 
Itse en asiaa ihmetellyt kauppakeskusten takia vaan tärkeimpien matkustajien eli töissä kulkevien ihmisten matkan helpottamista. Aika paljon käydään töissä puolin jos toisinkin, sen olen huomannut mm. V87 linjalla että Mellunmäestä kuljetaan aika kauaskin Vantaan puolelle töihin ja muutenkin. Aika paljon muuten porukkaa kulkee Itäkeskuksesta Jumbolle, vaikka oma kauppakeskus aika tasokas onkin:cool:
Näimpä, Itäkeskus ei ole pelkkä kauppakeskus vaan sinne päättyy useita bussilinjoja ja metrollakin sinne pääsee. Nyt voidaan siis puhua vaikka Roihuvuoressa asuvasta, joka lähtee 82:lla Itäkeskukseen.
 
Joku ehdotti suoraa linjaa Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila, tuohan ei palvelisi Itäkeskuksen ja Tikkurilan välillä mitään muita alueita joten en kannata. Tikkurila on VANTAAN aluekeskus joten miksi sinne ylipäänsä pitäisi olla suora bussiyhteys ITÄKESKUKSESTA?
Vaikka siksi että se on vaihtopaikka juniin ml. kaukojunat ja Vantaan sisäisiin linjoihin jotka tuppaavat päättymään sinne.

Ymmärrän mitä tarkoitat noilla välipysäkeillä, en vaan ole varma siitä että oletko oikeassa. Siis en tiedä. Se että onko jokin linja kannattava riippuu matkustajamääristä, ei pysäkkien määristä. Yhden bussilinjan, semminkin kun se on ajallisesti aika lyhyt, vaatima matkustajamäärä ei ole mitenkään valtava. Tuollaiselle vähäpysäkkiselle palvelulle voisi olla kysyntää, ja se saattaisi toimia jopa lentokenttäyhteyden osana.
 
Yksi vaihtoehto olisi muuttaa linjan 520 reittiä näin, Itäkeskus-Vanhanlinnantie-Kehä I-Lahdenväylä- Kehä III-Kielotie-Ratatie-Tikkurilan asema-Unikkotie-Talvikkitie-Tikkurilantie-Manttaalitie-nykyistä reittiä Lentokentälle. Linjaa voisi ajaa aluksi arkisin ruuhka-aikaan kuten nykyisinkin ja jos matkustajia riittää niin sitten liikennöintiä voisi laajentaa. Ensin pitäisi varmaankin selvittää matkustajakyselyllä olisiko tällaiselle yhteydelle ylipäänsä kysyntää.
 
Olen miettinyt monesti, että h94 voisi ajaa Itäkeskuksesta - Jakomäkeen.
Tietenkin sielä on tietä kavenettu, mutta eiköhän sen saisi nopeasti levenettyä.

Olisiko tuossa mitään ideaa?
 
Olen miettinyt monesti, että h94 voisi ajaa Itäkeskuksesta - Jakomäkeen.
Tietenkin sielä on tietä kavenettu, mutta eiköhän sen saisi nopeasti levenettyä.

Eiköhän ne kavennukset ole tulleet asukkaiden toiveista estää raskaan liikenteen läpiajo Seivästiellä.
Tuskin ne mielipiteet ovat muuttuneet. Toinen juttu on se, voidaanko ne ohittaa hyvän joukkoliikenneyhteyden aikaan saamiseksi.
 
Olen miettinyt monesti, että h94 voisi ajaa Itäkeskuksesta - Jakomäkeen.
Tietenkin sielä on tietä kavenettu, mutta eiköhän sen saisi nopeasti levenettyä.

Olisiko tuossa mitään ideaa?
Minusta paljonkin, tuonhan voisi yhdistää 75A:n ja tehdä sitten pikkujatkon Tikkurilaan, eli ei maksa juuri mitään. Linja 940 Tikkurila - Puistola - Kontula - Itäkeskus. Tarjoaisi idästä näpsäkän yhteyden K ja I - juniin, Puistolasta, Tikkurilasta ja Jakomäestä metroon, sekä parantaisi Helsingin huonoiten palvellun kaupunginosan Ala-Tikkurilan yhteyksiä. Kartalla: http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=209650463155016147313.00049a7f54bd85a65f6c5

Eiköhän ne kavennukset ole tulleet asukkaiden toiveista estää raskaan liikenteen läpiajo Seivästiellä.
Tuskin ne mielipiteet ovat muuttuneet. Toinen juttu on se, voidaanko ne ohittaa hyvän joukkoliikenneyhteyden aikaan saamiseksi.
Kai joku bussin läpi päästävä ajoeste, esim. pollareilla, ajaisi saman asian?
 
Linja 577 aloittaa syksyllä 2011 reitllä Jakomäki-Suutarilaan 77A:n reittiä-Kehä III-Tikurila. Uudelle linjalle siirretään puolet linjan 77A vuoroista
 
Takaisin
Ylös