Polttoaineenkulutus

Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Eilen tuli sitten ajettua Volvo 7900 Hybridillä (PL 651) koko ilta linjaa h51.
Tämä on moderni, vähäpäästöinen ja taloudellinen kaupunkibussi (keskikulutuslukemat h51:llä oli 29 litraa sadalla).

Olisiko sinulla vertailulukemia toisten bussien kulutusarvoihin samalla/samanlaisella linjalla? :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Olisiko sinulla vertailulukemia toisten bussien kulutusarvoihin samalla/samanlaisella linjalla? :)
Volvon hybridibussin kulutuslukemat ovat noin 30% normi-dieselbussin kulutusta pienemmät. Ainoastaan VDL Citea LLE - 120 (eli "kevytrakennebussilla") on mahdollisuus päästä lähelle 30 litraa sadalla. Muilla lukemat ovat reilusti korkeammat. Ajoin iltapätkän, jossa oli hetken ruuhka-ajoa ja sitten iltaliikenteen loppuun ja joka linjasivulla oli runsaasti matkustajia. Tietyt osuudet esimerkiksi Kallion alueella oli mahdollista ajaa kokonaan sähkömoottorin voimin ilman että dieselmoottori käynnistyi ollenkaan. Lisäksi Volvo "sammui" lähes joka pysähdyksessä, Solaris aika harvoin.
 
Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Volvon hybridibussin kulutuslukemat ovat noin 30% normi-dieselbussin kulutusta pienemmät. Ainoastaan VDL Citea LLE - 120 (eli "kevytrakennebussilla") on mahdollisuus päästä lähelle 30 litraa sadalla. Muilla lukemat ovat reilusti korkeammat. Ajoin iltapätkän, jossa oli hetken ruuhka-ajoa ja sitten iltaliikenteen loppuun ja joka linjasivulla oli runsaasti matkustajia.
Ei ole ihan noin yksiselitteistä; vm. 2013 teliScalan kulutus esim. minun ajolla 28-34L/100km :lol: Ja matkustajia runkolinjalla tunnetusti riittää...
 
Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Ei ole ihan noin yksiselitteistä; vm. 2013 teliScalan kulutus esim. minun ajolla 28-34L/100km :lol: Ja matkustajia runkolinjalla tunnetusti riittää...
Ruuhka-aikaankin? Kun liikenne on todella tökkivää?
 
Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Kyllä, tuo vaihteluväli tarkoittaa juurikin sitä... Itseasiassa aamun ekalla sivulla kulutus pohjat 25,12 l/100km :lol:

Okei, tuohan on aika mahtava suoritus.

Mainitsemasi keskikulutus on jo niin kovaa tasoa teliautolle, että jos lähes kaikki kuljettajat kykenevät siihen, niin se todennäköisesti on hyvinkin paljon alle sen mitä tarjousta laskiessa on suunniteltu. 550 vuotuisilla kilometreillä sillä on jo merkittävä taloudellinen vaikutus, vaikka tuskin kuitenkaan firmaa plussan puolelle vielä yksinään pelastaa.
 
Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Okei, tuohan on aika mahtava suoritus.

Vahvistan, sillä olen jopa yhden päivän verran ajanut linjaa 550 teli-Scaloilla. :D Kulutus oli alta 30 l / 100 km.

Tässä tosin korostuu runkolinjan erityislaatuisuus: kiireetöntä ajoa väljillä aikatauluilla esteettömässä ja muulta liikenteeltä eristetyssä tai ainakin helpotetussa liikkumisympäristössä. HelB:n aikanaan ajaessa linjaa h51, ei vriston mainitsema hybridibussin saavuttama kulutus ollut saavutettavissa tavallisilla dieselautoilla. Hybridin etevyys nähdäänkin juuri tuollaisessa pysähtelevässä ja ruuhkautuvassa ympäristössä - en osaa sanoa, olisiko hybriditekniikasta merkittävää etua runkolinjoilla.
 
Vs: HSL-alueen paras bussimalli

Eli, tästä voimme päätellä, että runkolinjat, joilla on vahvat etuudet kuljettavat enemmän matkustajia paitsi sujuvammin ja tehokkaammin, mutta ovat myös energiataloudellisia.
 
Ilmastoinnin kulutuslisän huomasi taas hellepäivinä selvästi, etenkin linjoilla, joissa keskinopeus on pieni. Kylmä ei todellakaan tule ilmaiseksi. Monasti ihmetyttää tilaajatahon jäykkyys kaluston suhteen. Samalla kun suureen ääneen kerrotaan hybridien taloudellisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä, ei toisessa kohteessa sallita hiljaisilla ilta-ja viikonloppuvuoroissa normaaleja 13-metrisiä, muuten täysin vastaavia busseja. Kulutusero olisi helposti kymmenisen prosenttia. Ja monen auton osalta joka ikinen ilta! Tarkoitan linjoja, jotka todellakin ovat hiljaisia ilta-aikaan. Kulutusmittarien osalta on mielenkiintoista, että Volvosta näkee litran tarkkuudella, Scaniasta litran sadasosan tarkkuudella. Mittarien todellinen tarkkuus on tietysti arvoitus, mutta kyllä se aina vuoron alussa tulee nollattua, ja kulutusta seurattua. Vuoroissa, joissa auto vaihtuu monta kertaa, tulee ehkä poljettua huolettomammin.
 
Kulutusmittarien osalta on mielenkiintoista, että Volvosta näkee litran tarkkuudella, Scaniasta litran sadasosan tarkkuudella. Mittarien todellinen tarkkuus on tietysti arvoitus, mutta kyllä se aina vuoron alussa tulee nollattua, ja kulutusta seurattua.
Volvoissa (ainakin ennen B8R:n markkinoille ilmestymistä ja kojelaudan uusinta päivitystä) oli saatavilla myös tarkempaa kulutustietoa mittariston valikosta. Sieltä keskikulutus oli nähtävissä 0,1 litran tarkkuudella, joka riittää täysin kaikkiin kuviteltavissa oleviin tarpeisiin.

Itse asiassa tuo mittariston infonäytön päivitys oli todellinen heikennys entiseen. Nyt tapaamissani uusimman polven yksilöissä on "suosikkinäyttöön" valittavissa vain yksi tieto kerrallaan, kun ennen siihen sai kaksi tai kolme eri tietoa yhtäaikaisesti näkyville. Loppu osa näytöstä sitten onkin tyhjää täynnä...
 
Itse asiassa tuo mittariston infonäytön päivitys oli todellinen heikennys entiseen. Nyt tapaamissani uusimman polven yksilöissä on "suosikkinäyttöön" valittavissa vain yksi tieto kerrallaan, kun ennen siihen sai kaksi tai kolme eri tietoa yhtäaikaisesti näkyville. Loppu osa näytöstä sitten onkin tyhjää täynnä...

Onko sitä menty näihin uusimpiin päivittämään? Viime vuoden autoissa siihen sai 2 erillistä kenttää. Menee kehitys siis huonompaan suuntaan. :(
 
Takaisin
Ylös