339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,362
Nyt bensalitra maksaa pahimmillaan puolitoista euroa. Jos oikein muistan, niin 1970-luvun öljykriisillä oli ratkaiseva vaikutus Helsingin raitioliikenteen aseman säilymiseen. Bussiliikenteestä oli tullut kallista, eikä tiedetty, miten bussiliikenteen kustannukset kehittyvät.
Nyt ollaan osin vastaavanlaisessa tilanteessa. Polttoaineiden hinnat nousevat jatkuvasti milloin minkäkin syyn varjolla, mutta eivät laske takaisin syyn ilmenemistä edeltävälle tasolle syyn poistuttua.
Näkisin, että kalliit polttoaineet vaikuttavat joukkoliikenteeseen kahdella tavalla. Bussiliikenteen järjestäminen kallistuu (Mutta kuinka paljon, kun eletään jo maakaasubussien aikakautta?) ja toisaalta yksityisautoilu kallistuu, jolloin saatetaan siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi. Onkohan näin jo käynyt?
Onko olemassa mitään tutkimuksia siitä, missä vaiheessa bensan hinta tosiaan alkaa näkyä kasvavina joukkoliikenteen matkustajamäärinä?
Nyt ollaan osin vastaavanlaisessa tilanteessa. Polttoaineiden hinnat nousevat jatkuvasti milloin minkäkin syyn varjolla, mutta eivät laske takaisin syyn ilmenemistä edeltävälle tasolle syyn poistuttua.
Näkisin, että kalliit polttoaineet vaikuttavat joukkoliikenteeseen kahdella tavalla. Bussiliikenteen järjestäminen kallistuu (Mutta kuinka paljon, kun eletään jo maakaasubussien aikakautta?) ja toisaalta yksityisautoilu kallistuu, jolloin saatetaan siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi. Onkohan näin jo käynyt?
Onko olemassa mitään tutkimuksia siitä, missä vaiheessa bensan hinta tosiaan alkaa näkyä kasvavina joukkoliikenteen matkustajamäärinä?