Porin seudun paikallisliikenne

Satakuntaliiton laatima Satakunnan liikennestrategian suunnitelmaluonnos on parhaillaan Satakunnan kunnissa lausuntokierroksella.
Porin osalta luonnos esittää seuraavia toimenpiteitä, jotka veisivät Poria joukkoliikennekaupungin suuntaan:

1. Kaupunkiseudun joukkoliikenteen uusi järjestämistapa, lippu- ja taksajärjestelmä sekä ajantasaisen ja mobiilin joukkoliikenneinformaation kehittäminen
2. Asemien ja joukkoliikennepysäkkien laatutason parantaminen (ml. Porin matkakeskuksen toteuttaminen)
3. Nykyisen henkilöjunaliikenteen uusi kalusto ja uudet seisakkeet Ulvilaan ja Nakkilaan

Sakari Aalto
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uusien Scanioiden lisäksi Porin Linjat hankkii myös käytettyä kalustoa. Maarianhaminan kaupunkiliikenteen hävinnyt Röde Orm / Stadsbussen i Mariehamn kertoo nettisivuillaan, että sen 2003-, 2007- ja 2008-malliset Scalat on myyty Porin Linjoille.

Onko havaintoja, joko Omnit ja Ahvenanmaalta tulleet ovat liikenteessä?
 
Onko havaintoja, joko Omnit ja Ahvenanmaalta tulleet ovat liikenteessä?

Ainakin yksi Omni on varmasti liikenteessä, mahdollisesti molemmat - en siis ole niin tarkkaan katsonut, että olenko nähnyt joka kerta saman vai eri autot. Ahvenanmaalta tulleiden tunnistaminen firman muusta kalustosta vaatisi melkeinpä rekisteritietoutta jota mulla ei ole.
 
Onko havaintoja, joko Omnit ja Ahvenanmaalta tulleet ovat liikenteessä?

Molemmat, sekä #4 että #5 pyörivät Meri-Porin -linjoilla.

Ahvenanmaan autoista #37 oli vielä viikko sitten (17.1.) alkuperäisellä rekisteritunnuksella varustettuna, joskin uudet värit päälleen saaneena. Muista ei ole kantautunut havaintoja.
 
Molemmat, sekä #4 että #5 pyörivät Meri-Porin -linjoilla.

Ahvenanmaan autoista #37 oli vielä viikko sitten (17.1.) alkuperäisellä rekisteritunnuksella varustettuna, joskin uudet värit päälleen saaneena. Muista ei ole kantautunut havaintoja.

Kiitos tiedosta! Ihan ei vielä sitten kannattane sinne suunnata.
 
Porin kilpailutetun liikenteen sopimukset päättyvät 31.5.2014 ja niiden seuraavan sopimuskauden (1.6.2014 - 30.6.2016 + 1 optiovuosi) kilpailutus on alkanut. Hankintailmoitus

Kohteet ovat samat kuin ennenkin eli:
  1. linja 7
  2. linja 27
  3. linja 60 kutsuliikenteenä koulujen kesäloma-aikaan + koko vuoden lauantait
Nämä kohteet kilpailutetaan reittipohjaisena käyttöoikeussopimuksena ja ratkaisuperusteena on pelkkä hinta. Kalustovaatimuksena on Euro3-tason bussit, täysikokoisilla busseilla maksimi-ikä on 15 vuotta ja pikkubusseilla 9 vuotta.
Optiovuotta ei käytetä ja nämä kolme kohdetta ovat nyt uudessa kilpailussa, sopimuskautena 1.7.2016 - 30.6.2019 + 2 optiovuotta. Lisäksi neljäntenä kohteena on linja 5.

Ansaintamalli (käyttöoikeussopimus), ratkaisuperuste ja kalustovaatimukset ovat samoja kuin näitä linjoja edelliskerrallakin kilpailutettaessa.

Hankintailmoitus, lopussa linkki tarjouspyyntöön (tarjouspyynnön näkeminen vaatii rekisteröitymisen)
 
Pieni tilannekatsaus Porista; Helsingissä kunnallisen liikenneyhtiön pääomittaminen aiheutti lopulta ylitsepääsemättömiä ongelmia. Porissa tehdään samaa, mutta ilman kilpailutusta.
Satakunnan Kansa sanoi:
julkaistu 9.11.2015 15:06
Kaupunki tukee tappiollista joukkoliikenneyhtiötään jättisummalla
Porin kaupunginhallitus hyväksyi Porin Linjojen 285 000 euron pääomittamisen.
Tuen taustalla on Porin Linjojen edellisten vuosien tappiollinen tuloskehitys.
Sijoitukseen käytetään vuoden 2015 talousarvion investointiosassa yhtiöjärjestelyjen toteuttamiseen varattua määrärahaa.
http://www.satakunnankansa.fi/Satak...ta+joukkoliikenneyhtiotaan+jattisummalla.html
Aiemmin YLE:n uutisissa mainittiin matkustajamäärän laskeneen 2014 neljä prosenttia noin 1,57 miljoonaa matkaan.
http://yle.fi/uutiset/porin_linjojen_matkustajamaara_laskee__kaupungin_tuettava_yhtiotaan/8435151
 
Optiovuotta ei käytetä ja nämä kolme kohdetta ovat nyt uudessa kilpailussa, sopimuskautena 1.7.2016 - 30.6.2019 + 2 optiovuotta. Lisäksi neljäntenä kohteena on linja 5.

Voittajat ovat:
  • Kohde 1. Linja 7, Viasvesi-Kauppatori-Isojoenranta-Harjunpää yhteenliittymä Ruosniemen Linja-auto Oy ja Lyttylän Liikenne Oy
  • Kohde 2. Linja 27, Pori-Viasvesi-Oosinselkä (Hakkiluodon th) Ruosniemen Linja-auto Oy
  • Kohde 3. Linja 60, Pori-Lyttylä, kutsuliikennevuoroina koulujen kesäloman- ajan ja koko vuoden lauantait Lyttylän Liikenne Oy
  • Kohde 4. Linja 5, Kauppatori-Impola-Itäkeskus, Porin Linjuri-auto Oy
 
Suomi Areenan aikana 11.-15.7.2016 NESTE tarjoaa uusiutuvaa dieselöljyä käyttävän maksuttoman bussikyydin klo 10-18.15 (pe 15.30) Eetunaukion ja Puuvillan kauppakeskuksen välillä. Hienoa !
 
Porin uusi matkakeskus on avattu rautatieaseman viereen. Käytännössä matkakeskus tarkoittaa lähinnä laiturirakenteita eikä keskukseen sisälly varsinaisia sisätiloja, joissa olisi esim. liiketoimintaa. Vanhalle rautatieasemalle ja keskuksen vieressä olevan SAMK:n uuden kampuksen julkisiin tiloihin tulevien palvelujen sisältö on ainakin itselleni vielä epäselvää. Matkakeskuksen avaamisen yhteydessä toimintansa aloitti cityliikenne, joka kulkee ma-la tiheällä vuorovälillä pohjois-eteläsuuntaan, Puuvillan kauppakeskuksesta matkakeskuksen kautta Satakunnan keskussairaalaan. Radan alitus tapahtuu kevyttä liikennettä varten suunniteltua tunnelia. Ajoneuvoja on kolme, joista yksi on sähkökäyttöinen. Laitan sen kuvan galleriaan. Kuva on otettu keskussairaalan päätepysäkillä. Tietoa käyttäjämääristä odottavat varmasti kaikki ne, jotka toivovat raitiotien rakentamista kyseiselle reitille.
 
Porin uusi matkakeskus on avattu rautatieaseman viereen. Käytännössä matkakeskus tarkoittaa lähinnä laiturirakenteita eikä keskukseen sisälly varsinaisia sisätiloja, joissa olisi esim. liiketoimintaa. Vanhalle rautatieasemalle ja keskuksen vieressä olevan SAMK:n uuden kampuksen julkisiin tiloihin tulevien palvelujen sisältö on ainakin itselleni vielä epäselvää. Matkakeskuksen avaamisen yhteydessä toimintansa aloitti cityliikenne, joka kulkee ma-la tiheällä vuorovälillä pohjois-eteläsuuntaan, Puuvillan kauppakeskuksesta matkakeskuksen kautta Satakunnan keskussairaalaan. Radan alitus tapahtuu kevyttä liikennettä varten suunniteltua tunnelia. Ajoneuvoja on kolme, joista yksi on sähkökäyttöinen.
Porin Matkakeskusta voi seurata livenä osoitteesta http://webcam.pori.fi/samk.jpg kunhan reloadaa tuota kuvaa, kuten pystyi seuraamaan myös sen rakennusvaiheita.

Satakunnan Kansan uutisoinnin perusteella ymmärsin, että aikataulunäyttöjä laitureille tulee vasta myöhemmin syksyllä. Sinänsä käsittämätöntä, kun varmasti nekin olisi saatu asennettua rakentamisen yhteydessä - rakentamispäätöksestähän on useita kuukausia aikaa.

Samaisen Satakunnan Kansan etusivulla on tänään ollut kysely "Mitä mieltä olet Porin uudesta matkakeskuksesta?"
  • Hyvä homma. On järkevää, että bussit ja junat lähtevät samasta paikasta. 15.33%
  • Periaatteessa hyvä ajatus, mutta toteutus ihmetyttää. 14.78%
  • Rahan tuhlausta. Porilla oli jo toimiva linja-autosema. 40.42%
  • Ei pelkkiä bussilaitureita voi edes kutsua matkakeskukseksi. 20.44%
  • Aivan sama, ajan autolla. 9.03%

Hyötyjen ja haittojen puntarointi kallistuu vahvasti haittojen puolelle. Ideaaliratkaisu olisi ollut venyttää Meri-Porin ja Noormarkun seutuliikenne rautatieasemalle, mutta jättää muu kaukoliikenne ennalleen. Samassa yhteydessähän muuttui monien 2-tien pikavuorojen liikenne niin, että niiltä jää tullessa pois kauppaoppilaitoksen pysäkki ja mennessä keskussairaala. Monelle tämä varmasti tietää huomattavasti pidempiä kävelyämatkoja ja sitä myöten huonompaa palvelua.

Satakunnan Kansasta löytyy myös varsinaisen ensimmäisen toimintapäivän osalta juttua: https://www.satakunnankansa.fi/sata...mpimat-tilat-ja-palvelut-puuttuvat-200354833/
 
Porin Linjat Oy:lle on tullut kaksi Scania Citywide LE:tä numeroille 15 ja 16. Rekisteritunnukset ovat vastaavasti GNK-555 ja GNK-556.
 
Takaisin
Ylös