Porin seudun paikallisliikenne

Olenko ymmärtänyt väärin vai tuleeko Citylinja jatkumaan Puuvillalta sinne Pormestarinluotoon asti?
Porin joukkoliikenteen kotisivuilla kerrotaan mm. seuraavaa:

"Kesällä kokeillaan, miten Citylinjalle vakiintuneet pikkubussit ja aikataulu toimisivat, jos Citylinjan reitti jatkuisi Puuvillasta Pormestarinluotoon. Linjaa 12 Pormestarinluoto ajetaan koko kesän ajan oman aikataulunsa mukaisesti, minkä lisäksi Citylinjalle tehdään Kauppatori – Puuvilla – Pormestarinluoto -välille yksi vuoro linjanumerolla 1P. Vuorolisäyksen tavoitteena on ylläpitää linjan 12 reitin varrella asuvien ja työskentelevien joukkoliikenteen vuorotarjontaa, mutta samalla löytää kustannustehokkaita uusia ratkaisuja tulevien vuosien varalle.

– Pormestarinluodossa joukkoliikenteen käyttö on vakiintunutta, runsasta ja koko päivän jatkuvaa. Säännöllisesti toistuvia ruuhkapiikkejä ei rahastuslaitteen keräämissä tilastoissa näy. Kesän ajan tutkitaan, miten Puuvillan ja Pormestarinluodon matkustajat löytävät samaan pikkubussiin ja kuunnellaan, mitä matkustajat ja kuljettajat kertovat vuoron toimivuudesta, Salonen toteaa.

Uusi Citylinjan reitti 1P on yhtenevä linjan 1 kanssa välillä Paratiisinmäki – Puuvillan sisäpiha. Tästä reitti 1P ajaa linjan 12 reittiä Isosannanpuistokadun, Kolitien ja Alahangantien kautta Keulantielle ja palaa sieltä samaa reittiä Puuvillan sisäpihalle. "
 
Porin Linjojen kaluston ikärakenne on mielenkiintoinen: Uusimmat kaupunkiautot (ikää noin puoli vuotta) ovat mallia Scania K280 Citywide II LE ja toisaalta ajossa on edelleen Scaloja Scania L94 -alustalla - ja kaikenlaista siltä väliltä. Kuvakatsaus. L94-Scanioista osa on vuodelta 2004.
 
Hei, minulla on muutama kysymys Porin linja-autoista. Ensinnäkin, onko Porille sellaisia kuin busmap.vurpo?

Ja toiseksi, missä on vuoron 27 päätepysäkki Viavedellä, kun ilmeistä kääntymispaikkaa ei näy kartalla? Tuleeko se suoraan takaisin?
 
Hei, minulla on muutama kysymys Porin linja-autoista. Ensinnäkin, onko Porille sellaisia kuin busmap.vurpo?

Ja toiseksi, missä on vuoron 27 päätepysäkki Viavedellä, kun ilmeistä kääntymispaikkaa ei näy kartalla? Tuleeko se suoraan takaisin?
Porin joukkoliikenne (PJL) ei taida tarjota rajapintaa tuollaisille Bussitutka-palveluille tai muille vastaaville itse tehdyille reaaliaikaisille seurantapalveluille. Porin reittiopas löytyy sitä vastoin täältä.

Porin reittioppaan avulla on löydettävissä myös linjan 27 maaseutupäätepysäkki. Se on Viasvedellä Oosinselkä-nimisessä paikassa. Sen sijainti on reilu 150 metriä Inderoorintien risteyksestä kaupunkiin päin. Paikalla en muista käyneeni vuosikymmeniin, mutta käsitykseni on että auto käännetään ympäri pikkutien risteystä hyödyntäen. Varhaisimmat havaintoni tuollaisen linjan olemassaolosta ylipäänsä ajoittuvat 1980-luvun ensimmäisille vuosille, jota aikakautta mm. tämäkin kuva edustaa.
 
Porin joukkoliikenteen avoimen datan pitäisi olla saatavilla Waltin rajapinnan kautta. Tässä linkki josta löytyy lisää tietoa.

Korjaus: Avoin data näyttäisi sisältävän vain ns. staattista dataa, joka päivittyy kerran päivässä. Live-dataa autojen kulusta ei siis näyttäisi saavan jos verkkosivulta löytyvä ohjeistus on ajantasalla. Porin reittioppaasta toisaalta näkyy autojen sijainnit ja linjat, joten tuo data on selvästi olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Porin reittioppaan avulla on löydettävissä myös linjan 27 maaseutupäätepysäkki. Se on Viasvedellä Oosinselkä-nimisessä paikassa. Sen sijainti on reilu 150 metriä Inderoorintien risteyksestä kaupunkiin päin. Paikalla en muista käyneeni vuosikymmeniin, mutta käsitykseni on että auto käännetään ympäri pikkutien risteystä hyödyntäen. Varhaisimmat havaintoni tuollaisen linjan olemassaolosta ylipäänsä ajoittuvat 1980-luvun ensimmäisille vuosille, jota aikakautta mm. tämäkin kuva edustaa.
Olen käynyt tuolla monia kertoja viime vuosina, ja bussi peruuttaa pikkutielle, tasaa yleensä 1-5 min ja jatkaa sitten matkaa. Tietä käytetään ilmeisesti vain harvoin, lähinnä metsätöissä, joten tasauksesta ei ole haittaa.
 
Avoin data näyttäisi sisältävän vain ns. staattista dataa, joka päivittyy kerran päivässä. Live-dataa autojen kulusta ei siis näyttäisi saavan jos verkkosivulta löytyvä ohjeistus on ajantasalla. Porin reittioppaasta toisaalta näkyy autojen sijainnit ja linjat, joten tuo data on selvästi olemassa.
Vuoden aikana tilanne näyttäisi olevan joiltakin osin päivittynyt. Timeyn nettipalvelussa voi katsoa kalustoyksiköiden liikkeitä reaaliaikaisesti Porinkin osalta. Harmi vain, että ajoneuvotietoihin ei ole tallennettu kalustoyksikön järjestysnumeroa (linja-auton kylkinumeroa). Tunnuksena näkyy jokin pidempi numerolitania, joka voi olla rahastuslaitteen numero tai jonkin muun ajoneuvossa olevan kojeen tunniste. Siinä onkin jollekin työsarkaa, että lähtisi selvittämään, mikä Timeyssä näkyvä numero kuuluu minkäkin numeroiselle bussille.

Jos nyt oikein katselin webkameroista, tunniste 90495 kuuluu jollekin Volvo 8900:selle, joka on väriltään vihertävä (tai kellertävä). Se liikkuu tätä kirjoitettaessa linjalla 5. Timeyn mukaan linjaa 5 ajaa Porin Linjat. Onko Porin Linjoilla tuollainen auto, vai ajetaanko linjaa 5 alihankintana? Lyttylän Liikenne?
 
Viimeksi muokattu:
Porin Linjoilla on hieman kuljettajapulaa, joten Satabus ajaa alihankintaa yhdellä autolla tarvittaessa. Aiemmin sillä oli Vest Center H, mutta se korvattiin 8900LE:llä viime keväänä. Tällä viikolla se on ajanut päivittäin kuusi kierrosta linjaa 5, yhden linjoja 2 ja 8 ja yhden sivun linjaa 7 (paikallisen harrastajan mukaan).
 
Noteerasin, että Porin Linjojen pari Citywide (uusin malli) -autoa näkyy datassa rekisteritunnuksilla. Muilta osin autot esiintyvät jollain ID-numerolla, joka voisi olla esimerkiksi rahastuslaitteen numero (ei kuitenkaan auton järjestysnumero).
 
Takaisin
Ylös