- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,382
Postitoiminta Suomessa on vuoden 1994 alusta alkaen ollut kilpailulle avattua liiketoimintaa, ja valtion postilaitos on myös toiminut yhtä kauan osakeyhtiömuotoisena, sittemmin julkisena osakeyhtiönä (Oyj). Tämän vuoden alusta Suomen Posti teki brändiuudistuksen, jossa yrityspalvelut siirrettiin Itella-brändin alle, Posti-brändi jäi kuluttaja-asiakkaiden käyttöön.
Kesäkuun alusta postiyhtiö on toiminut nimellä Itella Oyj, ja tämä muutos saikin minut pohtimaan, pitäisikö Posti "perustaa uudestaan". Eli Itellan näkökulmasta heikosti kannattava toimipaikkaverkosto ja työvoimavaltainen jakelutoiminta eriytettäisiin varsinaisesta Itellan "ydinliiketoiminnasta" valtion hoitamaksi peruspalveluksi, jonka kustannukset katettaisiin postiliikenteen tuloilla. Uusi postilaitos olisi LVM:n alainen virasto tai liikelaitos.
Vaihtoehtoni postitoimen peruspalvelujen järjestämiselle:
a) perustetaan uusi Postiliikelaitos, joka palvelee kuluttajia ja viranomaisia koko yhteiskunnan tarpeita vastaavasti sekä omalla konttoriverkostollaan että asiamiesten välityksellä tasapuolisin ehdoin, ja jonka tytäryhtiönä on yrityksiä palveleva Itella-konserni, jolta Posti alihankkii käsittelypalvelut (mm. postikeskukset, kuljetuspalvelut). Jakeluverkosto olisi Postilaitoksen. Postin tulisi huolehtia erityisesti peruspalvelujen saatavuudesta koko maassa tasapuolisin ehdoin. Yritykset voisivat asioida halutessaan myös Postin kanssa samaan tapaan kuin nykyään, mutta esimerkiksi Port Payé ja hinnoittelupalvelu, logistiikka- ja informaatiologistiikka-palvelut olisivat suoraan Itellan. Ytimekkäästi ilmaistuna kaikki se, millä nykyään palvellaan Posti-brändin alla, siirrettäisiin Postiliikelaitoksen tehtäväksi ja se, mikä on Itella-brändin alla, jäisi Itella-konsernin tehtäväksi. Postiliikelaitoksen mahdollinen alijäämä katettaisiin Itellan osingoilla.
tai
b) eriytetään Itella Oyj:n toimipaikka- ja jakeluverkosto uudeksi, nettobudjetoiduksi Postilaitokseksi, joka palvelisi kuluttajia tarjoten samalta luukulta riippumattomasti monen eri postiyrityksen (mm. Itella, DHL, TNT, UPS) palvelut, jolloin postialan kilpailu toteutuisi tosiasiallisesti. Postimerkkien julkaisumonopoli olisi Postilaitoksella, ja laitos perisi pientä korvausta laitoksen ylläpitomenojen kattamiseksi jokaisesta sen kautta lähetetystä postilähetyksestä. Esim. alle 50 gramman kotimaan 1. luokan vakiokirjeestä 50 senttiä menisi Itellalle ja 20 senttiä Postilaitokselle, jolloin kuluttajan - ja toisaalta yritysasiakkaan - kannalta mikään ei muuttuisi. Yritysasiakkaat asioisivat suoraan esim. Itellan kanssa, jolloin vastaava postilähetys hinnoittelupalvelun tai postimaksukoneen kautta leimattuna maksaisi sen 50 senttiä / kpl. Postilaitoksen alaan kuuluisi toimipaikkaverkko (osin ulkoistettuna asiamiehille, jotka olisivat niinikään Postilaitoksen virkamiehiä nimikkeellä 'alipostimestari'), jakeluverkko ja postimerkkikeskus.
Tarvittaessa myös telealan peruspalvelut, kuten heikon katteen lankaverkko, jonka TeliaSonera on lakkauttamassa haja-asutusalueilla sekä Suomen Erillisverkot Oy:n ja ranskalaisomisteisen Digita Oy:n toiminnot voitaisiin yhdistää Postiin muodostaen uuden Posti- ja Telelaitoksen. Samalla valtio luopuisi TeliaSoneran osakkeista. Lankaverkkoa on mielestäni syytä ylläpitää jo ihan strategisista ja turvallisuussyistä: yksityisten teleyritysten langattomiin verkkoihin perustuva valtakunnallinen televerkko on turvallisuusuhka, valtion omistama televerkko on hyvä olla olemassa pahan päivän varalle.
Kesäkuun alusta postiyhtiö on toiminut nimellä Itella Oyj, ja tämä muutos saikin minut pohtimaan, pitäisikö Posti "perustaa uudestaan". Eli Itellan näkökulmasta heikosti kannattava toimipaikkaverkosto ja työvoimavaltainen jakelutoiminta eriytettäisiin varsinaisesta Itellan "ydinliiketoiminnasta" valtion hoitamaksi peruspalveluksi, jonka kustannukset katettaisiin postiliikenteen tuloilla. Uusi postilaitos olisi LVM:n alainen virasto tai liikelaitos.
Vaihtoehtoni postitoimen peruspalvelujen järjestämiselle:
a) perustetaan uusi Postiliikelaitos, joka palvelee kuluttajia ja viranomaisia koko yhteiskunnan tarpeita vastaavasti sekä omalla konttoriverkostollaan että asiamiesten välityksellä tasapuolisin ehdoin, ja jonka tytäryhtiönä on yrityksiä palveleva Itella-konserni, jolta Posti alihankkii käsittelypalvelut (mm. postikeskukset, kuljetuspalvelut). Jakeluverkosto olisi Postilaitoksen. Postin tulisi huolehtia erityisesti peruspalvelujen saatavuudesta koko maassa tasapuolisin ehdoin. Yritykset voisivat asioida halutessaan myös Postin kanssa samaan tapaan kuin nykyään, mutta esimerkiksi Port Payé ja hinnoittelupalvelu, logistiikka- ja informaatiologistiikka-palvelut olisivat suoraan Itellan. Ytimekkäästi ilmaistuna kaikki se, millä nykyään palvellaan Posti-brändin alla, siirrettäisiin Postiliikelaitoksen tehtäväksi ja se, mikä on Itella-brändin alla, jäisi Itella-konsernin tehtäväksi. Postiliikelaitoksen mahdollinen alijäämä katettaisiin Itellan osingoilla.
tai
b) eriytetään Itella Oyj:n toimipaikka- ja jakeluverkosto uudeksi, nettobudjetoiduksi Postilaitokseksi, joka palvelisi kuluttajia tarjoten samalta luukulta riippumattomasti monen eri postiyrityksen (mm. Itella, DHL, TNT, UPS) palvelut, jolloin postialan kilpailu toteutuisi tosiasiallisesti. Postimerkkien julkaisumonopoli olisi Postilaitoksella, ja laitos perisi pientä korvausta laitoksen ylläpitomenojen kattamiseksi jokaisesta sen kautta lähetetystä postilähetyksestä. Esim. alle 50 gramman kotimaan 1. luokan vakiokirjeestä 50 senttiä menisi Itellalle ja 20 senttiä Postilaitokselle, jolloin kuluttajan - ja toisaalta yritysasiakkaan - kannalta mikään ei muuttuisi. Yritysasiakkaat asioisivat suoraan esim. Itellan kanssa, jolloin vastaava postilähetys hinnoittelupalvelun tai postimaksukoneen kautta leimattuna maksaisi sen 50 senttiä / kpl. Postilaitoksen alaan kuuluisi toimipaikkaverkko (osin ulkoistettuna asiamiehille, jotka olisivat niinikään Postilaitoksen virkamiehiä nimikkeellä 'alipostimestari'), jakeluverkko ja postimerkkikeskus.
Tarvittaessa myös telealan peruspalvelut, kuten heikon katteen lankaverkko, jonka TeliaSonera on lakkauttamassa haja-asutusalueilla sekä Suomen Erillisverkot Oy:n ja ranskalaisomisteisen Digita Oy:n toiminnot voitaisiin yhdistää Postiin muodostaen uuden Posti- ja Telelaitoksen. Samalla valtio luopuisi TeliaSoneran osakkeista. Lankaverkkoa on mielestäni syytä ylläpitää jo ihan strategisista ja turvallisuussyistä: yksityisten teleyritysten langattomiin verkkoihin perustuva valtakunnallinen televerkko on turvallisuusuhka, valtion omistama televerkko on hyvä olla olemassa pahan päivän varalle.
Viimeksi muokannut moderaattori: