Pyhäaikataulut

Mikko Laaksonen sanoi:
Siis: ehdotatteko, että linjan 1 päitä vaihdettaisiin lähinnä siksi, että sunnuntaisin saataisiin tasainen vuoroväli. Sen sijaan suoralla yhteydellä satamasta ja lentoasemasta linja-autoasemalle ei olisi painoa?
Mulla ainakin oli lähtöoletuksena, että linjan 1 päät olisivat epätasapainossa muulloinkin kuin sunnuntaisin... Jos näin ei ole, niin ehkä muutoksiin sitten ei ole tarvetta.

Kun Turussa kerran on sunnuntaisin monin paikoin onnettoman pitkä vuoroväli, voisi ehkä olla perusteltua yhdistellä linjoja hieman arkireittejä kiemurtelevammiksi, jotta vuorovälit saataisiin pidettyä siedettävinä. Vielä kun hyödynnettäisiin autoista löytyvää nykyaikaista linjakilpitekniikkaa ja nämä poikkeavat reitit saataisiin näkyviin myös linjatunnuksiin...
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Siis: ehdotatteko, että linjan 1 päitä vaihdettaisiin lähinnä siksi, että sunnuntaisin saataisiin tasainen vuoroväli. Sen sijaan suoralla yhteydellä satamasta ja lentoasemasta linja-autoasemalle ei olisi painoa?
- -
Kuormitus linjan 1 eri päillä on erilainen tietääkseni vain laivojen saapumis- ja lähtöaikoihin; muina aikoina kuormitus on suhteellisen tasan.
- -
Toki on olemassa se mahdollisuus, että ilta- yö- ja sunnuntailiikenteeseen perustettaisiin erillinen hiljaisen ajan linjasto, mutta tässä on omat riskinsä mm. sen takia, että eri aikoina erilaiset linjat hämäävät matkustajia.
Kuten edellä totesin, kaukomatkaajille on jo yhteydet satamasta linja-autoasemalle. Lentokentältä ainoa järkevä reitti keskustaan on linja-autoaseman ohi, joten sekin hoituu, oli linja sitten mikä hyvänsä.

Ykkösen kuormitus on "vinossa" myös päiväsaikaan, ajetaanhan satamapuolikasta pitkin päivää.

Hiljaisen ajan linjastoa en kannata.

Miska sanoi:
Kun Turussa kerran on sunnuntaisin monin paikoin onnettoman pitkä vuoroväli...
Vuorovälien ongelmana on lähinnä hankalasti muistettavat lähtöajat. Usealla linjalla on 45 minuutin vuoroväli, mutta monelle alueelle ajaa kaksi linjaa, jolloin vuoroväli on lähellä 22,5 minuuttia, joka on aivan siedettävä. Aikataulua ei vain opi ulkoa. Tilanne helpottuisi kummasti, jos saataisiin pyhiksi lisää autoja ajoon ja puolen tunnin välit joka linjalle, mutta mistä rahat?
 
Sunnuntain ongelma johtuu ennen kaikkea siitä, että linjat ja niiden vastinparit on pääosin suunniteltu arkipäivien tarpeita varten. Kierrosajat ym. eivät satu sitten sopivasti harvaa sunnuntai-aikataulua varten.

Nykyisessä taloustilanteessa pidän käytännössä mahdottomana autojen lisäämistä sunnuntaisin ensisijaisesti tasavuorovälin aikaansaamiseksi. Jos halutaan tasavuorovälit, tämä onnistuu joko aikataulua kiristämällä tai löysäämällä tai sitten erillisellä hiljaisen ajan linjastolla (joka ei varmastikaan saa suurta kannatusta muutenkaan).

Ykkösen parituksessa on nyt ilmeisesti syntynyt epätasapaino, kun Länsirannan rakentuminen on lisännyt kuormitusta Sataman päässä. Nyt jatkossa vanhan linja-autovarikon tilalle tulee "puutalokortteli" Linnankadun päähän, mutta vastaavasti Kärsämäen kartanon maille tulee isohko rivitaloalue. Auki on kysymys siitä, mitä Leafin tehtaan tilalle tulee.
 
Ykkösen pyhäaikatauluissa on "löysää", kun bussit lähes säännöllisesti seisovat Kauppatorilla yli viisi minuuttia. Seisonta-ajan lyhentäminen parantaisi myös palvelua niillä matkustajilla, jotka jatkavat torin ohi. Olisi saatava myös liikennevaloetuudet, tuntuu turhauttavalta, kun bussi seisoo lähes minuutin miltei tyhjässä risteyksessä. Mielestäni näillä toimenpiteillä saisi aikataulua kiristämättä ykkösen kierrosajan tuntiin eli vuoroväliksi 30 minuuttia. Luonnollisesti olisi tärkeä kuulla myös kuljettajien mielipide asiasta.

Mitä mieltä ollaan 28:n pyhävuorovälin muuttamisesta 24 minuuttiin (samat minuuttiluvut toistuisivat kahden tunnin välein)?
Entä linjojen 14,15 harventamisesta 55 minuutista yhteen tuntiin?
 
Sellaiset aikataulumuutokset, jotka luontevasti saa tehtyä kiristämällä tai löysäämällä aikataulua hiukan, tai pienillä etuuksilla, ovat luonnollisesti tervetulleita. Ilmeisesti näissä mainitsemissasi tapauksissa olisi tähän selkeitä mahdollisuuksia.

Aikataulun täytyy kuitenkin olla sellainen, että se on jokaisessa normaalissa tilanteessa ajettavissa, eli ei sellainen että se aina aiheuttaa viivästyksiä.

Liikennevaloetuuksien yksi iso hyöty voisi tosiaan olla hiljaisen ajan liikenteessä, koska silloin on helppo antaa aina etuus linja-autolle.
 
Waltsu sanoi:
Vuorovälien ongelmana on lähinnä hankalasti muistettavat lähtöajat. Usealla linjalla on 45 minuutin vuoroväli, mutta monelle alueelle ajaa kaksi linjaa, jolloin vuoroväli on lähellä 22,5 minuuttia, joka on aivan siedettävä.
Otanpa sanojani vähän takaisin...

Uudessa talviaikataulussa Vaalaan ajaa kaksi linjaa, vuorovälit 45 ja 50 minuuttia. Jyrkkälään ajaa kaksi linjaa, vuorovälit 45 ja 50. Myös Uittamolle ajaa kaksi linjaa, vuorovälit 40 ja 45.

Ja seurauksenahan on se, että välillä yhteinen vuoroväli on 20-25 minuuttia, ja sitten vuoroväli alkaa hyppiä, kunnes päästään siihen, että molemmat linjat lähtevät yhtaikaa. Sitten alkaa taas hyppiminen kunnes ollaan hiukan aikaa siedettävässä 20-25 minuutissa.

Esimerkiksi Vaalasta on klo 9.15 tuplalähtö, puolenpäivän jälkeen ollaan 20-25 minuutin vuorovälissä, ja taas kello 16.45 on tuplalähtö. Ja tuplalähtöjen molemmin puolin on 45 minuutin väli.

Jottain tarttis tehrä.
 
Waltsu sanoi:
Jottain tarttis tehrä.
Jospa kuutosen ja ysin kummankin vuoroväli olisi 48 minuuttia. Luulisi järjestyvän, kun ysi joutuisi kiristämään kaksi minuuttia/suunta.

Linja 9:
Ktori-Vaala ..-10.20-11.08-11.56-12.44-13.32-14.20-...
Vaala-Ktori ..-10.48-11.36-12.24-13.12-14.00-14.48-...
Kt-Katariina..-11.08-11.56-12.44-13.32-14.20-15.08-...
Katariina-Kt..-11.36-12.24-13.12-14.00-14.48-15.36-...

Linja 6:
Ktori-Vaala ..-10.44-11.32-12.20-13.08-13.56-14.44-...
Vaala-Ktori ..-11.12-12.00-12.48-13.36-14.24-15.12-...

Sekä Kauppatorilta Vaalaan että takaisin tasainen 24 minuutin väli. Kommentteja?
 
Eira sanoi:
Jospa kuutosen ja ysin kummankin vuoroväli olisi 48 minuuttia. Luulisi järjestyvän, kun ysi joutuisi kiristämään vain kaksi minuuttia/suunta.
Itse asiassa ne on niin päin, että ysiä pitää löysätä 3 minuuttia/sivu ja kutosta kiristää 1 min/sivu, mutta tuskin sekään mahdotonta olisi (kuutonenhan ei aja Suikkilaan pyhinä).

Jos vielä 12:lle ja 61:lle saa 48:n minuutin vuorovälit, niin saadaan Jyrkkälän ja hautuumaankin pyhäliikenne siedettävämmäksi. Jäljelle jäisi vain Uittamon 40/48 minuutin ongelma.
 
Waltsu sanoi:
Eira sanoi:
Jospa kuutosen ja ysin kummankin vuoroväli olisi 48 minuuttia. Luulisi järjestyvän, kun ysi joutuisi kiristämään vain kaksi minuuttia/suunta.
Itse asiassa ne on niin päin, että ysiä pitää löysätä 3 minuuttia/sivu ja kutosta kiristää 1 min/sivu, mutta tuskin sekään mahdotonta olisi (kuutonenhan ei aja Suikkilaan pyhinä).
Totta, kuusykkönen hoitaa Suikkilan pyhävuorot. Muokkasin ton aikatauluehdotuksen uuteen uskoon.

Laitetaanpa vielä paremmaksi. Annetaan ysin ajaa niinkuin uusissa talviaikatauluissa onkin eli:

Linja 9:
Ktori-Vaala ...-10.20-11.05-11.50-12.35-13.20-14.05-14.50-...
Vaala-Ktori ...-10.45-11.30-12.15-13.00-13.45-14.30-15.15-...
Kt-Katariina...-11.05-11.50-12.35-13.20-14.05-14.50-15.35-...
Katariina-Kt...-11.30-12.15-13.00-13.45-14.30-15.15-16.00-...

Linja 6:
Ktori-Vaala ...-10.43-11.28-12.13-12.58-13.43-14.28-15.13-...
Vaala-Ktori ...-11.08-11.53-12.38-13.23-14.08-14.53-15.38-...

Kauppatorilta Vaalaan ja päinvastoin vuorottelisi 22 ja 23 minuutin väli.
 
Waltsu sanoi:
Jos vielä 12:lle ja 61:lle saa 48:n minuutin vuorovälit, niin saadaan Jyrkkälän ja hautuumaankin pyhäliikenne siedettävämmäksi. Jäljelle jäisi vain Uittamon 40/48 minuutin ongelma.
Jos haluaa linjoilla 9 tai 12 Kauppatorilta Hautausmaantielle, vuorottelevat 15 ja 30 min välit. Samoin päinvastaiseen suuntaan. Jos linjan 12 kaikkia lähtöjä siirrettäisi 5 min eteenpäin, olisi siedettävämpi 20 ja 25 min vuorottelu molempiin suuntiin. Mutta miten se vaikuttaisi linjan 12 toiseen haaraan?
 
Waltsu sanoi:
Uudessa talviaikataulussa Vaalaan ajaa kaksi linjaa, vuorovälit 45 ja 50 minuuttia.
Tänään pidetyssä Turku 74:n ja joukkoliikennepäättäjien keskustelutilaisuudessa saimme kuulla, että talven jälkeen molemmilla linjoilla on 50 minuutin vuoroväli. Ehkä kannattaisi samantien harventaa 12 samaan vuoroväliin, jotta hautausmaan ja Jyrkkälän liikenne toimisi hienosti.

Lisäksi suunnitteluosasto lupasi tutkia (ja toivottavasti korjata) Hämeenkadun pyhäistä 4/50-ongelmaa sekä heinäkuista peräkkäinajoa arkisin linjoilla 4/28/50.
 
Turussa pyhälähtöjen osuus nykyään on 42% arkilähdöistä (jlltk:n ptk 27.10.05).
Eli yli puolet kalliista kalustosta seisoo koko pyhän tuottamattomina talleilla ja palkkakustannuksetkin jäävät alle arkipäivien. Lauantaisin vastaava prosentti on 71. Olisi kiinnostavaa tietää, mitkä vastaavat prosentit ovat muissa suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Mielestäni vähimmäisprosentit olisivat su-la-arki 50-75-100, jolloin luvut vastaisivat liikennöintitarvetta, ja kustannukset pysyisivät vielä kohtuullisina.
 
Itsekin pyhäaikatauluja ajaneena, muistan erään tapauksen linjalta 4 (Halinen-Amiraalistonkatu). Ko. linjalla on pyhäisin kierrosaikana tunti, mikä on toisaalta ihan riittävästi normaalina pyhäpäivänä, mutta nyt on vielä kaupat auki, niin se ei tahdo riittää. Kuitenkin, eräänä pyhäpäivänä ajoin Amiraalistonkadulta torille, niin kun olin tulossa torille Eerikinkatua, niin eikös Aurakatua pitkin mennyt joku kulkue. Ja torille kun pääsin, lähdin sieltä vartin myöhässä, jolloin olisikin jo pitänyt lähteä Halisista. Siinä sitä oltiin koko loppupäivä myöhässä.. :evil:
 
Kuninkojan turman tiimoilta herää kysymys, kuinka paljon aikataulusuunnittelulla oli vaikutusta tapahtuneeseen. Nimittäin linjan 28 kierroksen 75 minuuttia jakautuvat niin, että linjalla on kolme 20 minuutin sivua ja yksi vartin sivu. Tuo lyhin sivu on torilta Länsinummeen, jossa käydään äkkiä kääntymässä ja torille onkin sitten ajoaikaa viisi minuuttia enemmän. (Turmassa osallisena ollut linjan 28 bussi oli juuri tulossa Länsinummen päätepysäkille.) Kohmon päässä molemmille suunnille on varattu 20 minuuttia.

Kannattaisiko Länsinummen lähtöaikoja siirtää viidellä minuutilla eteenpäin, jotta aikataulussa oleva löysä olisikin päätepysäkillä eikä torilla? Vielä parempi ratkaisu olisi laittaa neljäs auto linjalle ja ajaa 80 minuutin kierroksia, mutta se tietenkin maksaa...

Talven 94-95 aikataulussa ajettiin samanpituisia 75 minuutin kierroksia, ja silloin 15 minuutin sivu oli juurikin Nättinummesta torille. Tosiaan: Nättinummesta, sillä tuolloin ei vielä ajettu Länsinummeen saakka. Eli linjasivu on niistä ajoista pidentynyt lähes 1,5 kilometrillä, mutta ajoaikaan ei ole koskettu muuten kuin siirtämällä löysä päätepysäkiltä torille.
 
Edelleenkin olen sitä mieltä, että linjaa 28 voitaisiin kolmella bussilla ajaa 72 minuutin kierroksella 18 minuuttia/siivu. Nykyisin bussi seisoo sunnuntaisin tyhjän panttina torilla noin viisi minuuttia, joten sitä voisi lyhentää lyhentämättä päättäritaukoa. Lisäksi aikataulu selkiintyisi, 24 min vuorotiheydellä parillisina ja parittomina tunteina olisi aina samat lähtöminuutit. Nykyinen aikataulu on äärimmäisen sekava, samat lähtöminuutit toistuvat viiden tunnin välein.

Pitäisi myös vakavasti tutkia, voisiko linjaa 1 ajaa kahdella bussilla 30 min välein nykyisen 35 min :twisted: sijasta. Bussi seisoo pyhäisin torilla yli 5 min, josta voisi nipistää. Homma onnistuu ottamalla käyttöön muutkin kuin nollaan tai vitoseen päättyvät minuuttiluvut.
 
Takaisin
Ylös