HS uutisoi tänään, että virkamiesvoimin on laadittu pysäköintipolitiikan uudistusta Helsingissä.
Minun mielestäni on kohtuullista, että maan parhaimpien joukkoliikenneyhteyksien alueella joutuisi maksamaan pysäköinnin todelliset kulut. Myös autopaikkanormia pitäisi muuttaa, ettei jokaiseen uudisrakennukseen tarvitse kaavoittaa nykyistä määrää autopaikkoja.
Helsinki haluaa korottaa asukaspysäköinnin hinnan kantakaupungissa viisinkertaiseksi. Hinta nousisi nykyisestä 120 eurosta 680 euroon vuodessa. Muutos tapahtuisi asteittain vuoteen 2020 mennessä.
Lehmuskosken mukaan 680 euroa vuodessa vastaa kadunvarsipysäköinnin kustannuksia.
Uusi pysäköintipolitiikka ehdottaa myös Helsingin keskustan mittaripaikkojen hinnoittelun muuttamista progressiiviseksi. Ensimmäinen varttitunti pysäköintiruudussa maksaisi siis vähemmän kuin toinen, ja tunnin pysäköinnin jälkeen hinta nousisi entisestään.
Hinnankorotusten tueksi pysäköinninvalvontaan halutaan lisää pontta. Tämä edellyttää lakiuudistuksia.
Ehdotuksen mukaan perusparkkisakon taso pitäisi korottaa joukkoliikenteen tarkastusmaksun tasolle 80 euroon. Raitiovaunukiskoille tai invapaikalle pysäköinnistä pitäisi ehdotuksen mukaan rangaista 500 euron maksulla ja suojatien eteen, jalkakäytävälle tai yhteiskäyttöauton paikalle pysäköinnistä 250 eurolla.
"Virhemaksun suuruuden pitäisi määräytyä sen mukaan, miten suuren yhteiskunnallisen haitan väärin pysäköinti aiheuttaa", Lehmuskoski sanoo.
...uudistuksiin kuuluu se, että uusilla alueilla asuntojen ja pysäköintipaikkojen hinnat erotetaan toisistaan. Uusille kerrostaloalueille rakennettaisiin useiden talojen yhteisiä pysäköintihalleja, joista asukkaat voisivat ostaa oman autopaikan huutokaupalla.
Minun mielestäni on kohtuullista, että maan parhaimpien joukkoliikenneyhteyksien alueella joutuisi maksamaan pysäköinnin todelliset kulut. Myös autopaikkanormia pitäisi muuttaa, ettei jokaiseen uudisrakennukseen tarvitse kaavoittaa nykyistä määrää autopaikkoja.