Jos ihan tarkkoja ollaan niin joka paikassa, oli liikennevaloja ennen pysäkki tai ei, tuolle etuisuudelle on määrätty joku maksimiaika jonka vihreä valo palaa. Esim. ruuhkat voivat aiheuttaa sen että valot vaihtuvat punaiseksi nenän edestä ja sitten helmi pyytää uudelleen vihreää valoa Eli se ei johdu yksiselitteisesti pysäkeillä viipymisestä...Jos pysäkin jälkeen joko heti tai suht lähellä on liikennevalot, niin Helmi toimii niin, että se olettaa vaunun/bussin seisovan pysäkillä tietyn ajan ja antaa etuuden tämän oletusajan mukaan. Esimerkkipaikkana Munkkiniemen aukio S2 linjalla 4.
Tätä käytetään periaatteessa busseillakin, mutta kun pysäkkiaikojen hajonta on niillä niin suurta, niin homma ei tahdo käytännössä toimia. Siitä oli juttua viimeksi muistaakseni kslk:ssa loppuvuodesta.
---------- Viesti lisätty kello 15:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:13 ----------
Ei ole tapauskohtaista kun on kyse keskiarvosta. Ja olet kokeillut mutta et arvausta osannut laittaa..?Tapaus kohtaista, jos kaikilla lippu valmiina, samalla keskiovien käyttäjät noppeita, ( ei muuttokuormia ). Odottavan aika on pitkä. Kokeilin itsekin päättärillä kuinka kauan ovet ovat auki. Tästä voi tehdä vikalapun huoltoon jos ovet ei mene säädetyssä ajassa kiini.
---------- Viesti lisätty kello 15:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:15 ----------
Syy ei todellakaan ole keskimääräisen pysäkkiajan hajonta, se hajonta nimittäin on 2-3 sekuntia/sivu. Yksittäisten pysäkkiaikojen hajonta taas on n. 1 minuutin luokkaa, minulla 7-70 sekuntia.. tuo 2-3 sekunnin hajonta voi periaatteessa vaikuttaa sivun ajoaikaan 50-75 sekuntia! (25 pysäkkikäyntiä) Huimaa eikö?Totuus mistä? Siis minä olen ymmärtänyt niin että se että linjojen ajoajat vaihtelee on ongelma ja tuohon syy nimenomaan sen laskemasi keksimääräisen pysäkkiajan hajonta samalla linjalla.
Viimeksi muokannut moderaattori: