Raideliikenne on viime aikoina takkuillut, joka on johtanut henkilökohtaisesti aiempaa tiiviimpään tutustumiseen rakkaan Helsingin bussiliikenteeseen. Ja ajattelin nyt haukkua pystyyn kaiken sen suunniteluun, käytäntöihin ja tiedotuksen liittyvän. Korostettakoon että vika ei ole kuljettajien.
Lyhyesti: Mikä ihmeen hinku se on hajauttaa busseja eri pysäkeille ja täten vaikeuttaa niistä toisiin vaihtamista?
Pitemmin matkakertomuksen kanssa:
Väsynyt matkalainen myöhästyy Arabiassa perjaintai-iltana bussista h74. On kylmä joten matkalainen päättää nousta bussiin s506. Näin saa lämmiteltyä hetken ja Viikissä voi vaihtaa seuraavaan h74n, tai johonkin busseista h70t, h73 tai h79 jotka myös vievät matkalaisen kohtuullisen kävelymatkan päähän kodistaan.
Kello 18.38, eli täysin aikataulussa, Tiedelinja s506 saapuu pysäkille Latokartano. Sekavien seuraavien vaiheiden esittäminen ymmärrettävästi vaatii kartan. Toki sellainen löytyy uuden mainion HSL:n sivuilta kohdasta Linjakartat, http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/linjakartat/Sivut/default.aspx
Kysymys nro 1: Jos webbisivulla on alasivu Veijon Humppapumpun keikkakalenteri, niin normaali käyttäjä kuvittelee että sieltä myös löytyy Veijon Humppapumpun keikkakalenteri. Samoin voisi kuvitella että sivustosta HSL.fi kohdasta Linjakartat löytyy linjakartta, tai edes mikä tahansa kartta, vaikka tähtikartta. Vaan ei, siellä kerrotaan että HSL tuottaa erillaisia karttapalveluita, vähän niin Veijon Humppapumppu kertoisi että heillä on keikkakalenteri. Tuottaako sivuja kenties Kafka Web Design International?
Mutta kartta ihan itse muokattuna liitteenä, pohjana Linjaopas, ja takaisin asiaan. Eli siis matkalainen saappuu pysäkillä Latokartano (3420), pe 18.38. Seuraava h74 menisi vasta 19.06, joten matkalainen siirtyy pysäkille Latokartano (3424) noin 50 metrin päähän, jota käyttävät matkalaiselle käyvät linjat h70T ja h73, sekä h75 jossa voisi taas lämmitellä muutaman pysäkinvälin.
Kysymys nro 2: Miksi h74:llä on eri pysäkki?
Pysäkin Latokartano (3424) aikataulusta selviää että 18.47 menee 75, 18.51 73 ja 18.54 70T. Kello 18.44 matkalainen katsoo kun h74 saapuu pysäkille Latokartano (3420), eli n. 50 metrin päähän mutta punaisten jalankulkuvalojen toiselle puolelle, eli siihen ei kerkiä juosta. Ihan vaan hirtehisyyttään matkalainen yrittää pysäyttää h74:n pysäkille Latokartano (3424), josta se ajaa iloisesti ohi.
Kysymys nro 3: Jos on ihan pakko hajauttaa pysäkit kahdelle puolelle risteystä, niin voisivatko ne olla edes niin lähellä toisiaan että tarvittaessa pystyy siirtymään toiselle tulevan bussin nähdessään?
Kysymys nro 4: Jos bussi jonka vuoroväli on 30 minuuttia on niin paljon myöhässä että se on paria minuuttia vaille aikaisessa, niin eikö se kuski voisi pitää vartin tauon ja ajaa seuraavaan vuoron aikataulussa?
Lämmitelläkseen matkaaja rupee pohtimaan että eikös tästä mene myös h79, joka porhaltaakin iloisesti ohi kello 18.47. Se ei myöskään tietenkään pysähdy pysäkillä Latokartano (3424), vaan pysäkillä Pihlajamäentie (3464) toisen noin 50 metriin päässä mutta kulman takana.
Kysymys nro 5: Jos annan juoppohullulle paviaanille väriliituja ja kartan, niin sekään tuskin onnistuu piirtämään kantiltaan noin 50 metrin kolmioon kolmea eri pysäkkiparia. Ja lisäksi vielä Jokerin pysäkki Viikinkaarelle. Jos se pysyy tyytyväisenä pullolla kossua päivässä, niin tulisiko tuo paviaani kaupungille halvemmaksi kuin pysäkkisuunnittelija?
Kysymys nro 6: Onko h79:n metron liityntämatkustajat niin ehdollistettu sateessa seisominen ettei heille käy moottoritien kattama pysäkki, jossa sivumennen on riittävästi pituutta vaikka kahdelle bussille kerrallaan?
Matkailija havainnoitsee että 75:sta kuuluu tulevaksi. Eikä 73:sta.
Kysymys nro 7: Kun on pitkälti samoja matkustajia palvelevat kaksi linjaa on näppärästi aikataulutettu ajamaan peräkkäin, niin seuraako siitä että jos toinen on hyytynyt niin toisen pitää myös odottaa jossain?
Kello 18.58 h70T saapuu vain neljä minuuttia myöhässä. h75:stä tai h73:sta ei edelleenkään mitään havaintoa.
Kaikki yhdessä: Euroopan Parasta Joukkoliikennettä!
Lyhyesti: Mikä ihmeen hinku se on hajauttaa busseja eri pysäkeille ja täten vaikeuttaa niistä toisiin vaihtamista?
Pitemmin matkakertomuksen kanssa:
Väsynyt matkalainen myöhästyy Arabiassa perjaintai-iltana bussista h74. On kylmä joten matkalainen päättää nousta bussiin s506. Näin saa lämmiteltyä hetken ja Viikissä voi vaihtaa seuraavaan h74n, tai johonkin busseista h70t, h73 tai h79 jotka myös vievät matkalaisen kohtuullisen kävelymatkan päähän kodistaan.
Kello 18.38, eli täysin aikataulussa, Tiedelinja s506 saapuu pysäkille Latokartano. Sekavien seuraavien vaiheiden esittäminen ymmärrettävästi vaatii kartan. Toki sellainen löytyy uuden mainion HSL:n sivuilta kohdasta Linjakartat, http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/linjakartat/Sivut/default.aspx
Kysymys nro 1: Jos webbisivulla on alasivu Veijon Humppapumpun keikkakalenteri, niin normaali käyttäjä kuvittelee että sieltä myös löytyy Veijon Humppapumpun keikkakalenteri. Samoin voisi kuvitella että sivustosta HSL.fi kohdasta Linjakartat löytyy linjakartta, tai edes mikä tahansa kartta, vaikka tähtikartta. Vaan ei, siellä kerrotaan että HSL tuottaa erillaisia karttapalveluita, vähän niin Veijon Humppapumppu kertoisi että heillä on keikkakalenteri. Tuottaako sivuja kenties Kafka Web Design International?
Mutta kartta ihan itse muokattuna liitteenä, pohjana Linjaopas, ja takaisin asiaan. Eli siis matkalainen saappuu pysäkillä Latokartano (3420), pe 18.38. Seuraava h74 menisi vasta 19.06, joten matkalainen siirtyy pysäkille Latokartano (3424) noin 50 metrin päähän, jota käyttävät matkalaiselle käyvät linjat h70T ja h73, sekä h75 jossa voisi taas lämmitellä muutaman pysäkinvälin.
Kysymys nro 2: Miksi h74:llä on eri pysäkki?
Pysäkin Latokartano (3424) aikataulusta selviää että 18.47 menee 75, 18.51 73 ja 18.54 70T. Kello 18.44 matkalainen katsoo kun h74 saapuu pysäkille Latokartano (3420), eli n. 50 metrin päähän mutta punaisten jalankulkuvalojen toiselle puolelle, eli siihen ei kerkiä juosta. Ihan vaan hirtehisyyttään matkalainen yrittää pysäyttää h74:n pysäkille Latokartano (3424), josta se ajaa iloisesti ohi.
Kysymys nro 3: Jos on ihan pakko hajauttaa pysäkit kahdelle puolelle risteystä, niin voisivatko ne olla edes niin lähellä toisiaan että tarvittaessa pystyy siirtymään toiselle tulevan bussin nähdessään?
Kysymys nro 4: Jos bussi jonka vuoroväli on 30 minuuttia on niin paljon myöhässä että se on paria minuuttia vaille aikaisessa, niin eikö se kuski voisi pitää vartin tauon ja ajaa seuraavaan vuoron aikataulussa?
Lämmitelläkseen matkaaja rupee pohtimaan että eikös tästä mene myös h79, joka porhaltaakin iloisesti ohi kello 18.47. Se ei myöskään tietenkään pysähdy pysäkillä Latokartano (3424), vaan pysäkillä Pihlajamäentie (3464) toisen noin 50 metriin päässä mutta kulman takana.
Kysymys nro 5: Jos annan juoppohullulle paviaanille väriliituja ja kartan, niin sekään tuskin onnistuu piirtämään kantiltaan noin 50 metrin kolmioon kolmea eri pysäkkiparia. Ja lisäksi vielä Jokerin pysäkki Viikinkaarelle. Jos se pysyy tyytyväisenä pullolla kossua päivässä, niin tulisiko tuo paviaani kaupungille halvemmaksi kuin pysäkkisuunnittelija?
Kysymys nro 6: Onko h79:n metron liityntämatkustajat niin ehdollistettu sateessa seisominen ettei heille käy moottoritien kattama pysäkki, jossa sivumennen on riittävästi pituutta vaikka kahdelle bussille kerrallaan?
Matkailija havainnoitsee että 75:sta kuuluu tulevaksi. Eikä 73:sta.
Kysymys nro 7: Kun on pitkälti samoja matkustajia palvelevat kaksi linjaa on näppärästi aikataulutettu ajamaan peräkkäin, niin seuraako siitä että jos toinen on hyytynyt niin toisen pitää myös odottaa jossain?
Kello 18.58 h70T saapuu vain neljä minuuttia myöhässä. h75:stä tai h73:sta ei edelleenkään mitään havaintoa.
Kaikki yhdessä: Euroopan Parasta Joukkoliikennettä!
Liitetiedostot
Viimeksi muokannut moderaattori: