Kuten Max totesi motari - Kustaa Vaasankatu, tai Hernepellontie - Viikintie - Kustaa Vaasankatu. Ylipäänsä, lähtökohtana se että jokaikisen auton pitää päästää luotisuoraan joka ikiseen toiseen paikkaan on minusta kestämätön. Miten esimerkiksi Pohjois-Haagalaiset pääsee suoraan Haagan liikenneympyrän Shellille kun Eliel Saarisen katua ei saa ajaa?
Ja ajatus oli siis että 73 ja 75 ajaisi tuota kautta.
Auton pääsyä luotisuoraan minne tahansa ja jokaikisen oven eteen (moni ajaisi varmaan asuntoihin ja myymälöihin sisäänkin, jos ovesta mahtuisi) en missään tapauksessa kannata. Sen sijaan joukkoliikenne pitäisi hoitaa mahdollisimman hyvin asuinalueille eikä kaukaa niitä ohittamaan.
Asioita on kuitenkin tarkasteltava tapaus kerrallaan. Hämeentien ja Viikintien sulkeminen ei ratkaisisi, vaan siirtäisi ongelmaa toisiin paikkoihin.
Tuossa Hämeentie-Viikintie kuviossa ei ainoa liikennevirta ole Hämeentieltä Arabiasta Viikkiin tai Pihlajamäkeen. Viikintiellä on merkitystä myös Koskelantieltä Viikintietä edelleen Roihupellon ja Herttoniemen suuntaan kulkevalle liikenteelle. (Moni ei mene sen enempää Prismaan kuin Arabiaankaan.)
En ymmärrä, mitä järkeä olisi ajattaa kaikki autot moottoritien kautta ja luoda näin vielä lisää jonottavia ruuhkia Koskelantielle ja Pihlajamäentielle. Hämeentietä keskustaan päin menevät bussit seisoisivat Kumtähden kentän kohdalla jonottamassa, kun nykyistäkin useammat Kustaa Vaasan tielle kääntyvät tukkisivat tien. Pohjoiseen päin menevien bussien jonotuspaikka siirtyisi Hämeentien loppupäästä Pihlajamäentielle, jossa niiden kulkua hidastaisivat myös Viikintieltä (sekä Hernepellonkujalta että Herttoniemen suunnasta) länteen pyrkivät ajoneuvot, joita siis kierrätettäisiin Pihlajamäentien ja Lahdenväylän kautta.
Viikintien liikennettä lisää nykyisellään myös läpiajoliikenne Latokartanosta Lahden suuntaan ja päinvastoin. Kun Prisman kohdalla on rampit vain keskustaan päin, niin osa tuosta liikenteestä kiertää Koskelan liittymän kautta. Suuri osa toki käyttää reittiä Pihlajamäentien ja Kehä I:n kautta Lahdenväylälle, mutta ruuhkat hautausmaan kohdalla (sekä Latokartanontiellä että Kehällä) vain kasvavat, jos Viikintie pannaan poikki.
Arabian alueen sumputtaminen yhden ainoan (sekin jo ennestään ruuhkainen) risteyksen Hämeentie/Kustaa Vaasan tie varaan tuottaisi turhanpäiväistä hidastetta myös tavaraliikenteelle.
Haaga-vertaus on sikäli ontuva, että siellähän on tehty ihan toisentyyppinen ratkaisu. (Haagan malli Viikissä tarkoittaisi, että katkaistaisiin Kustaa Vaasan tie ja Lahdenväylä muilta kuin busseilta ja ajatettaisiin kaikki muu liikenne Hämeentien ja Viikintien kautta.)
Eliel Saarisen tie oli jo Saarisen suunnitelmissa läpikulkukatu, jota pitkin olisi ohitettu asuntokadut. Tietä ei vuosikymmeniin toteutettu ja sittenkin vain bussiväylänä. Henkilöauto- ja muukin läpiajoliikenne ajatetaan edelleen asuinalueiden kautta (52:n reittiä).
Tuntuisi paljon mielekkäämmältä, jos Eliel Saarisen tiellä olisi omat kaistat sekä nopealle joukkoliikenteelle (Jokeri) että läpiajoliikenteelle. Näin asuntokadut rauhoittuisivat joukkoliikenteelle ja paikallisille ajotarpeille.
Hämeentien/Viikintien risteyksen bussit ohjaisin kiertämään koko risteyksen erillistä joukkoliikennekatua Vanhankaupunginkosken eteläpuolitse Arabianrannasta Pornaistenniemelle. Kyllä sellaisen sinne hyvällä tahdolla mahtuisi rakentamaan.