Pysäkkien hajasijoittelu ja muuta rutinaa

Ei kai sentään tosissaan ehdoteta Hämeentien loppupään ja Viikintien muuttamista joukkoliikennekaduiksi. Kohtuulliset vaihtoehdot puuttuvat. Miten minä pääsisin Pihlajistosta Arabian kauppakeskukseenkaan henkilöautolla ilman pitkiä kierroksia. Ja mitenkäs tämä edes vaikuttaisi 73:n ja 75:n ajoaikoihin, eiväthän ne edes muutenkaan mene mainittuja katuja. Sen sijaan Pihlajamäentien moottoritien alla olevalle pysäkille voisi hyvin panna kaikki linjat pysähtymään, ei edes tekisi kovia ruuhkiakaan.
Kuten Max totesi motari - Kustaa Vaasankatu, tai Hernepellontie - Viikintie - Kustaa Vaasankatu. Ylipäänsä, lähtökohtana se että jokaikisen auton pitää päästää luotisuoraan joka ikiseen toiseen paikkaan on minusta kestämätön. Miten esimerkiksi Pohjois-Haagalaiset pääsee suoraan Haagan liikenneympyrän Shellille kun Eliel Saarisen katua ei saa ajaa?

Ja ajatus oli siis että 73 ja 75 ajaisi tuota kautta.
 
Kun nyt puhutaan pysäkkien hajasijoittelusta, ärsyttää Viikin idioottimaisen hajasijoittelun ohella Käskynhaltijantien ja Tuusulanväylän pysäkit. Tuusulanväylältä on kohtuullisen helppo vaihtaa Käskynhaltijantien liikenteeseen, ainakin teoriassa. Tuusulanväylän keskustan suunnan pysäkillä pysähtyvät kaikki linjat. Kuitenkin Tuusulanväylän maaseudun suunnan pysäkillä ei pysähdykään kaikki linjat. Pysähtymättömien linjojen joukkoon kuuluvat 51, 72 ja 516. Kaiken lisäksi 516 ei pysähdy myöskään sillalla olevalla Tuusulaväylä-nimisellä pysäkillä, toisinkuin 51.

Perusteluna idioottimaiseen pysäkkikäyttäytymiseen lienee se, että vastasuuntaan linjoilla ei ole pysäkkiä liittymän muodon vuoksi. Tosin tämäkään perustelu ei toimi, sillä linja 51 pysähtyy sillalla Maunulan suuntaan mennessä.

Asiallahan ei muuten ole suurta merkitystä, mutta kun kyseinen pysäkki on juuri vaihtopysäkki, olisi siinä vaihtamisen oltava mahdollisimman helppoa. Eli 550 pysähtyy kyllä sillalla, mutta kaikilta linjoilta ei voi siihen vaihtaa. 72 kun pysähtyy vasta Kustaankartanon pysäkillä ja 516 Paanutien pysäkillä, jotka eivät kumpikaan ole jokeripysäkkejä. Eli näitä linjoja käytettäessä on vaihdettava 550:aan joko Mestarintiellä tai Maunulassa. Ja jos linjalta 51 vaihtaa keskustasta idän suuntaan Tuusulanväylän pysäkillä, tulee kävelymatka laillista reittiä todella pitkäksi.

Asia kun vaan on niin, että jos suunnitellaan liittymään vaihtopysäkit, niin kaikkien linjojen olisi myös käytettävä niitä! Vaikka näitä pysäkkejä käyttäessä tulee yksi tasonvaihto, ehtii siinä kuitenkin yleensä edelliseen 550:aan, joka varsinkin keskipäivällä kulkee epäluotettavasti (~5-20 min välein toisinaan tuulilasikuormassa).

Vaikka välillä harmittaa odotella seuraavaa vuoroa (kun juuri myöhästyy pysäkkijärjestelyiden ja pysähtymiskäyttäytymisien takia), niin vielä enemmän ottaa päähän se, että kaikki kuljettajatkaan eivät ole perillä siitä, millä pysäkeillä pitää pysähtyä. Ei ole pitkä aika, kun 66A ei pysähtynyt kummallakaan pysäkeistä, joilla piti pysähtyä vaan pysähtyi vasta Paanutiellä. :mad:

PS. Tuusulanväylän keskustansuunnan pysäkille ei ole edes vaivauduttu tuomaan aikatauluja. Että se niistä vaihdoista. :icon_frown:
 
Autolla pitääkin ajaa Stoan ja Puhoksen parkkipaikkojen kautta Korsholmantielle ja sitten takaisin Turunlinnantielle :D.
Huomasin saman h93A:ssa, suuri osa autoista kääntyi Stoan parkkipaikalle. Katselin, kuinka autot vain ajavat sen läpi Korsholmantielle mainitsemallasi tavalla. Eikä tietenkään mitään etuuksia busseille jotka joutuvat seistä ruuhkassa:mad:.

Matka kello 16.23 Itäkeskus-Karhulantie - 17 min , nopeammin pääsisi vaikka kävelemällä:-|.

Turunlinnantielle pitäisi lisätä yksi kaista lisää - busseille ja vain busseille.
Toinen ruuhkanselvittäjä voisi olla uusi ramppi Itäväylälle (itään päin) Marjaniementieltä?
 
Viikin liikenneyhteydet kuulostavat nykyään ihan satumaisilta omiin kokemuksiini verrattuna.

Minustakin liikenneyhteydet sinällään ovat todella hyvät, enkä niistä rutise, mutta kapasiteettia saisi olla enemmän. Aikaisemmin linjalla 79 sentään oli nivelbusseja, nyt ei ole edes telejä. Ja ovat arkisin ruuhka-aikaan täpötäynnä ja usein menee kaksi bussia peräkkäin, joten aikatauluja ei kannata turhia tuijotella.

Linjalle 68 olisi myös hyvä saada telibusseja, koska linjan pidennyttyä Von Daehnin kadun päähän asti, se on alkanut olla jo täpötäynnä Maakaaren pysäkille tultaessa. Hyvä kun edes istumapaikan jostain löytää. Tai vähintäänkin saisi sitten lyhentää ruuhkalinjan 68X niin, että sen lähtöpysäkki olisi Valintatalon vieressä, Tilanhoitajankaaren päässä.
 
Kuten Max totesi motari - Kustaa Vaasankatu, tai Hernepellontie - Viikintie - Kustaa Vaasankatu. Ylipäänsä, lähtökohtana se että jokaikisen auton pitää päästää luotisuoraan joka ikiseen toiseen paikkaan on minusta kestämätön. Miten esimerkiksi Pohjois-Haagalaiset pääsee suoraan Haagan liikenneympyrän Shellille kun Eliel Saarisen katua ei saa ajaa?

Ja ajatus oli siis että 73 ja 75 ajaisi tuota kautta.

Minusta Viikintiellä ei ole tuolla osuudella pahoja ruuhkaongelmia muuten kuin joskus Viikintien ja Pihlajamäentien risteyksessä, ja tämän saisi korjattua avaamalla se Viikinportinkatu busseille. Samalla Viikinportinkadun ja Pihlajamäentien risteykseen voisi tehdä laadukaat ja riittävän pitkät pysäkit. Mutta minäkään en jaksa ymmärtää miksi autojen pitää välttämättä saada ajaa Viikintien läpi, kiertotiekin kun on olemassa.

Sen sijaan varinainen sumppu on Hämeentien loppupätkä. Hämeentien varaaminen joukkoliikenteelle Vanhankaupungintien ja Koskelantien väillä olisi todella perusteltua, autot voivat ajaa Kustaa Vaasan tien kautta.
 
Minusta järkevää olisi tehdä Viikintiestä ja Hämeentien loppupäästä joukkoliikennekatu ja ajattaa nuo linjat sitä kautta. Autoilla on moottoritie. Eli niin että estetään muiden kuin bussien läpiajo liitteenä olevaan karttaan punaisella merkistyissä kohdissa. Samalla laittaa ne pysäkit kuntoon. Jatkokehityksenä kiskot.

Onko tuossa Viikintiellä niin paljon autoliikennettä, että niistä on jotain haittaa? En siis tiedä, en ole viime vuosina juuri liikkunut siellä päin. Ennen muinoin se tie oli usemmiten aivan tyhjä.

Mietin, että jos tien katkaisee kokonaan, niin Etelä-Viikkiläisille (kiinteistövälittäjäkielellä Vanhankaupunginkoski) tulee melkoinen kierto sinne Prismaan henkilöautoillaan kun ensin pitää lähteä 180 astetta väärään suuntaan kohti Koskelan liittymää motarille.

Toki jos pitää niin sitten pitää. Mutta ei autoliikennettä kannata varta vasten rajoittaa jos siitä ei ole haittaa. Tai vähän tekisi mieli, mutta perusteet täytyy kyllä miettiä sitten aika huolella.
 
Viikin liikenneyhteydet kuulostavat nykyään ihan satumaisilta omiin kokemuksiini verrattuna. Kun muutin Talonpojantielle 1987, ei sinne päässyt bussilla ollenkaan. Pihlajamäen ostarille piti kävellä toista kilometriä, jos aikoi bussilla isommille kylille (mihin vaikutti juuri tuo motarille kääntyvien linjojen pysäkkien sijainti) tai edes kauppaan. Pian sitten alkoi liikennöidä 79 kaksi kertaa tunnissa arkipäivinä klo 18 asti. Siihen olimme jo kovin tyytyväisiä :)

Viikin asukasmäärää on moninkertaistunut sitten 80-luvun, ja opiskelijoiden määräkin on ainakin kaksinkertaistunut. Sinänsä kampukselle on ihan hyvät bussiyhteydet, ärsyttää vaan kun ne pilattu järjettömällä liikennesuunnittelulla.
 
Minusta Viikintiellä ei ole tuolla osuudella pahoja ruuhkaongelmia muuten kuin joskus Viikintien ja Pihlajamäentien risteyksessä, ja tämän saisi korjattua avaamalla se Viikinportinkatu busseille.
Kyllä se minusta ruuhka-aikaan on joskus yllättävän tukkoinen. Kysymys on siitä että Lahden motari on yhä ruuhkaisempi, jolloin autoja hakeutuu tuolle reitille. Sinänsä se Viikinportinkatukin toki auttaisi.

Toki jos pitää niin sitten pitää. Mutta ei autoliikennettä kannata varta vasten rajoittaa jos siitä ei ole haittaa. Tai vähän tekisi mieli, mutta perusteet täytyy kyllä miettiä sitten aika huolella.
Ihan samaa mieltä, ei se mikään itsetarkoitus ole.

---------- Viesti lisätty kello 13:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:00 ----------

Mietin, että jos tien katkaisee kokonaan, niin Etelä-Viikkiläisille (kiinteistövälittäjäkielellä Vanhankaupunginkoski) tulee melkoinen kierto sinne Prismaan henkilöautoillaan kun ensin pitää lähteä 180 astetta väärään suuntaan kohti Koskelan liittymää motarille.
Kuvittelisin heidän käyvän etupäässä Arabiassa kaupassa. Ja motarin kautta ajaminen taitaa itseasiassa olla nopeampi.
 
... Etelä-Viikkiläisille (kiinteistövälittäjäkielellä Vanhankaupunginkoski) tulee melkoinen kierto sinne Prismaan henkilöautoillaan ...

Viikin Prisman suosio automarkettina - ilmeisesti myös lähialueilla asuvien keskuudessa - ei lakkaa ihmetyttämästä minua. Se on nimittäin parhailla bussiyhteyksillä varustettu automarketti, mitä missään tiedän olevan. Monessa tapauksessa Prisman parkkitalossa saattaa tulla kassien kanssa käveltyä enemmän, kuin jos kävelisi sen sijaan ulos ja 57/68/71v/74/506/550:een. Ehkä tottumuksen voima ja vakuutusmaksut sitten velvoittavat käyttämään sitä Cayennea, jos se on tullut ostettua. Mutta puhtaan käytännöllisyyden perspektiivistä väitän, että suuri osa asiakaskunnasta pärjäisi paremmin ilman.

A propos pysäkkien hajasijoittelusta ja Viikistä:

Käyn silloin tällöin Suvilahdessa työn ja huvin vuoksi ja olen huomannut, että Sörnäisten rantatiellä on erittäin raivostuttava hajasijoitus. Vilhonvuorenkadun risteyksen kohdalla juuri ennen Itäväylän ramppia on normaali, katettu pysäkki, jossa pysähtyvät Itäväylälle kääntyvät h11, h16 ja yölinjat. Myös h68 ajaa samaa tietä, mutta sen pysäkki on erillinen, yksinäinen tolppa, ilman pysäkkikaistaa, noin sata metriä tästä etelään. Tarkoitus on ilmeisesti antaa tämän linjan bussille tilaa ryhmittyä vasemmalle kaistalle rampin sijasta, mutta käytännössä bussi pysyttelee joka tapauksessa liikennevirran oikealla kaistalla lähes viimeiseen asti.

Normaalit kotimatkavaihtoehtoni (Latokartanoon) ovat joko 68 tai 16 vaihdettuna Herttoniemessä 79:ään. Tässä kohdin bussit tuppaavat ajamaan peräkkäin (etenkin iltapäivän ruuhkassa), ja se, kummalle pysäkille menee odottamaan, on täysin onnen varassa. Pahimmassa tapauksessa sitä yrittää sijoittua pysäkkien välille sillä seurauksella, että molemmat menevät ohi ja on kiivettävä mäen päälle Kurviin odottamaan h68X:ää tai metroa. En onneksi ainakaan vielä ole liikuntaesteytynyt, mutta arkijärjellä on hyvin vaikea ymmärtää, miksi kahden samaa tietä samaan suuntaan matkalla olevan bussin pysäkkejä ei voi laittaa samaan paikkaan.
 
Kuten Max totesi motari - Kustaa Vaasankatu, tai Hernepellontie - Viikintie - Kustaa Vaasankatu. Ylipäänsä, lähtökohtana se että jokaikisen auton pitää päästää luotisuoraan joka ikiseen toiseen paikkaan on minusta kestämätön. Miten esimerkiksi Pohjois-Haagalaiset pääsee suoraan Haagan liikenneympyrän Shellille kun Eliel Saarisen katua ei saa ajaa?

Ja ajatus oli siis että 73 ja 75 ajaisi tuota kautta.

Auton pääsyä luotisuoraan minne tahansa ja jokaikisen oven eteen (moni ajaisi varmaan asuntoihin ja myymälöihin sisäänkin, jos ovesta mahtuisi) en missään tapauksessa kannata. Sen sijaan joukkoliikenne pitäisi hoitaa mahdollisimman hyvin asuinalueille eikä kaukaa niitä ohittamaan.

Asioita on kuitenkin tarkasteltava tapaus kerrallaan. Hämeentien ja Viikintien sulkeminen ei ratkaisisi, vaan siirtäisi ongelmaa toisiin paikkoihin.

Tuossa Hämeentie-Viikintie kuviossa ei ainoa liikennevirta ole Hämeentieltä Arabiasta Viikkiin tai Pihlajamäkeen. Viikintiellä on merkitystä myös Koskelantieltä Viikintietä edelleen Roihupellon ja Herttoniemen suuntaan kulkevalle liikenteelle. (Moni ei mene sen enempää Prismaan kuin Arabiaankaan.)

En ymmärrä, mitä järkeä olisi ajattaa kaikki autot moottoritien kautta ja luoda näin vielä lisää jonottavia ruuhkia Koskelantielle ja Pihlajamäentielle. Hämeentietä keskustaan päin menevät bussit seisoisivat Kumtähden kentän kohdalla jonottamassa, kun nykyistäkin useammat Kustaa Vaasan tielle kääntyvät tukkisivat tien. Pohjoiseen päin menevien bussien jonotuspaikka siirtyisi Hämeentien loppupäästä Pihlajamäentielle, jossa niiden kulkua hidastaisivat myös Viikintieltä (sekä Hernepellonkujalta että Herttoniemen suunnasta) länteen pyrkivät ajoneuvot, joita siis kierrätettäisiin Pihlajamäentien ja Lahdenväylän kautta.

Viikintien liikennettä lisää nykyisellään myös läpiajoliikenne Latokartanosta Lahden suuntaan ja päinvastoin. Kun Prisman kohdalla on rampit vain keskustaan päin, niin osa tuosta liikenteestä kiertää Koskelan liittymän kautta. Suuri osa toki käyttää reittiä Pihlajamäentien ja Kehä I:n kautta Lahdenväylälle, mutta ruuhkat hautausmaan kohdalla (sekä Latokartanontiellä että Kehällä) vain kasvavat, jos Viikintie pannaan poikki.

Arabian alueen sumputtaminen yhden ainoan (sekin jo ennestään ruuhkainen) risteyksen Hämeentie/Kustaa Vaasan tie varaan tuottaisi turhanpäiväistä hidastetta myös tavaraliikenteelle.

Haaga-vertaus on sikäli ontuva, että siellähän on tehty ihan toisentyyppinen ratkaisu. (Haagan malli Viikissä tarkoittaisi, että katkaistaisiin Kustaa Vaasan tie ja Lahdenväylä muilta kuin busseilta ja ajatettaisiin kaikki muu liikenne Hämeentien ja Viikintien kautta.)

Eliel Saarisen tie oli jo Saarisen suunnitelmissa läpikulkukatu, jota pitkin olisi ohitettu asuntokadut. Tietä ei vuosikymmeniin toteutettu ja sittenkin vain bussiväylänä. Henkilöauto- ja muukin läpiajoliikenne ajatetaan edelleen asuinalueiden kautta (52:n reittiä).

Tuntuisi paljon mielekkäämmältä, jos Eliel Saarisen tiellä olisi omat kaistat sekä nopealle joukkoliikenteelle (Jokeri) että läpiajoliikenteelle. Näin asuntokadut rauhoittuisivat joukkoliikenteelle ja paikallisille ajotarpeille.

Hämeentien/Viikintien risteyksen bussit ohjaisin kiertämään koko risteyksen erillistä joukkoliikennekatua Vanhankaupunginkosken eteläpuolitse Arabianrannasta Pornaistenniemelle. Kyllä sellaisen sinne hyvällä tahdolla mahtuisi rakentamaan.
 
Takaisin
Ylös