Pysäkkien odotusaikanäytöt

Asennetaanko jatkossa raitiovaunupysäkeille vain patterinäyttöjä vai vieläkö myös kiinteää sähkönäyttöverkostoa laajennetaan, kuten viime vuonna tehtiin? Patterinäyttö on toki parempi kuin ei mitään, mutta mielestäni se sopii lähinnä sellaisille pysäkeille, joita käyttää vain yksi linja. Monilinjapysäkillä sähkönäytöstä saa yhdellä silmäyksellä paremman kuvan tulevista vaunuista, vuoroväleistä ja liikennehäiriöistä. Ja onhan se myös huomattavasti tyylikkäämmän näköinen kuin 80-luvun elektroniikan mieleen tuova mustavalkoinen patteripönttö. Mielestäni sähkönäytöt olisi syytä olla kaikilla pysäkeillä Mannerheimintiellä välillä Kansaneläkelaitos-Ylioppilastalo, Hämeentiellä välillä Kyläsaarenkatu-Hakaniemi, Mäkelänkadulla välillä Uintikeskus-Hattulantie, Eirassa välillä Iso Roobertinkatu-Eteläranta, Kruununhaassa välillä Hallituskatu-Snellmaninkatu sekä pysäkeille Urheilutalo, Kaarlenkatu, Kallion virastotalo, Messukeskus, Auroran sairaala ja Erottaja.
 
Asennetaanko jatkossa raitiovaunupysäkeille vain patterinäyttöjä ......
Mitäs nämä patteriboxit kertovat, kun liikenne on kokonaan poikki?
Näyttävätkö vaan aikataulun mukaisia pysäkkiaikoja, siis ts. samoja mitä siitä paperilapusta on luettavissa.
 
Boksit tuntuvat näyttävän aikataulunmukaisia aikoja kaikissa olosuhteissa, joten niiden hyöty on tällähetkellä vähintäänkin kyseenalainen...

Kuis? Kyllä ne ihan asiallisesti ovat ainakin Mannerheimintien busseja näyttäneet reaaliajassa.
 
Itse näin yhtenä ja samana päivänä, että:
-näytti nollaa
-näytti aikataulunmukaista tietoa
-näytti reaaliaikaista tietoa
Kaikki tietysti eri pysäkeillä mutta samalla raitiolinjalla.
 
Boksit tuntuvat näyttävän aikataulunmukaisia aikoja kaikissa olosuhteissa, joten niiden hyöty on tällähetkellä vähintäänkin kyseenalainen...

Ihan reaaliaikaistatietoa näyttää nuo näytöt näyttävät niillä yli 50 pysäkillä missä noita olen nähnyt... Paitsi tietenkin jos tulee HELMItön ajoneuvo jostain syystä tai HELMI-laite esimerkiksi jäätynyt (miten tuollaisen saa muuten nollattua? Jos siin esim. bussissa täysin jäätynyt kuljettajannäyttö, eikä reagoi mitenkään?).
 
Asennetaanko jatkossa raitiovaunupysäkeille vain patterinäyttöjä vai vieläkö myös kiinteää sähkönäyttöverkostoa laajennetaan, kuten viime vuonna tehtiin? Patterinäyttö on toki parempi kuin ei mitään, mutta mielestäni se sopii lähinnä sellaisille pysäkeille, joita käyttää vain yksi linja. Monilinjapysäkillä sähkönäytöstä saa yhdellä silmäyksellä paremman kuvan tulevista vaunuista, vuoroväleistä ja liikennehäiriöistä. Ja onhan se myös huomattavasti tyylikkäämmän näköinen kuin 80-luvun elektroniikan mieleen tuova mustavalkoinen patteripönttö. Mielestäni sähkönäytöt olisi syytä olla kaikilla pysäkeillä Mannerheimintiellä välillä Kansaneläkelaitos-Ylioppilastalo, Hämeentiellä välillä Kyläsaarenkatu-Hakaniemi, Mäkelänkadulla välillä Uintikeskus-Hattulantie, Eirassa välillä Iso Roobertinkatu-Eteläranta, Kruununhaassa välillä Hallituskatu-Snellmaninkatu sekä pysäkeille Urheilutalo, Kaarlenkatu, Kallion virastotalo, Messukeskus, Auroran sairaala ja Erottaja.

Omasta mielestäni vielä näitä nyt käytössä olevia kiinteitä näyttöjä parempi olisi malli, jossa ei olisi teipattu linjoja ja määränpäitä valmiiksi, vaan siinä näkyisi seuraavat lähdöt siinä järjestyksessä kuin ne tulee, ja poikkeustilanteissa ihan oikea määränpää. Esim. Aleksilla olisi voinut kesällä 2008 olla tällainen näyttö:

0 min - 6 - Hietalahti
2 min - 3T - Kaivopuisto
2 min - 4X - Kirurgi
6 min - 6 - Hietalahti
7 min - 4T - Kirurgi

Samaten äkkinäiset poikkeusreitit mm. väärin pysäköityjen autojen takia voitaisiin näyttää heti näillä näytöillä. Vaunujen sisällä olevat näytöt pitäisi myös saada toimimaan myös poikkeusliikennetilanteissa - kuljettajalle voisi asentaa jonkin ohjelman jolla hän voisi muuttaa vuoron reittiä ja informaatio siirtyisi heti vaunujen sekä pysäkkien näytöille. Linjan 1 sisällä lukisi siis "Kaisaniemi Kajsaniemi" eikä "POIKKEUSREITTI", jos Kruununhaassa olisi väärin pysäköity auto ja vuoro siksi ajettaisiin Rautatientorille kääntymään. Tosin taitaa olla ettei tuollainen toimi ainakaan HELMIn kanssa.
 
Juuri Auliksen kuvaaman kaltainen systeemi on Zürichissä pysäkkinäyttöjen osalta. Lisäksi vaunuissa on näyttö, joka näyttää muutaman seuraavan pysäkin ja päättärin.

Ja kun yksittäinen vaunu tai linja joutuu poikkeusreitille, niin info toimii. Esim. Varsapuiston pysäkillä lukisi ruudussa 2 min - 1 Rautatientori jos se ykkönen väärinparkatun auton takia joutuisi sinne. Vaikka vaan yhden vuoron verran.
 
Mainitsin aikaisemmin, että ~0 pysyy 2 minuuttia näytössä. Se on vielä joten kuten ymmärrettävää, sillä arvioidut ajat on suunniteltu niin, että bussi saapuu 1 min myöhässä. Kuitenkin viimeksi, kun menin h54:n pysäkille Malminkaarelle klo 13:26, ruudussa näkyi reaali-0. Jokin helb:in bussi oli vilahtanut juuri ennen kuin tulin pysäkille, enkä tiennyt oliko se 54 vai 79. Ajattelin siis odottaa muutaman sekunnin, jos numero vaihtuisi seuraavaan vuoroon, oli bussi 54:n ja jos 0 pysyisi, bussi olisi luultavimminkin tulossa. Näytössä oli sitten 0 seuraavat 4 minuuttia, ja sen jälkeen ~17. Ei viisnelosta. Ei siinä enää sen neljän minuutin jälkeen, eli 13:30 olisi ehtinyt mennä 519:n pysäkille asemalle tai Ala-Malmille, kun tasausaika oli 13:33 Malmilla ja olin siitä 0,5Km päässä pysäkillä 3235. Tällä kertaa siis HELMIN takia en ehtinyt kumpaakaan - ilman HELMIä olisin olettanut viisnelosen menneen ja kävellyt lähimmälle 519:n pysäkille.
 
Kuis? Kyllä ne ihan asiallisesti ovat ainakin Mannerheimintien busseja näyttäneet reaaliajassa.
Sen mitä olen omilla lähipysäkeilläni (Radanrakentajantie ja Uintikeskus) seurannut, niin erityisesti jälkimmäisellä näytössä oleva aika ei korreloi mitenkään tulossa olevan vaunun tuloaikaan, jos spåra syystä tai toisesta ei ole aikataulussa. Parhaimmillaan pysäkillä odotellessani 0 minuutin kohdalla mitään spåraa ei näkynyt, mutta useamman minuutin kuluttua (kun näytön mukaan seuraavaan vaunuun olisi pitänyt olla vielä kolme minuuttia) spåra on sitten tullut. Uintikeskuksen pysäkillä myös bussien kohdalla on ollut hakemista ainakin 65A:n kohdalla (joka on se ainoa bussilinja, jota joskus käytän).
 
Viikonlopun poikkeusreittien aikana (ainakin) Brahenkadun pysäkillä pyöri odotusaikanäytöissä ainoana tekstinä "aikataulut - se tidtabell". Jos tarkoituksena oli sanoa "katso paperille painetut aikataulut", niin näissähän luonnollisesti tuolla pysäkillä luki vain linjan 1 aikataulut... No, ei tälläisellä lyhytaikaisella poikkeusreitillä voi oysäkkiaikatauluja ehkä odottaakaan, mutta luulisi olleen mahdollista koodata näyttöihin paremmat tekstit.
 
Sen mitä olen omilla lähipysäkeilläni (Radanrakentajantie ja Uintikeskus) seurannut, niin erityisesti jälkimmäisellä näytössä oleva aika ei korreloi mitenkään tulossa olevan vaunun tuloaikaan, jos spåra syystä tai toisesta ei ole aikataulussa. Parhaimmillaan pysäkillä odotellessani 0 minuutin kohdalla mitään spåraa ei näkynyt, mutta useamman minuutin kuluttua (kun näytön mukaan seuraavaan vaunuun olisi pitänyt olla vielä kolme minuuttia) spåra on sitten tullut. Uintikeskuksen pysäkillä myös bussien kohdalla on ollut hakemista ainakin 65A:n kohdalla (joka on se ainoa bussilinja, jota joskus käytän).

Joo, olin tottunut Mannerheimintien näyttöihin mutta kolmella 79-kierroksella pilvilinnani särkyi-näyttivät mokomat lootat ihan mitä stetsonista keksivät heittää.
 
Tosin 8X:ää ajaneissa busseissa ei ole Helmi-laitteita, joten ainakaan reaaliaikatietoa niissä ei ole voinut näkyä.
Näkyykö aikataulun mukaisissa tiedoissa erikseen 0, o ja vilkkuva 0? Bussin ohittaessa pysäkin sattui vieläpä olemaan juurikin vilkkuva 0, ehkä oli sitten vain ajallaan. PS. Video linjasta 8X tulossa vuorokauden sisään Youtubeen.
 
Takaisin
Ylös