Pysäkkikuulutukset tulevat

Tämän asian kyllä huomasin ja mitään auttanut ohi nimittäin meni oman pysäkin. Erittäin rasittavaa kuunella myöhään yöllä jotai pysäkkejä, ne harvat mitkä kyydissä oli niin nekin kuulosti lähempänä keskustaa sille että voisi laitteet repii irti.

Ehkäpä se on se kuuluttajatädin ärsyttävä ääni joka häiritsee enemmän kuin itse kuulutukset -missään muualla (Tallinna, Tukholma, Lontoo muutamia mainitakseni) missä olen kuulutuksiin törmännyt eivät kuulutukset ole itseänikään häirinneet -HSL alueella kylläkin...
 
Ehkäpä se on se kuuluttajatädin ärsyttävä ääni joka häiritsee enemmän kuin itse kuulutukset -missään muualla (Tallinna, Tukholma, Lontoo muutamia mainitakseni) missä olen kuulutuksiin törmännyt eivät kuulutukset ole itseänikään häirinneet -HSL alueella kylläkin...
Jos jotain viilattavaa noissa kuulutuksissa olisi niin juuri ääni, joka liian tekopirteä. Kuuntelin tuossa yksi päivä nuo testiäänet uudelleen ja minun mielestäni siellä olisi ollut parempiakin. Mutta, tällä Almalla mennään nyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:07 ----------

Tässä nämä vuosien takaiset testiäänet, jos joku haluaa vielä kuunnella niitä:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002833188.html?share=895bfd2d04747e7b74c306bd608d9976
 
Jos jotain viilattavaa noissa kuulutuksissa olisi niin juuri ääni, joka liian tekopirteä. Kuuntelin tuossa yksi päivä nuo testiäänet uudelleen ja minun mielestäni siellä olisi ollut parempiakin. Mutta, tällä Almalla mennään nyt.
Mietin pitkään, että mikä näissä kuulutuksissa on niin rasittavaa. Jos sanoisin yhden pysäkin itse, laskisin ääntäni myös loppua kohden, eli kyse ei olekaan intonaatiosta.

Sitten se valkeni: äänen korkeus laskee turhan aikaisin. Kolmi- tai useampiosaisen yhdyssanan ollessa kyseessä äänen korkeus on jo laskenut oktaavilla toisen osan alussa, kun itse laskisin ääntä reilusti vasta sanan viimeisessä osassa.

Keski-Uudellamaalla on paljon pysäkkejä, joiden kuulutus ei ollut kytkentähetkellä toiminnassa, ja ne on ilmeisesti jälkiäänitetty. Niiden ääni on huomattavasti selkeämpi, joskin vähän matalampi.
 
Mietin pitkään, että mikä näissä kuulutuksissa on niin rasittavaa. Jos sanoisin yhden pysäkin itse, laskisin ääntäni myös loppua kohden, eli kyse ei olekaan intonaatiosta.

Sitten se valkeni: äänen korkeus laskee turhan aikaisin. Kolmi- tai useampiosaisen yhdyssanan ollessa kyseessä äänen korkeus on jo laskenut oktaavilla toisen osan alussa, kun itse laskisin ääntä reilusti vasta sanan viimeisessä osassa.
Matkustin eilen pitkästä aikaa bussilla ja kuuntelin näitä kuulutuksia tarkasti. Tulin samaa tulokseen kuin sinä. Kyseessä on kuin "nopea haukahdus". Alku hyvin pirteästi ja korkealta ja sitten laskee nopeasti, joka suorastaan nielee loput sanasta. Ja liian nopeasti. Minusta syytä viilata vielä.
 
345:llä toimii hyvin ja selvää saa. Mutta vakiokäyttäjänä tuli heti mieleen, että jos olisi katkaisija kaiuttimessa, josta saa tarvittaessa kytkeä äänen pois päältä. Useassa linjan autossa on kuitenkin kaiutin jokaisen penki yläpuolella.
 
Matkustin eilen pitkästä aikaa bussilla ja kuuntelin näitä kuulutuksia tarkasti. Tulin samaa tulokseen kuin sinä. Kyseessä on kuin "nopea haukahdus". Alku hyvin pirteästi ja korkealta ja sitten laskee nopeasti, joka suorastaan nielee loput sanasta. Ja liian nopeasti. Minusta syytä viilata vielä.

Jos kaikki pysäkit saneltu jo valmiiksi niin tuskin tekevät mitään.
 
Voitaisiin ottaa selvää oikeasta muodosta. Eliel Saarisen tie on ruotsiksi Eliel Saarinens väg, kuulutuksessa sanottiin Eliel Saarisens väg.
 
Tänään linjalla 321 Hesperian, Kisahallin ja KELAn kuulutukset tulivat peräkkäin ja vasta Mannerheimintien ja Nordenskiöldinkadun risteyksessä. Jääneet vähän jälkeen.
 
Oma havaintoni lähes päivittäin bussia käyttävänä on että kuulutuksia kuulee harvoin, (varsinkin seutulinjoilla)
tänään oikein havahduin asiaan kun ne kuulin.

Saako kuljettaja ottaa ne pois päältä?
Saako matkustaja vaatia niitä päälle, vai onko ainoa keino antaa HSL palautetta?
 
Oma havaintoni lähes päivittäin bussia käyttävänä on että kuulutuksia kuulee harvoin, (varsinkin seutulinjoilla)
tänään oikein havahduin asiaan kun ne kuulin.

Saako kuljettaja ottaa ne pois päältä?
Saako matkustaja vaatia niitä päälle, vai onko ainoa keino antaa HSL palautetta?
Kuljettaja ei voi vaikuttaa niihin mitenkään.
 
Itsekin oon omilla ajamillani Sipoon linjoilla kiinnittänyt huomiota hiljentyneisiin kuulutuksiin. Ei meinaa kuulua melkein ollenkaan. Sama juttu eri autoissa. Olisikohan tullut joku softa-päivitys laitteisiin ja HSL:n päässä kuulutuksien voimakkuuksiin koskettu?
 
Raitiovaunussa kuljettaja voi kyllä kytkeä ne pois päältä. Eikö bussissa tosiaan voi? Ehkä se vaihtelee busseittain?

Ei vaihtele, vaan se ominaisuus otettiin pois käytöstä juuri siksi, ettei niitä oteta pois päältä. Isoja eroja on autokohtaisesti kuulumisessa. Toisissa volume lähes häiritsevän kova ja toisissa ei kuulu juuri mitään.
 
Takaisin
Ylös