• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Pysäkkimuutoksia Helsingissä 18.6.

Täytyy sanoa ettei se aikataulun vaihdolla parane, kun matkustajat ovat vuosikaudet tottuneet että bussi lähtee juuri siltä pysäkiltä, niin kauan kestää ennen kuin tajutaan että pysäkki on muuttunut. Parempi olisi laittaa näille muutospysäkeille isokokoiset tiedotteet joissa kerrotaan selkeästi linjat joiden pysäkki on vaihtanut paikkaa ja nuoli osoittamaan oikean pysäkin suuntaan.

Kyllä se jonkin verran asiaan vaikuttaa. Ihmiset katsoo aikataulusta esim. milloin 54 tulee, jos sitä ei olisi siinä vanhalla pysäkillä niin he alkaisivat ihmettelemään ja saattaisivat jopa osata tarkistaa asian pysäkkikilvistä että meneekö 54 siitä vai ei. Joten kyllä sillä olisi ainakin jonkun verran vaikutusta.
 
Kyllä ne pysäkit nyt on silleen kuin niiden olisi aina pitänyt olla. Jako sisäisiin ja seutuihin oli todella typerä, miksi niin pitkään esim. Ruskeasuolla piti etukäteen päättää meneekö Pitäjänmäelle 39:llä vai 2xx tai 360:llä? Muutosvastarintakitinäähän tulee aina mutta parannus tämä on. Ja tästä on tiedote pysäkeissä. Ja kuljettajat ajavat oikeille pysäkeille, ainakin HelBin kuljettajilla on aiheesta tieto melko selkeässä muodossa.
 
Vartti on uutisoinut pysäkkiuudistuksesta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/pysakkiuudistuksesta_tuli_fiasko/ Matkustajat ja Kuljettajat ovat kritisoineet HSL:ää huonosta tiedottamisesta muutoksen suhteen, HSL myöntää ettei hankalaan muutokseen panostettu tarpeeksi. Joillekin pysäkeille tieto uudesta järjestelystä tuli vasta muutosta edeltävänä, tai jopa samana päivänä. HSL:n tiedotuspäällikkö Sari Kotikangas myöntää, että asian eteen olisi voitu tehdä enemmän. Hänen mielestään tiedotuksessa on moninpaikoin epäonnistuttu.
 
Vartti on uutisoinut pysäkkiuudistuksesta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/pysakkiuudistuksesta_tuli_fiasko/ Matkustajat ja Kuljettajat ovat kritisoineet HSL:ää huonosta tiedottamisesta muutoksen suhteen, HSL myöntää ettei hankalaan muutokseen panostettu tarpeeksi. Joillekin pysäkeille tieto uudesta järjestelystä tuli vasta muutosta edeltävänä, tai jopa samana päivänä. HSL:n tiedotuspäällikkö Sari Kotikangas myöntää, että asian eteen olisi voitu tehdä enemmän. Hänen mielestään tiedotuksessa on moninpaikoin epäonnistuttu.

Kehtaavat sentään myöntää että tiedottaminen on aika arsesta.. Asiassa kuin asiassa :mad:
 
Kehtaavat sentään myöntää että tiedottaminen on aika arsesta.. Asiassa kuin asiassa :mad:

Jotenkin tuntuu että HSL:lle riittää nykyään kun muutoksista tiedotetaan omilla nettisivuilla ja metro-lehdessä, mun mielestä yhtä tärkeätä, ellei jopa tärkeämpää, olisi ruohonjuuritason tiedoitus, eli tiedotteet hyvissä ajoin muutoksen kohteena olevien linjojen pysäkeille ja liikennevälineisiin. Esimerkiksi Aviapoliksen alueella tapahtuneiden reittimuutosten pysäkkitiedotus oli aika niukkaa, nyt jälkeenpäin pysäkeille on tuotu reittimuutoksista kertovia tiedotteita. Lisäksi Veolia on laittanut busseihinsa omia tiedotteitaan joissa kerrotaan ainoastaan VEOLIAN omilla linjoilla tapahtuneista reittimuutoksista. Tiedotteessa ei mainita lainkaan linjoja 50, 611, 613 ja 615 joiden reitit ovat myös muuttuneet. Olisi parempi että kaikki tiedotus olisi yhtenäistä ja HSL:n järjestämää.
 
Jotenkin tuntuu että HSL:lle riittää nykyään kun muutoksista tiedotetaan omilla nettisivuilla ja metro-lehdessä, mun mielestä yhtä tärkeätä, ellei jopa tärkeämpää, olisi ruohonjuuritason tiedoitus, eli tiedotteet hyvissä ajoin muutoksen kohteena olevien linjojen pysäkeille ja liikennevälineisiin. Esimerkiksi Aviapoliksen alueella tapahtuneiden reittimuutosten pysäkkitiedotus oli aika niukkaa, nyt jälkeenpäin pysäkeille on tuotu reittimuutoksista kertovia tiedotteita. Lisäksi Veolia on laittanut busseihinsa omia tiedotteitaan joissa kerrotaan ainoastaan VEOLIAN omilla linjoilla tapahtuneista reittimuutoksista. Tiedotteessa ei mainita lainkaan linjoja 50, 611, 613 ja 615 joiden reitit ovat myös muuttuneet. Olisi parempi että kaikki tiedotus olisi yhtenäistä ja HSL:n järjestämää.

Juurikin tuo pysäkeillä ja liikennevälineissä tapahtuva tiedottaminen on hyvä, mutta toteutus ei niinkään hyvä. Yksi A4 ei kaikkien silmään satu, ja bussissakin se yleensä on kuljettajan aition seinässä josta sitä ei edes näe.
esim aviapoliksen tapauksessa olisi sen pysäkkikatoksen karttataulun voinut korvata isolla info taululla jossa ilmoitetaan muutoksista, ja jonkun ajan päästä sen kartan voisi palauttaa paikalleen. Käyttäisin myös televisiota hyödyksi isojen muutosten mainonnassa sillä televisio on vielä tietääkseni suurempi kuin internet. Lyhyt ja ytimekäs mainos jossa asiaa valotetaan ja lopuksi todetaan lisätietoa www.hsl.fi ja hsl:n kotisivulla uutisosio näkyvämmälle paikalle. :)

Miksei busseissa ole yleistynyt sähköiset mainostaulut, niinkuin ratikoissa ja metroissa? Joissain westendin busseissa olen semmoisia myös nähnyt ja muistikuva olisi, että helbinkin bussissa olisin joskus nähnyt?
 
Viimeksi muokattu:
Pysäkeillä olevista tiedotteista vielä sen verran, että niihin olisi kiva saada vuosiluku mukaan. Työpaikkani vieressä olevalla pysäkillä kerrotaan edelleen, että (Vantaan) "linjojen 62 ja 69 reitti muuttuu 1.11.", mikä taisi tapahtua vuonna 2010... Kotinurkilla tiedotetaan, että linjan 53 reitti muuttuu 15.8. ja sekin taitaa tarkoittaa viime vuotta.

Pysäkkien linjakilpien vaihdossa voisi ehkä myös pitää pikkuisen ripeämpää tahtia, nyt on toista viikkoa 18.6.2012 reittimuutoksista mutta ainakaan täällä Tikkurilassa en ole nähnyt niistä jälkeäkään linjakilvissä.
 
Nuo pysäkillä olevat infolappuset voisi kieltämättä merkitä vaikkapa jollekin alustalle muistiin, jotta ne myös haettaisiin pois.

Toistaiseksi vanhentuneen tiedotteen suomenennätystä taitanee pitää hallussaan Turku. Ainakin vielä maalis-huhtikuun vaihteessa 2012 oli hieman Puutorilta linja-autoasemalle päin Brahenkadulla, Sibeliuksenkadun ja Tuureporinkadun välisellä kadunpätkällä hyljätty pysäkkitolppa, jossa oli tiedoite eräiden linjojen siirtymisestä uudelle reitille xx.xx.2000. :D

Ihmettelen, mitä tulee näihin Helsingin pysäkkimuutoksiin, matkustajien uusavuttomuutta. Ainakin eilen yritti Kuusitiellä entisellä Kampin linjojen pysäkillä neitokainen viittoa linja-autoja pysähtymään siitäkin huolimatta, että "linjapäreet" oli poistettu ja taustalla oli suurikokoinen infolappunen asiasta.
 
Nythän on muuttunut Itiksen käytäntö vielä sekavammaksi. Ennen kesää Malmille menevät bussit lähtivät kaikki siitä Puotinharjut takimmaisestä pysäkiltä samasta kuin kaukobussit. 18.6. alkaen ne lähtivät etummaisesta pysäkiltä lukuunottamatta linjaa 519A Lentoasemalle. Eilen kun menin niin ne olivat taas muuttuneet niin että 54 ja 512K lähtivät suutä etummaisesta ja 519, 519A ja 520 siitä takimmaisesta, samasta kuin kaukobussit... Mitä ihmettä oikeasti tämä pelleily on?
 
Toistaiseksi vanhentuneen tiedotteen suomenennätystä taitanee pitää hallussaan Turku. Ainakin vielä maalis-huhtikuun vaihteessa 2012 oli hieman Puutorilta linja-autoasemalle päin Brahenkadulla, Sibeliuksenkadun ja Tuureporinkadun välisellä kadunpätkällä hyljätty pysäkkitolppa, jossa oli tiedoite eräiden linjojen siirtymisestä uudelle reitille xx.xx.2000. :D

Järvenpäässä Vanhan Lahdentien varrella on tiedote sisäisen linjan lakkauttamisesta kesän 1999 liikenteen alkaessa. :cool:
 
Kaikki seutulinjat eivät osaa pysähtyä Kuusitiellä keskustaan päin oikealla pysäkillä.
 
Tänään näkyy Tikkurilan ja Aviapoliksen alueella vaihdetun pysäkkikilpiäkin ajan tasalle.
 
Takaisin
Ylös